Επιχειρήσεις

Γαλακτοβιομηχανίες: Μάχη για τζίρο €245 εκατ. στο γιαούρτι


Πώς μοιράζεται η πίτα. Ανερχόμενη δύναμη η «Κρι-Κρι», υποσκέλισε την «Δέλτα»/Vivartia

Το παστεριωμένο γάλα πάει παντού. Ομως δεν αφήνει σημαντικό κέρδος στις γαλακτοβιομηχανίες - αν και πωλείται σε τιμές πολύ υψηλότερες από τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές. Γι αυτό οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου στρέφονται στην αγορά γιαουρτιού, όπου τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ μεγαλύτερα.

Εκεί δίνεται τώρα η μεγάλη μάχη του ανταγωνισμού, με πολλά νέα προϊόντα και επιθετικές κινήσεις που οδηγούν σε αναδιανομή της «πίτας».  Ολες οι εταιρείες προσπαθούν να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο από τα περίπου 245 εκατ. ευρώ που είναι ο εκτιμώμενος ετήσιος τζίρος λιανικών πωλήσεων γιαουρτιού.

Τα τελευταία χρόνια οι συνολικές πωλήσεις παραμένουν στάσιμες. Αυτό εντείνει τον ανταγωνισμό, καθώς η αύξηση των πωλήσεων κάποιας εταιρείας συνεπάγεται απώλειες για άλλες.

Στοιχεία υπάρχουν μόνον για τις πωλήσεις μέσω σουπερμάρκετ: Διατίθενται κάθε χρόνο περίπου 53.000 τόνοι γιαούρτι (πάνω από 250 εκατομμύρια κεσεδάκια), συνολικής αξίας περίπου 215 εκατ. ευρώ. Σε άλλα 30 εκατ. ευρώ  υπολογίζεται η αξία πωλήσεων που πραγματοποιούνται από άλλα καταστήματα και δίκτυα διανομής.

Παρά το γεγονός ότι η αγορά παραμένει στάσιμη, οι γαλακτοβιομηχανίες επιμένουν στο γιαούρτι γιατί έχει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Όπως λένε παράγοντες του κλάδου  «το γάλα αφήνει ελάχιστα – κι αν δεν συνοδεύεται από μεγάλη γκάμα άλλων προϊόντων, μπορεί να είναι και ζημιογόνο. Κέρδος αφήνουν τα γιαούρτια και τα παγωτά. Όμως στα παγωτά χρειάζεται μεγάλη διαφημιστική δαπάνη και πολύς χρόνος για να εδραιωθείς».

Οι πρωταγωνιστές

Ολες οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες  προσθέτουν τώρα στα προϊόντα τους το στραγγιστό γιαούρτι, που έχει τη μεγαλύτερη κατανάλωση και υψηλότερο περιθώριο κέρδους.

Πρόσφατα μπήκε σ’ αυτή την αγορά η «Δωδώνη» με το στραγγιστό γιαούρτι «Ηπειρωτικό», το οποίο λανσάρεται με μεγάλη διαφημιστική καμπάνια. Είχαν προηγηθεί με λανσάρισμα νέων προϊόντων η «Κρι-Κρι» και η «ΜΕΒΓΑΛ» ( οποία ανήκει πλέον στον όμιλο Vivartia που έχει και τα προϊόντα «Δέλτα»).

Την γκάμα προϊόντων τους σπεύδουν να ανανεώσουν και να εμπλουτίσουν και οι άλλες εταιρείες του κλάδου που φιλοδοξούν να διευρύνουν τα μερίδιά τους στην αγορά.

 Leader στον κλάδο παραμένει η «ΦΑΓΕ», αν και έχει χάσει έδαφος, καθώς οι νέοι ανταγωνιστές συνεχίζουν να ροκανίζουν τα μερίδια της. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI για τις πωλήσεις μέσω αλυσίδων σούπερ μάρκετ, πέρυσι είχε μερίδιο 21,2% στον όγκο πωλήσεων και 22,8% σε αξία.

Ανερχόμενη δύναμη στον κλάδο η εισηγμένη στο χρηματιστήριο «Κρι-Κρι», με μερίδιο 14,3% σε όγκο και 13,5% σε αξία.
 Στην τρίτη θέση βρίσκονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με μερίδιο 12,9% και 7,9% σε όγκο και αξία αντίστοιχα.

Τα μερίδια αγοράς

Η «Δέλτα» (Vivartia), που συναγωνίζονταν επί δεκαετίες με την ΦΑΓΕ για την πρώτη θέση, έχει υποχωρήσει πλέον στην τέταρτη ως προς τον όγκο πωλήσεων, με μερίδιο 11,9%. Παραμένει όμως δεύτερη ως προς τον τζίρο (16,4%) – προφανώς επειδή τα προϊόντα της είναι ακριβότερα και με λιγότερες πωλήσεις έχει μεγαλύτερα έσοδα από την «Κρι-Κρι».

Ακολουθεί η θεσσαλική εταιρεία «Όλυμπος», με μερίδιο 9,3% σε όγκο και 10,3% σε αξία. Στην έκτη θέση η «Δωδώνη», με μερίδιο 8% σε όγκο και 6,1% σε αξία.

Η ΜΕΒΓΑΛ βρίσκεται χαμηλότερα, με μερίδιο 5,4% σε όγκο και 5,7% σε αξία. Τους τελευταίους μήνες ακολουθεί επιθετική πολιτική, επιδιώκοντας να κερδίσει μερίδια και να αναπληρώσει τις απώλειες της «Δέλτα»/Vivartia.

Στην όγδοη θέση η Friesland με τα γιαούρτια «Νουνού», που έχει 3,5% του συνολικού όγκου πωλήσεων και 3,2% του συνολικού τζίρου.

Τη δεκάδα συμπληρώνουν η γαλλική Danone (3,2% σε όγκο και 4,5% σε αξία – προφανώς με ακριβότερα προϊόντα) και η εταιρεία «Φάρμα Κουκάκης» με 2,4% του όγκου και 2,3% του τζίρου στον κλάδο.