Χρηστικά

Δυσκολεύουν από την Τρίτη οι μεταβιβάσεις ακινήτων


Υποχρεωτικές θα είναι από την ερχόμενη Τρίτη 29 Ιουνίου οι ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις των ακινήτων, γεγονός που θα δυσκολέψει τη διαδικασία αντί να τη διευκολύνει, όπως επισημαίνουν λογιστές και συμβολαιογράφοι.

Επίσης, ειδική διαδικασία απαιτείται για την ακύρωση των e-μεταβιβάσεων ακινήτων.

Τη Δευτέρα εκπνέει η προθεσμία για τη χειρόγραφη διαδικασία μεταβίβασης των ακινήτων και από την Τρίτη θα είναι υποχρεωτική μόνο η μεταβίβαση των ακινήτων μόνο μέσω της ηλεκτρονικής μεθόδου και της πλατφόρμας myProperty της ΑΑΔΕ.

Αυτή την περίοδο και για ολόκληρο το β΄ εξάμηνο του 2021 θα είναι αυξημένες οι μεταβιβάσεις ακινήτων, προκειμένου οι αγοραστές και πωλητές, να προλάβουν τον αυξημένο φόρο μεταβίβασης, λόγω των νέων αυξημένων αντικειμενικών αξιών.

Ο συμβολαιογραφικός σύλλογος Εφετείων Αθηνών – Πειραιώς – Αιγαίου & Δωδεκανήσου, ζητεί από τα μέλη του, στο πλαίσιο της διαδικασίας της ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, να γνωστοποιούν σε ειδική ομάδα που συγκρότησε, τα τυχόν τεχνικά προβλήματα που εντοπίζουν στη χρήση της πλατφόρμας των ηλεκτρονικών μεταβιβάσεων.

Στην εφαρμογή αυτή, μπορούν να εισέλθουν και Φυσικά Πρόσωπα είτε ως αγοραστές, είτε ως πωλητές, είτε ως νόμιμοι εκπρόσωποί τους (Φυσικών και Νομικών Προσώπων), να ανακτήσουν τη Δήλωση Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, που έχει κοινοποιήσει προς αυτούς ένας συμβολαιογράφος, ώστε να την υποβάλουν ή να μη την υποβάλουν (απορρίψουν) οριστικά.

Επιπλέον, ως αγοραστές/νόμιμοι εκπρόσωποι μπορούν να εκτυπώσουν αντίγραφο της υποβληθείσας δήλωσης, την πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου μεταβίβασης ακινήτου, την Ταυτότητα Οφειλής του φόρου, καθώς και να εκδώσουν το Αποδεικτικό Καταβολής του φόρου αυτού.

Κατά την ΑΑΔΕ η διαδικασία είναι απλή και διευκολύνει τους συναλλασσόμενους, ενώ θα ολοκληρώνεται σε 9 βήματα στο γραφείο του συμβολαιογράφου. Ωστόσο  η Εφορία, εντός 60 ημερών μπορεί να ζητήσει πρόσθετα δικαιολογητικά, τα οποία οι συναλλασσόμενοι υποχρεούνται να τα προσκομίσουν εντός πέντε ημερών.Τα 9 βήματα είναι:

  1. Ο συμβολαιογράφος συντάσσει τη δήλωση για λογαριασμό αγοραστή και πωλητή
  2. Η δήλωση αποστέλλεται στη θυρίδα αγοραστή και πωλητή στο myTaxisnet
  3. Ο αγοραστής και ο πωλητής αποδέχονται τη δήλωση
  4. Η δήλωση υποβάλλεται αυτόματα και βεβαιώνεται ο φόρος
  5. Ο συμβολαιογράφος ενημερώνεται αυτόματα για την υποβολή της δήλωσης
  6. Ο αγοραστής πληρώνει τον φόρο ψηφιακά (με κάρτα ή web banking)
  7. Το Taxis ενημερώνεται για την πληρωμή του φόρου 
  8. Το αποδεικτικό καταβολής αναρτάται στο myProperty για συμβολαιογράφο και αγοραστή
  9. Ο συμβολαιογράφος αναρτά το συμβόλαιο στo myProperty

Πώς θα ακυρώνονται οι e-μεταβιβάσεις 

Ειδικές διαδικασίες ισχύουν για τις ακυρώσεις συμβολαίων που είναι προς υποβολή ή έχουν υποβληθεί.
Όταν υπάρχει διαφωνία συμβαλλομένων (Πωλητή- Αγοραστή- Νομ. Εκπροσώπου) και πρέπει να ακυρωθεί η δήλωση, υπάρχει η δυνατότητα στην ηλεκτρονική εφαρμογή Φ.Μ.Α. για τον συμβολαιογράφο, μέσα σε ένα χρόνο από την υποβολή της δήλωσης, να επιλέξει από το μενού της εφαρμογής «Ακύρωση Δήλωσης λόγω μη σύνταξης συμβολαίου».

Αυτό γίνεται όταν για συγκεκριμένη δήλωση δεν έχει συνταχθεί σχετικό συμβόλαιο και δεν έχει καταχωρήσει τον αριθμό και την ημερομηνία συμβολαίου στην εφαρμογή. Όμως, πέραν του έτους, ακύρωση λόγω μη σύνταξης συμβολαίου τηρείται η χειρόγραφη διαδικασία που προβλέπουν οι διατάξεις.

Οι συμβαλλόμενοι θα λάβουν μηνύματα, ότι υποβλήθηκε ακυρωτική δήλωση από τον συμβολαιογράφο και εκκρεμεί έγκριση/υποβολή από τον αγοραστή αναφέροντας και τον αριθμό της ακυρωτικής δήλωσης.

Ακόμη στην περίπτωση διαφωνίας των συμβαλλομένων και ζητούν ματαίωση της πώλησης μετά την αποδοχή της δήλωσης, η δήλωση ακυρώνεται από τον συμβολαιογράφο. 

Κατόπιν ο αγοραστής εγκρίνει/υποβάλει την ακυρωτική δήλωση και θα εκδοθεί το ΑΦΕΚ, ώστε σε περίπτωση που έχει πληρωθεί ο φόρος να μπορεί να επιστραφεί το ποσό στον φορολογούμενο.

Διαβαστε επισης