Χρηστικά

Διπλό χαράτσι στις μεταβιβάσεις ακινήτων από την 1η Απριλίου


Διπλό χαράτσι στις μεταβιβάσεις ακινήτων έρχεται από την 1η Απριλίου, καθώς οι συναλλασσόμενοι θα έχουν να αντιμετωπίσουν τόσο τις αυξημένες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, όσο και το κόστος της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου.

Σημειώνεται πως, έχουν παραταθεί μέχρι την 31η Μαρτίου, οι προθεσμίες για τις μεταβιβάσεις ακινήτων με τις παλαιές αντικειμενικές αξίες, εφόσον υποβλήθηκαν δηλώσεις στην οικεία ΔΟΥ έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 και χθες παρατάθηκε, έως την ίδια ημερομηνία και η αναστολή προσκόμισης της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου.

Ωστόσο, από την 1η Απριλίου τελειώνουν οι παρατάσεις και επανέρχεται η… κανονικότητα, η οποία θα είναι ιδιαίτερα ακριβή.

Οι μεταβιβάσεις και γενικά οι όποιες δικαιοπραξίες επί ακινήτων θα γίνονται με τις νέες αντικειμενικές τιμές, οι οποίες είναι αυξημένες έως και 250% στις περισσότερες περιοχές της χώρας.

Όμως εκτός των νέων αυξημένων αντικειμενικών τιμών, θα υπάρχει και το χαράτσι της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, το οποίο φτάνει μέχρι και 1.000 ευρώ, ενώ η έκδοσή του απαιτεί και αρκετή γραφειοκρατία, με πλήθος δικαιολογητικών.

Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου είναι απαραίτητη για οποιαδήποτε πράξη σε ακίνητο, εκτός από τις μισθώσεις, ενώ η υποχρέωση αφορά όλες τις νέες οικοδομές καθώς και τα παλιά ακίνητα.

Επίσης, είναι απαραίτητη και για τα ακίνητα που πρόκειται να νομιμοποιήσουν αυθαίρετους χώρους ή είναι αυθαίρετη, ολόκληρη η κατασκευή.

Τσουχτερό το κόστος έκδοσης

Κοντολογίς, η Ηλεκτρονική Ταυτότητα είναι απαραίτητη και για κάθε δικαιοπραξία που αφορά σε αλλαγή ιδιοκτησίας και θα εκδίδεται έναντι αμοιβής από τον μηχανικό.

Το ελάχιστο κόστος κυμαίνεται από 300 έως 500 ευρώ, αλλά, εάν υπάρχουν ατακτοποίητοι αυθαίρετοι χώροι, το κόστος φτάνει ή και ξεπερνά τα 1.000 ευρώ.

Η δήλωση της Ταυτότητας Κτιρίου γίνεται ανά κτίριο ή ανά διηρημένη ιδιοκτησία. Ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός, ο οποίος συμπληρώνει τα στοιχεία της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας του Κτιρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας, ορίζεται από τον ιδιοκτήτη για κάθε κτίριο ή διηρημένη ιδιοκτησία.

Αν έχουν συσταθεί οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες (πολυκατοικία κλπ.), ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός για το σύνολο του κτιρίου μπορεί να ορίζεται ύστερα από απόφαση της πλειοψηφίας των κοινωνών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον κανονισμό της οροφοκτησίας, άλλως με απλή πλειοψηφία.

Ποια είναι τα δικαιολογητικά

Για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα «Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας» απαιτούνται τα ακόλουθα 11 δικαιολογητικά:

  1. το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτιρίου εντός του οποίου ευρίσκεται η διηρημένη ιδιοκτησία, με τις αναθεωρήσεις της,
  2. τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια, καθώς και η μελέτη προσβασιμότητας ΑμεΑ και εμποδιζομένων ατόμων, εφόσον απαιτείται. Αν η οικοδομική άδεια και τα στοιχεία που την συνοδεύουν δεν ανευρίσκονται στα αρχεία της οικείας υπηρεσίας, αντί γι` αυτά υποβάλλεται βεβαίωση απώλειας από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης.  
  3. το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης της διηρημένης ιδιοκτησίας,
  4. το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί,
  5. δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων,
  6. τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν τη διηρημένη ιδιοκτησία στην πραγματική της κατάσταση, όταν αυτή δεν προκύπτει από τα στοιχεία των περ. α`, β` και ε`, πλην των κοινοχρήστων χώρων,
  7. το δελτίο δομικής τρωτότητας ή την τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου, που συνοδεύει αίτηση υπαγωγής στον ν. 4178/2013 ή τον παρόντα (Ν.4495/2017) ή τη μελέτη στατικής επάρκειας, εφόσον απαιτείται, σύμφωνα με το άρθρο 99,
  8. τον πίνακα χιλιοστών ή και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον υπάρχουν,
  9. τον τίτλο ιδιοκτησίας
  10. τη σύσταση οριζοντίων / καθέτων ιδιοκτησιών, μαζί με τα συνοδευτικά σχέδια
  11. αντίγραφο κτηματολογικού φύλλου.

ΗΤΚ για ολόκληρο το κτίριο

Επίσης, για την έκδοση ταυτότητας ολόκληρου κτιρίου τα 10 δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι:

  1. το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτιρίου, με τις αναθεωρήσεις της,
  2. τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια, καθώς και η μελέτη προσβασιμότητας ΑμεΑ και εμποδιζόμενων ατόμων, εφόσον απαιτείται. Αν η οικοδομική άδεια και τα στοιχεία που την συνοδεύουν δεν ανευρίσκονται στα αρχεία της οικείας υπηρεσίας, αντί γι` αυτά υποβάλλεται βεβαίωση απώλειας από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης.  
  3. το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού,
  4. το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί,
  5. δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων,
  6. τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν το κτίριο στην πραγματική του κατάσταση, όταν αυτή δεν προκύπτει από τα στοιχεία των περ. α` , β` και ε`,
  7. το δελτίο δομικής τρωτότητας ή τη τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου, που συνοδεύει αίτηση υπαγωγής στον ν. 4178/2013 (Α` 174) ή τον παρόντα (Ν.4495/17) ή τη μελέτη στατικής επάρκειας, εφόσον απαιτείται, σύμφωνα με το άρθρο 99,
  8. τον πίνακα χιλιοστών ή και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον υπάρχουν.
  9. τον τίτλο ιδιοκτησίας
  10. αντίγραφο κτηματολογικού φύλλου
Διαβαστε επισης