Επιχειρήσεις

Σαμπάνια από τα Lidl; Ο χριστουγεννιάτικος πόλεμος των σουπερμάρκετ


Σαμπάνια από το Aldi και τα Lidl; Τις μέρες των γιορτών οι καταναλωτές δίνουν λιγότερη σημασία στις τιμές και δεν ενδίδουν στις «σειρήνες» των μεγάλων εκπτωτικών αλυσίδων.

Παρά τις τεράστιες προσφορές που κάνουν οι discounters, οι παραδοσιακές αλυσίδες σούπερ μάρκετ κερδίζουν τη μάχη των Χριστουγέννων στη γερμανική αγορά - και μάλιστα με διαφορά.

Γαλλική σαμπάνια με λιγότερο από 10 ευρώ και κατεψυγμένος αστακός σε ασυναγώνιστη τιμή είναι μόνον μερικά από τα προϊόντα που θα αντικρύσει κανείς αυτές τις μέρες στα ράφια των discounters. Tην περίοδο των Χριστουγέννων που παραδοσιακά θεωρείται η πιο επικερδής για το λιανικό εμπόριο, τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ της Γερμανίας προχωρούν σε έναν πραγματικό πόλεμο προσφορών ειδών πολυτελείας, στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν και να κερδίσουν τους καταναλωτές.

«Την περίοδο των Χριστουγέννων οι καταναλωτές συμπεριφέρονται διαφορετικά απ΄ ό,τι την υπόλοιπη χρονιά. Αγοράζουν σαφώς περισσότερα τρόφιμα και καταναλωτικά προϊόντα απ΄ ότι συνήθως και δεν υπολογίζουν τόσο το κόστος», εξηγεί ο Φρανκ Κύβερ, ειδικός σε θέματα εμπορίου της εταιρίας καταναλωτικών ερευνών Nielsen.

Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, το 97% των Γερμανών συνδέουν τα Χριστούγεννα με καλό φαγητό. Μικρότερο είναι το ποσοστό (90%) εκείνων που δίνουν προτεραιότητα στα δώρα. Αυτό αντικατοπτρίζεται απόλυτα και στους αριθμούς: την εβδομάδα προ των Χριστουγέννων ο τζίρος του λιανικού εμπορίου τροφίμων είναι αυξημένος κατά 40% σε σχέση με τον εβδομαδιαίο μέσο όρο.

Είδη πολυτελείας δίπλα στα φθηνά

Εδώ και χρόνια τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ, όπως τα Aldi και Lidl, προσπαθούν να αποσπάσουν μερίδιο της τεράστιας αυτής πίτας, προσφέροντας κάθε Χριστούγεννα τρόφιμα και ποτά πολυτελείας που δεν εμπεριέχονται στη γκάμα των προσφερόμενων προϊόντων τους κατά τον υπόλοιπο χρόνο.

Έτσι δίπλα στο φθηνό τυρί τύπου gouda, βρίσκει κανείς αυτές τις μέρες γαλλικό Tête de Moine που έχει πενταπλάσια τιμή. Δίπλα στο παραδοσιακό ζαμπόν θα δει και το πολύ ακριβότερο ιταλικό Prosciutto di Parma. Μόνον τα Αldi Süd προσφέρουν αυτές τις μέρες πάνω από 50 τέτοια εκλεκτά είδη.

Πώς αντιδρούν όμως οι καταναλωτές; Αγοράζουν εν τέλει ακριβά προϊόντα από τα discounter; Ο ειδικός σε θέματα εμπορίου Φρανκ Κύβερ έχει τις αμφιβολίες του: «Τα discounter τύπου Aldi και Lidl προσπαθούν εδώ και χρόνια να κερδίσουν μερίδιο της πίτας μέσω μιας μεγάλης γκάμας προϊόντων πολυτελείας σε προσιτές τιμές. Αλλά αυτό δεν αποδίδει τα προσδοκώμενα», όπως λέει.

«Η τάση των τελευταίων χρόνων είναι ξεκάθαρη: Τα κλασικά σούπερ μάρκετ είναι οι νικητές, αφού ανεβάζουν το μερίδιό τους κατά την περίοδο των Χριστουγέννων σε βάρος των discounter».

 Ξεχνούν την «τσιγκουνιά»

Όπως εξηγεί ο Φρανκ Κύβερ, τις μέρες των γιορτών οι καταναλωτές επιζητούν ποικιλία και εναλλαγή. Γι΄ αυτό και ψωνίζουν συχνότερα στα παραδοσιακά σούπερ μάρκετ απ΄ ό,τι κατά τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου. Η στρατηγική των Aldi και Lidl δεν κατάφερε να το αλλάξει αυτό, όπως λέει. «Αντιθέτως. Η τάση να ψωνίζει κανείς στα παραδοσιακά σούπερ πριν από τα Χριστούγεννα έχει ενισχυθεί».

Ομως σε συγκεκριμένα είδη προϊόντων τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ έχουν καταφέρει να αυξήσουν τα τελευταία χρόνια σημαντικά τις πωλήσεις τους κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων. Αυτό αφορά κυρίως παιχνίδια και είδη δώρων και διακόσμησης.

ΠΗΓΗ: Deutsche Welle/Έριχ Ράιμαν (dpa)

Διαβαστε επισης