Χρηστικά

Γιατί «κόβονται» δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος


Πάνω από 120.000 αιτήσεις απορρίφθηκαν από την εφαρμογή στα πρώτα 24ωρα της λειτουργίας της Ποιές διορθώσεις πρέπει να κάνουν

Πάνω από 120.000 αιτήσεις για το κοινωνικό μέρισμα απορρίφθηκαν από την εφαρμογή στα πρώτα 24ωρα της λειτουργίας της, λόγω λαθών στη συμπλήρωση των αιτήσεων.

Οι αιτούντες με έκπληξη διαβάζουν στην οθόνη του υπολογιστή ότι δεν είναι δικαιούχοι του μερίσματος ή στην καλύτερη περίπτωση ενημερώνονται πως θα λάβουν μικρότερο μέρισμα από εκείνο που δικαιούνται με βάση τα εισοδηματικά και περιουσιακά τους κριτήρια, επειδή προφανώς έγινε κάποιο λάθος.

Τοι λάθος μπορεί αν είναι σοβαρότερο και να οδηγήσει στη λήψη του μερίσματος από άλλο, άσχετο, άτομο! Όσοι απορρίφθηκαν από το κοινωνικό μέρισμα ή το ποσό είναι μικρότερο, μπορούν να ακυρώσουν την πρώτη αίτηση που υπέβαλαν και να υποβάλλουν νέα, με τα σωστά στοιχεία. Για την εύρεση των σωστών στοιχείων ίσως θα πρέπει να «τρέξουν» άμεσα σε τράπεζες, στον ΕΦΚΑ ή στον ΟΑΕΔ ή στα ΚΕΠ προκειμένου να βρουν τα σωστά στοιχεία.

Οι λόγοι των απορρίψεων είναι πολλοί και ανάλογοι της κάθε περίπτωσης. Πρόκειται για τους αριθμούς των τραπεζικών λογαριασμών (IBAN), τα στοιχεία διαμονής (κατοικία) ειδικά για τους «φορολογούμενους», τον αριθμό ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, όταν αυτοί δεν ταυτίζονται από το σύστημα στο ίδιο πρόσωπο κ.λπ.

Ήδη στα πρώτα 24ωρα «κόπηκαν» από τη λίστα των δικαιούχων του μερίσματος πάνω από 120.000 άτομα. Συγκεκριμένα μέχρι και χθες υποβλήθηκαν 705.000 αιτήσεις, εκ των οποίων 417.000 εγκρίθηκαν και 120.000 απερρίφθησαν ενώ οι υπόλοιπες (περίπου 165.000) είναι σε κατάσταση αναμονής, όπως είπε ο επικεφαλής της ΗΔΙΚΑ, Αναστάσιος Τάγαρης.

Οι κίνδυνοι για το μέρισμα

Από τις πρώτες ώρες της λειτουργίας της εφαρμογής www.koinonikomerisma.gr διαφάνηκε ότι οι αιτίες της απόρριψης των αιτήσεων είναι οι ακόλουθες:

  1. Άτομα τα οποία πληρούν όλα τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την είσπραξη του «μερίσματος» δεν θα μπορούν να το εισπράξουν, αν στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υπέβαλαν το 2018, έχουν δηλώσει  «φιλοξενούμενοι» για πολύ μικρό χρονικό διάστημα (π.χ. για ένα μήνα) μέσα στο 2017. Δηλαδή, τα άτομα αυτά έστω κι αν κατά το μεγαλύτερο διάστημα του 2017 κατοικούσαν σε δικά τους σπίτια ή σε ενοικιαζόμενα ή σε δωρεάν παραχωρηθέντα δεν θα μπορούν να ζητήσουν και να λάβουν το «μέρισμα». Το σύστημα δεν μετράει μήνες φιλοξενίας. Τουλάχιστον ένα μήνα να έχει φιλοξενηθεί κάποιος εντός του 2017 θεωρείται φιλοξενούμενος. 
  2. Στην περίπτωση που η οικία που είναι δηλωμένη από το νοικοκυριό ανήκει σε ανήλικο μέλος που δεν μπορεί να υποβάλει αίτηση για κοινωνικό μέρισμα, ενώ τα υπόλοιπα μέλη είναι δηλωμένα ως φιλοξενούμενα, μπορεί να υποβληθεί αίτηση από τον πρώτο ενήλικα φιλοξενούμενο ο οποίος θα θεωρείται και δικαιούχος.
  3. Ο αριθμός του τραπεζικού λογαριασμού (IBAN). Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού ΙΒΑΝ και ο αιτών φέρει την ευθύνη για τη συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού, ο οποίος είναι έγκυρος και ενεργός και στον οποίο είναι υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Όμως: 
  • Εάν ο ενδιαφερόμενος δεν είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος στον δηλωμένο αριθμό λογαριασμού, δεν κρίνεται δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος και δεν πραγματοποιείται η σχετική πληρωμή, ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησής του.
  • Σε περίπτωση που κάποιος ΙΒΑΝ δεν είναι ενεργός, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η πίστωση του λογαριασμού, στον οποίο ο ενδιαφερόμενος είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος, θα πρέπει αυτός να μεταβεί στο οικείο πιστωτικό ίδρυμα και να διευθετήσει το εν λόγω ζήτημα μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
  • Εάν ο ίδιος ΙΒΑΝ εμφανίζεται δηλωμένος τρεις ή περισσότερες φορές για διαφορετικούς αιτούντες, τότε η αίτηση ακυρώνεται αυτόματα.
  • Αν δηλωθεί λάθος ΙΒΑΝ το πρόβλημα μεγεθύνεται.  Ειδικότερα στο μέρισμα του 2018 θα γίνει διασταύρωση του πεδίου του ΑΦΜ στο IBAN του λογαριασμού του αιτούντα και θα εμφανίζεται προειδοποιητικό μήνυμα αν τα στοιχεία δεν διασταυρώνονται. Στην περίπτωση μη έγκυρου IBAN, μπορείτε να ακυρώσετε την αίτησή σας και να υποβάλλετε νέα, συμπληρώνοντας αυτή τη φορά σωστά το ΙΒΑΝ, πάντα εντός της προθεσμίας των αιτήσεων.
  • Σε περίπτωση που από λάθος δηλωθεί ενεργός λογαριασμός IBAN ο οποίος δεν ανήκει στον δικαιούχο ή συνδικαιούχο του μερίσματος (ανήκει δηλαδή σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο), ενδέχεται η πληρωμή να προχωρήσει κανονικά καθώς δεν είναι πάντοτε δυνατός ο έλεγχος του συνδυασμού του ΑΦΜ με το IBAN. Σε αυτή την περίπτωση θα εισπραχθεί το κοινωνικό μέρισμα από κάποιον άλλον!

Σε κάθε περίπτωση, όσοι γνωρίζουν ότι πληρούν τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια και το σύστημα τους εμφανίζει ότι απορρίπτονται θα πρέπει να ακυρώσουν την αίτηση που υπέβαλαν και να ξαναυποβάλουν νέα αίτηση διορθωμένη με τα σωστά στοιχεία.

Διαβάστε επίσης