ΕΥΖην

Κυτταρίτιδα: Ζόρικος "αντίπαλος", αλλά... όχι ανίκητος!


Τα ρούχα γίνονται πιο ανάλαφρα και στον ορίζοντα βλέπουμε... μαγιό. Είναι καλοκαιρινό όνειρο ή... εφιάλτης; Για τις περισσότερες γυναίκες αυτό εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τον παράγοντα... κυτταρίτιδα.

Επειδή η αυτοεικόνα μας είναι πολύ σημαντική, ρωτήσαμε τον *Άκη από τη CTfivepercent Nutrition Team:

Υπάρχει τρόπος αντιμετώπισης της κυτταρίτιδας ή είμαστε αναγκασμένες να συμβιβαστούμε με την ύπαρξή της;

Ευτυχώς, η απάντηση που πήραμε είναι ενθαρρυντική:

Η κυτταρίτιδα είναι "ζόρικος αντίπαλος", αλλά... όχι ανίκητος!

Ας γνωρίσουμε τον «αντίπαλο»

κυτταρίτιδα

Κυτταρίτιδα ονομάζεται το στράγγισμα του συνδετικού ιστού με λιπαρές ουσίες, οι οποίες έχουν την τάση να σκληραίνουν. Είναι σωροί λίπους και νερού, σταθεροποιημένοι με υποδόριο ιστό.

Δηλαδή, ο οργανισμός δεν αποβάλλει κανονικά τα απορρίμματά του (από τους νεφρούς και τους ιδρωτοποιούς αδένες), με αποτέλεσμα αυτά να παραμένουν στο σώμα και να εναποτίθενται στον κυτταρικό ιστό.

Με τον καιρό, τα σημεία του ιστού στα οποία έχουν τοποθετηθεί τα «απορρίμματα» σκληραίνουν. Τότε έρχεται η λέμφος (μεσοκυττάριο υγρό που μεταφέρει τα λίπη από τα εντερικά τοιχώματα) που προσπαθεί να διαλύσει τις τοξίνες που βρίσκονται εκεί, με αποτέλεσμα ο συνδετικός ιστός να παχαίνει, να διατείνεται και να σχηματίζεται όζος.  

Η κυτταρίτιδα αφορά κυρίως τις γυναίκες, συσσωρεύεται επιλεκτικά σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος, ιδιαίτερα στους μηρούς και τους γλουτούς, που επηρεάζονται από τις γυναικείες ορμόνες (οιστρογόνα) και από τον γυναικείο κύκλο, δίνοντας εικόνα φλούδας πορτοκαλιού. 

Τα βασικά αίτια της κυτταρίτιδας, που είναι τόσο γονιδιακά (κληρονομικά), όσο και περιβαλλοντικά συνοψίζονται ως εξής:

  1. Φλεγμονώδεις και τοξικές καταστάσεις (κάπνισμα, κατάχρηση οινοπνεύματος, μη ελεγχόμενο στρες)
  2. Διαταραχές του εντέρου (μείωση του μεταβολισμού)
  3. Ζωή σε μολυσμένη ατμόσφαιρα και μη κανονική λήψη οξυγόνου
  4. Διατροφή πλούσια σε λιπαρές ουσίες (ιδιαίτερα σε ζωικά λίπη)
  5. Ανωμαλία ενδοκρινών αδένων ιδιαίτερα του θυρεοειδή, αλλά και ορμονικές ανακατατάξεις, π.χ. εφηβεία, εγκυμοσύνη, γαλουχία, εμμηνόπαυση
  6. Εναλλαγή περιόδων στερητικής «δίαιτας» και «χαλάρωσης»
  7. Ανεπαρκής σωματική δραστηριότητα
  8. Διαταραχές των φλεβών, που ενισχύουν την αποθήκευση λίπους (λιπογένεση) και την κινητοποίησή του

Πως γλιτώνουμε από την κυτταρίτιδα

Γνωρίζοντας λοιπόν τους «μηχανισμούς» δημιουργίας της κυτταρίτιδας, μπορούμε να εξετάσουμε τρόπους μείωσης ή και εξάλειψής της: 

Κατ' αρχήν είναι καλό να γνωρίζουμε, ότι με μικρές ή μεγαλύτερες αλλαγές στον τρόπο ζωής υπάρχει δυνατότητα να περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό ή και να εξαλειφθεί.

Η σωστή προσέγγιση στο πρόβλημα της κάθε γυναίκας πρέπει να γίνεται εξατομικευμένα και λαμβάνοντας υπ’όψη όλους τους παραπάνω παράγοντες.

Η διατροφή είναι μία σημαντική αρχή, χωρίς όμως από μόνη της να δίνει τη λύση. 

Τι αποφεύγουμε

  • «Γρήγορους» υδατάνθρακες (γλυκά, λευκό ψωμί, μακαρόνια)
  • Αναψυκτικά και οινόπνευμα
  • Λίπη (ιδίως τα ζωικά, π.χ. βούτυρο, παχιά τυριά, αλλαντικά) 
  • Τηγανητά 
  • Περιορίζουμε το αλάτι (προκαλεί κατακράτηση υγρών και άρα εμποδίζει την ομαλή απομάκρυνση των τοξινών). 

Τι προτιμάμε

διατροφή κατά της κυτταρίτιδας
  • Φρούτα και λαχανικά σε κάθε γεύμα (ιδίως σπαράγγια, αβοκάντο, μπανάνες, μούρα, μπρόκολο, πορτοκάλια, κρεμμύδια, αχλάδια, ανανά,πεπόνι).
  • Πρωτεϊνες (ψάρια, αυγά, άπαχο κρέας),
  • Ημιάπαχα γαλακτοκομικά
  • Φυτικές ίνες (ιδιαίτερα τις νιφάδες βρώμης και το ψωμί ολικής άλεσης)
  • Όσπρια
  • Πολύ νερό! 

Η σωστή άσκηση κατά της κυτταρίτιδας

άσκηση κατά της κυτταρίτιδας

Με τον όρο «σωστή» εννοούμε την άσκηση που ενεργοποιεί τους ιδρωτοποιούς αδένες, οι οποίοι αποβάλλουν τις τοξίνες, και αυτή είναι η έντονη αερόβια άσκηση, η οποία θα πρέπει να πραγματοποιείται συστηματικά, τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα.

Τέτοιες μορφές άσκησης είναι το έντονο περπάτημα με εναλλαγές σε τρέξιμο, το κολύμπι, η χρήση του ελλειπτικού μηχανήματος, ενώ ιδιαίτερος λόγος γίνεται τελευταία για την διαλειμματική άσκηση, κατά την οποία η ένταση εναλλάσσεται από χαμηλή σε υψηλή κ.ο.κ.

Επίσης, ένας έμπειρος personal trainer μπορεί να μας καθοδηγήσει σε περισσότερα είδη άσκησης, εστιάζοντας στα σημεία όπου παρουσιάζεται το πρόβλημα.

Λεμφικό μασάζ

λεμφικό μασάζ, κατά της κυτταρίτιδας

Το λεμφικό μασάζ λειτουργεί ως σύστημα «αποχέτευσης» του οργανισμού, καθώς αποσκοπεί στην διέγερση της άντλησης του λεμφικού συστήματος. Με συγκεκριμένες κινήσεις, απομακρύνονται ταχύτερα τα απόβλητα από τα κύτταρα και τους ιστούς και ο οργανισμός αποβάλει πιο εύκολα τις τοξίνες, ενώ τονώνεται η μικροκυκλοφορία του αίματος και εξαλείφεται το οίδημα που προκαλεί η συσσώρευση λίπους.

Προϊόντα: Μπορεί να βοηθήσουν, εάν...

προϊόντα κατά της κυτταρίτιδας

Στο εμπόριο κυκλοφορούν δεκάδες «αντικυτταριτιδικές» κρέμες και άλλα σκευάσματα αδυνατίσματος. Οι περισσότερες απλά προκαλούν υπεραιμία ή αύξηση της θερμοκρασίας στην περιοχή ή συμβάλλουν στην καλύτερη εικόνα-υφή του δέρματος εξωτερικά. 

Συνεπώς, από μόνες τους επιφέρουν από ανύπαρκτα έως ελάχιστα αποτελέσματα, ωστόσο η χρήση ορισμένων εξ αυτών μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά, εάν ενταχθεί στο πλαίσιο μιας συνολικής προσπάθειας. 

Εν κατακλείδι

στην παραλία χωρίς κυτταρίτιδα

Δεν είναι υγιές να βλέπουμε το σώμα μας σαν αντίπαλο, είναι όμως υγιέστατο, θεμιτό και εφικτό να κάνουμε αντίπαλό μας την κυτταρίτιδα... και να νικήσουμε!

Για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση αυτού του "αντιπάλου" χρειάζεται ένας συνδυασμός ενεργειών, με πρωταρχικά "όπλα" την ισορροπημένη διατροφή και την τακτική αερόβια άσκηση. 

Ξεκινάμε τώρα και... καλό καλοκαίρι!

* Ο Άκης (CTfiveprcent - Nutritionteam) είναι Personal Trainer, Προπονητής Σωματικής Διάπλασης και Διαιτολόγος – Διατροφολόγος.

facebook: CTfivepercent-Nutritionteam Akis
Instagram: ct_fiveper_nutritionteam_akis

Διαβάστε επίσης