Χρηστικά

Τι αλλάζει στην καταγραφή του «ασφαλιστικού χρόνου» για την έκδοση της σύνταξης


Με κοινή υπουργική απόφαση αλλάζουν οι διαδικασίες συγκέντρωσης, ελέγχου και πιστοποίησης των δεδομένων και ατομικών στοιχείων όλων των ασφαλισμένων του e-ΕΦΚΑ

Τον καθορισμό της διαδικασίας συγκέντρωσης, ελέγχου και πιστοποίησης ψηφιακά των δεδομένων και ατομικών στοιχείων που αφορούν το διαθέσιμο ασφαλιστικό χρόνο (ασφαλιστική ιστορία) όλων των ασφαλισμένων του e-ΕΦΚΑ, προβλέπει κοινή απόφαση των υπουργών Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη και Επικρατείας, Κυριάκου Πιερρακάκη.

Το εγχείρημα εντάσσεται στη διαδικασία της επιτάχυνσης της έκδοσης των συντάξεων, οι οποίες καθυστερούν, καθώς εκτός των άλλων είναι δύσκολο να βρεθεί άμεσα και με ακρίβεια ο ασφαλιστικός χρόνος, κάθε υποψήφιου συνταξιούχου, ειδικά εάν έχει περάσει στον εργασιακό του βίο, από περισσότερα του ενός, Ταμεία.

Σύμφωνα με την απόφαση, σκοπός της συγκέντρωσης της ασφαλιστικής ιστορίας στο σύστημα «ΑΤΛΑΣ» είναι:

  • Η ενημέρωση του ασφαλισμένου σχετικά με την ασφαλιστική του εικόνα και η παροχή σε αυτόν των πληροφοριών που αφορούν τη διαχρονική πορεία ασφάλισής του ώστε να εντοπίζονται εγκαίρως πιθανά προβλήματα πριν τη φάση της συνταξιοδότησης, όπως ελλείψεις βασικών ταυτοτικών στοιχείων, πιθανά σφάλματα ασφάλισης κ.λ.π.
  • Η θέσπιση ενιαίας πληροφοριακής βάσης, από την οποία αντλούνται τα στοιχεία για την ψηφιακή απονομή σύνταξης.
  • Η απόφαση διευκρινίζει ότι η ψηφιοποιημένη πληροφορία κάθε εντασσόμενου στον e-ΕΦΚΑ φορέα/τομέα αξιοποιείται για την παροχή πληροφοριών για την ψηφιακή έκδοση σύνταξης, την έκδοση βεβαιώσεων ασφάλισης και εισφορών καθώς και την ενημέρωση του ασφαλισμένου για το ασφαλιστικό βιογραφικό του.

Τα στοιχεία που παρέχουν την ψηφιοποιημένη πληροφορία περιλαμβάνουν προσωπικά/ταυτοτικά στοιχεία ασφαλισμένου, στοιχεία ασκούμενης δραστηριότητας / απασχόλησης, στοιχεία ασφάλισης, ιστορικό εισφορών, στοιχεία εργοδοτών επί απασχόλησης κ.λ.π.
Οι βασικές δράσεις ψηφιοποίησης της ασφαλιστικής ιστορίας αφορούν:

  • Στην εφαρμογή ενός υποσυστήματος πληροφορικής για την εγγραφή του ασφαλιστικού ιστορικού όλων των πρώην φορέων κοινωνικής ασφάλισης που εντάχθηκαν στον eΕΦΚΑ, για όλα τα ασφαλισμένα στον e-ΕΦΚΑ πρόσωπα και στην ανάκτηση αρχείων ιστορικού ασφάλισης που διατηρούνται ήδη σε ψηφιακή μορφή σε διαφορετικά συστήματα, είτε στον φορέα, είτε σε αναδόχους.
  • Στη σταδιακή μετάπτωση δεδομένων των πρώην φορέων κοινωνικής ασφάλισης, στην κανονικοποίηση της επικαιροποίησης των δεδομένων που εισάγονται και στη διασύνδεση με τις εφαρμογές συντάξεων, ώστε να επιτευχθεί παραγωγικό αποτέλεσμα, δηλαδή άντληση του χρόνου ασφάλισης από την ασφαλιστική ιστορία και έκδοση σύνταξης.
  • Στη σταδιακή ψηφιακή εγγραφή αρχείων ιστορικού ασφάλισης του eΕΦΚΑ, τα οποία είναι προς το παρόν διαθέσιμα μόνο σε φυσική μορφή.

Ποια στοιχεία αντλούνται

Τα στοιχεία της ασφαλιστικής ιστορίας ενημερώνονται μηνιαίως με νέες εγγραφές, διαγραφές και μεταβολές. Κάθε εγγραφή ασφάλισης έχει κλειδί τον ΑΜΚΑ και αφορά το άτομο που συνδέεται με τον συγκεκριμένο ΑΜΚΑ στην εφαρμογή ΜΗΤΡΩΟ e-ΕΦΚΑ. Τα στοιχεία που παραλαμβάνονται από τους τροφοδότες φορείς ασφάλισης, ελέγχονται, κατατάσσονται και μετά από διαδοχικά βήματα ελέγχων και διασταυρώσεων, ενημερώνουν σε τακτική βάση το σύστημα «ΑΤΛΑΣ».

Επίσης, ο έλεγχος και η πιστοποίηση των δεδομένων ασφαλιστικής ιστορίας υλοποιείται σε τρία στάδια:

  1. Έλεγχος πληρότητας του φυσικού και ηλεκτρονικού φακέλου συνταξιοδότησης από τον ίδιο τον ασφαλισμένο, ο οποίος υπευθύνως δηλώνει τη συγκατάθεσή του για τον ασφαλιστέο χρόνο του.
  2. Έλεγχος πληρότητας του φυσικού και ηλεκτρονικού φακέλου συνταξιοδότησης από τον υπάλληλο υποδοχής και επεξεργασίας της πληροφορίας, ο οποίος πιστοποιεί τα δεδομένα σύμφωνα με τη νομοθεσία περί προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
  3. Έλεγχος της πληρότητας και ορθότητας της συγκεντρωμένης πληροφορίας από τον χρήστη μέσω διασταυρώσεων με άλλα πληροφοριακά συστήματα, με τα οποία διαλειτουργεί ο e-ΕΦΚΑ με σκοπό τη μείωση του ποσοστού αποκλίσεων για την πιστοποίηση της ακρίβειας και της ορθότητάς τους.

Διευκρινίζεται, τέλος ότι στο σύστημα «ΑΤΛΑΣ» περιλαμβάνονται μόνο ταυτοποιημένες εγγραφές βάσει ελέγχων που διενεργούνται σε όλα τα στάδια από τις αρμόδιες υπηρεσίες πληροφορικής. Σε περίπτωση μη ταυτοποίησης δεν ενσωματώνονται στην ασφαλιστική ιστορία και διενεργούνται περαιτέρω έλεγχοι ως προς την εγκυρότητα και τα ταυτοτικά στοιχεία, προκειμένου να εισαχθούν ως νέες εγγραφές/ μεταβολές σε μεταγενέστερο χρόνο.

Διαβάστε επίσης