Μία εβδομάδα μετά την πολύνεκρη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού, η κυβέρνηση της Μοζαμβίκης, της χώρας για την οποία προοριζόταν το νιτρικό αμμώνιο που εξερράγη, διαβεβαιώνει ότι δεν έχει καμία ευθύνη για αυτήν την καταστροφή.
Από την έκρηξη 2.750 τόνων νιτρικού αμμωνίου, που ήταν αποθηκευμένο επί έξι χρόνια χωρίς να έχουν ληφθεί μέτρα ασφαλείας –όπως παραδέχονται οι αρχές του Λιβάνου– σκοτώθηκαν τουλάχιστον 171 άνθρωποι, 6.500 τραυματίστηκαν και περίπου 300.000 έμειναν άστεγοι.
Μια ιδιωτική εταιρεία της Μοζαμβίκης, η Fabrica de Explosivos de Mocambique (FEM) εξήγησε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι πράγματι είχε παραγγείλει το νιτρικό αμμώνιο από τη Γεωργία το 2013 αλλά το φορτίο δεν της παραδόθηκε ποτέ.
«Το ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί δεν είναι αυτό που αφορά το ίδιο το νιτρικό αμμώνιο αλλά τη διαδικασία αποθήκευσής του (σ.σ. στο λιμάνι της Βηρυτού) και γιατί διήρκησε τόσο πολύ», είπε εξάλλου στους δημοσιογράφους ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, Φιλιμάο Σουάζε, μετά τη λήξη του υπουργικού συμβουλίου, το βράδυ της Τρίτης.
«Δεν είναι ευθύνη μας…»
«Θέλουμε να σας καθησυχάσουμε: ο τρόπος με τον οποίο εργάζονται οι λιμενικές αρχές της Μοζαμβίκης και οι εταιρείες του τομέα των εκρηκτικών (…) είναι απολύτως σύμφωνος με τους ισχύοντες κανονισμούς. Δεν είναι ευθύνη της εταιρείας να εξηγήσει γιατί κρατήθηκε το πλοίο στο λιμάνι της Βηρυτού και γιατί έγινε η έκρηξη», πρόσθεσε.
Η δήλωση αυτή ήταν η πρώτη επίσημη αντίδραση των αρχών της Μοζαμβίκης μετά την έκρηξη της 4ης Αυγούστου.
Το νιτρικό αμμώνιο χρησιμοποιείται ευρέως σε όλον τον κόσμο, ως λίπασμα και ως εκρηκτική ύλη, ιδίως στα ορυχεία και στα δημόσια έργα.
Η εταιρεία από τη Μοζαμβίκη παρήγγειλε το νιτρικό αμμώνιο από τη Savaro, μια εταιρεία που εδρεύει στη Γεωργία. Το φορτίο επρόκειτο να παραδοθεί στο λιμάνι Μπέιρα της Μοζαμβίκης, σύμφωνα με τη FEM, κάτι που δεν έγινε ποτέ.
Το 2013, το πλοίο Rhosus, με σημαία Μολδαβίας και προερχόμενο από τη Γεωργία, έπιασε λιμάνι στη Βηρυτό, καθ’ οδόν για τη Μοζαμβίκη, μεταφέροντας 2.750 τόνους νιτρικού αμμωνίου.
Εκεί όμως αντιμετώπισε τεχνικά αλλά και νομικά προβλήματα: μια λιβανέζικη εταιρεία προσέφυγε στα δικαστήρια εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρείας, με αποτέλεσμα οι τοπικές δικαστικές αρχές να διατάξουν την κατάσχεσή του, όπως ανέφεραν πηγές των υπηρεσιών ασφαλείας του Λιβάνου.
Το φορτίο μεταφέρθηκε σε μια αποθήκη του λιμανιού, ενώ το πλοίο, που είχε υποστεί σοβαρή βλάβη, τελικά βυθίστηκε.
Η εταιρεία Savaro έστειλε τελικά ένα νέο φορτίο με άλλο πλοίο στη Μοζαμβίκη, ανέφερε η FEM.