ΕΥΖην

Αρκετά ενδιαφέρουσα η κινηματογραφική εβδομάδα με επτά νέες ταινίες (trailers)


Ενδιαφέρουσα είναι η κινηματογραφική εβδομάδα, καθώς ανάμεσα στις επτά νέες ταινίες υπάρχουν τρία αξιόλογα δράματα, το καθένα με το δικό του ξεχωριστό θέμα και ύφος.

Η «Οικογενειακή Ευτυχία ΑΕ» του Βέρνερ Χέρτζογκ, τα «Κρατικά Μυστικά» του Γκάβιν Χουντ και η «Τζούντι», για την Τζούντι Γκάρλαντ, με την Ρενέ Ζελβέγκερ. Επίσης, σε επανέκδοση η κλασική σοβιετική παραγωγή «Η Νιότη του Μαξίμ».

«Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.» (Family Romance, LLC)

Δραματική ταινία, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Βέρνερ Χέρτζογκ, με τους Μαχίρο Τανιμότο, Ίσι Γιουίτσι κα.
 
Το «τρομερό παιδί» του Νέου Γερμανικού κινηματογράφου, ο Βέρνερ Χέρτζογκ (Φιτζκαράλντο: Ο Τυχοδιώκτης του Αμαζονίου», «Αγκίρε, η Μάστιγα του Θεού») είναι πια 77 χρόνων και αυτό φαίνεται. Ο κοφτερός σαν λεπίδι κινηματογραφιστής έχει αλλάξει. Πάντα όμως είναι ο Χέρτζογκ και έχει να αφηγηθεί ανθρώπινες ιστορίες και να παρωδήσει το σύγχρονο τρόπο ζωής, όπως αυτός μόνο μπορεί.

Εδώ, με αφορμή μία πραγματικότητα, δηλαδή μια ιαπωνική εταιρία που νοικιάζει στους πελάτες της «ηθοποιούς» για να παίξουν το ρόλο του πατέρα, του συζύγου, του συγγενή ή του εραστή, λοιδορεί τα πρότυπα της σύγχρονης ευτυχίας, την ανικανότητα των ανθρώπων να ανταπεξέλθουν στην πραγματική ζωή, να ρισκάρουν, να νιώσουν την αγάπη, την απώλεια ή τη θλίψη.

Και όλα αυτά με ένα δηλητηριώδες χιούμορ, ειδικά όταν μπερδεύονται οι ρόλοι, οι «πρωταγωνιστές» δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το ψεύτικο με το αληθινό, δημιουργώντας μια εικονική πραγματικότητα. Ο εκφυλισμός της ανθρωπότητας σε όλο του το μεγαλείο. Και μπορεί στην Ιαπωνία να το πήγαν στα άκρα, αλλά μήπως και στον υπόλοιπο δυτικό κόσμο οι άνθρωποι δεν παίζουν ρόλους, για να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της πολύπλοκης και πολλές φορές απάνθρωπης πλέον ζωής;

Η φωτογραφία, την οποία έχει κάνει ο ίδιος ο Χέρτζογκ, αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο το φυσικό τοπίο της Ιαπωνίας και δίνει τον τόνο για το μελαγχολικό κλίμα της ταινίας, ενώ ο πρωταγωνιστής Ίσι Γιουίτσι της ταινίας, δεν είναι ηθοποιός, αλλά ένας εργαζόμενος σε υπαρκτή εταιρία «Οικογενειακής Ευτυχίας».
 
Η υπόθεση: Η εταιρεία «Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.» μισθώνει ηθοποιούς που αναπληρώνουν συγγενείς, φίλους ή αγαπημένα πρόσωπα για λογαριασμό των πελατών της, ώστε να εξασφαλίζεται αυτό ακριβώς που δηλώνει η επωνυμία της: η οικογενειακή ευτυχία. Οι υπάλληλοι της εταιρείας συμπαρίστανται στους πελάτες αναλαμβάνοντας ρόλους σε πάρτι, γάμους, κηδείες ακόμη και σε ιδιαίτερα προσωπικές στιγμές. Είναι ένας κόσμος εικονικός, άλλες φορές κωμικός, συχνά τραγικός και ιδιαιτέρως παράξενος. Οι ανθρώπινοι δεσμοί μοιάζουν εύθραυστοι και προκατασκευασμένοι: Πόσους ρόλους υποδύονται στην πραγματικότητα οι άνθρωποι στις σχέσεις τους; Ποια είναι τα όρια της ευτυχίας και ποια αυτά της απεικόνισής της;

«Τζούντι» («Judy»)

Βιογραφικό δράμα, βρετανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Ρούπερτ Γκουλντ, με τους Ρενέ Ζελβέγκερ, Τζέσι Μπάκλεϊ, Φιν Γουίτροκ, Μάικλ Γκαμπόν, Μπέλα Ράμσεϊ, Ρούφους Σιούελ κα.

Η πολυτάραχη ζωή της θρυλικής Τζούντι Γκάρλαντ, το «παιδί θαύμα» του Χόλυγουντ, που έφτασε στην κορυφή πολύ γρήγορα παρά τους προσωπικούς της δαίμονες και έφυγε πρόωρα από μια χούφτα βαρβιτουρικών, σε ηλικία 47 χρόνων, περνά στη μεγάλη οθόνη, ως μία καλοκουρδισμένη βιογραφία, αποφεύγοντας να μπει στο τι οδήγησε την περίφημη κινηματογραφική Ντόροθι Γκέιλ («Μάγος του Οζ») στην καταστροφή.

Η καλή αναπαράσταση της εποχής και των θεαματικών σόου, τα καλοραμμένα κοστούμια και τα σκηνικά, η βρετανική κομψότητα και η φροντισμένη παραγωγή δεν μπορούν να καλύψουν τα κενά για το δράμα της Τζούντι Γκάρλαντ, όπως και το τι ακριβώς είναι ο σκληρός κόσμος του θεάματος και του Χόλυγουντ. Η ταινία, που εστιάζει στον τελευταίο χρόνο της ζωής της, φυσικά και βλέπεται ευχάριστα, αλλά η προσπάθεια άμβλυνσης θλιβερών και άγριων καταστάσεων για την προσωπική ζωή της σταρ, σίγουρα παραπλανά ως ένα σημείο το θεατή.

Η Τζούντι Γκάρλαντ δεν χρειάζεται συστάσεις. Βλέπεις τρεις ταινίες της και καταλαβαίνεις το μέγεθος της υποκριτικής της δεινότητας, του χαρίσματος που είχε. Το θέμα είναι το δράμα της ζωής της και ο άγριος κόσμος τον οποίο δεν άντεξε. Και σε αυτό η ταινία χάνει.
 
Από την πλευρά της η Ρενέ Ζελβέγκερ, κάνει ότι μπορεί για να μπει στο μύθο, στραβώνει δόντια, μεγαλώνει μύτη, έχει δουλέψει σκληρά για τα μουσικοχορευτικά κομμάτια του φιλμ και δείχνει έτοιμη ακόμη και για ένα Όσκαρ, καθώς η Ακαδημία λατρεύει τους ρόλους αυτούς. Η πραγματικότητα, όμως, είναι αμείλικτη. Πως ένας ποταμός μπορεί να χωρέσει στην κοίτη ενός ρυακιού;
 
Η υπόθεση: Χειμώνας 1968: Ο θρύλος της Showbiz Τζούντι Γκάρλαντ φθάνει στο Λονδίνο για μία σειρά sold out εμφανίσεων στο διάσημο κέντρο διασκέδασης «The Talk of the Town». Έχουν περάσει 30 χρόνια από την ταινία «Ο Μάγος του Οζ» που της χάρισε παγκόσμια καταξίωση και ενώ η φωνή της έχει αποδυναμωθεί, το ερμηνευτικό της ταλέντο έχει ωριμάσει και εξελιχθεί. Καθώς ετοιμάζεται για την παράσταση, συνδιαλέγεται με την διεύθυνσή του κέντρου, κάνει πρόβες με τους μουσικούς, έρχεται σε επαφή με φίλους και θαυμαστές, το σπινθηροβόλο πνεύμα και η λάμψη της εκπέμπουν αβίαστα. Ακόμα και τα όνειρά της για έρωτα και συντροφικότητα παραμένουν ζωντανά καθώς ετοιμάζεται να προχωρήσει σε γάμο με τον Μίκι Ντιν, τον πέμπτο σύζυγο της ζωής της. Κι όμως η Τζούντι είναι εύθραυστη. Δουλεύοντας 45 από τα 47 χρόνια της ζωής της νιώθει πια εξαντλημένη. Καταδιώκεται από τις παιδικές της αναμνήσεις στο Χόλυγουντ και θέλει απεγνωσμένα να γυρίσει πίσω σπίτι, στα παιδιά της. Έχει την δύναμη να προχωρήσει;

«Κρατικά Μυστικά» («Official Secrets»)

Δραματικό θρίλερ, αμερικανικής και βρετανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Γκάβιν Χουντ, με τους Κίρα Νάιτλι, Ματ Σμιθ, Ρέιφ Φάινς, Ρις Ίφανς, Ίντιρα Βάρμα, Κάθριν Κέλι, Μάθιου Γκουντ κα.
 
Έχοντας για θέμα μια αληθινή και σοβαρή υπόθεση, που απασχόλησε τη διεθνή κοινή γνώμη, ο Γκάβιν Χουντ στήνει ένα γοητευτικό, παλαιάς κοπής, κατασκοπικό θρίλερ, έχοντας ως συμπαραστάτες μερικούς από τους καλύτερους ηθοποιούς της βρετανικής σχολής. Μία χορταστική ταινία, όπου δραματοποιείται η αληθινή ιστορία της Κάθριν Γκαν, μίας μεταφράστριας του Αρχηγείου Επικοινωνιών της βρετανικής κυβέρνησης, που λαμβάνει ένα ηλεκτρονικό μήνυμα λίγο πριν την εισβολή στο Ιράκ από την Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας των ΗΠΑ. Ένα υπόμνημα, που ζητούσε επιτακτικά τη συνεργασία του Ηνωμένου Βασιλείου για να συλλέξουν πληροφορίες από κράτη μέλη του ΟΗΕ, με σκοπό να εκβιάσουν τη θετική ψήφο τους για την εισβολή στο Ιράκ. Η Γκαν διαπιστώνοντας ότι με ψέματα επιχειρείται μία εισβολή και θα αφήσει να διαρρεύσει το υπόμνημα σε δημοσιογράφο του «Observer».
 
Πολλά απ’ τα γεγονότα που θίγει η ταινία έχουν πλέον αποκαλυφθεί, αλλά η υπενθύμισή τους είναι πολύτιμη, όπως πέρσι με το «Vice», καθώς το σύστημα εξουσίας ελέγχοντας μεγάλο μέρος του Τύπου, αλλά έχοντας και τη δύναμη να κατευθύνει την κοινή γνώμη, επαναλαμβάνει συνεχώς τα εγκλήματα που θυσιάζουν χιλιάδες αθώους και επηρεάζουν τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων.
 
Η ταινία θυμίζει ότι πριν την εποχή των ψευδών ειδήσεων υπάρχει η πλύση εγκεφάλου, η εκτεταμένη προπαγάνδα, στην οποία συμμετέχουν και αυτοί που έπρεπε να βρίσκονται απέναντι. Επίσης, μας θυμίζει τον Μπους, τα όπλα μαζικής καταστροφής, το Ιράκ, τον Μέιτζορ, τα συμφέροντα, τις «ασύμμετρες απώλειες», τα πετρέλαια, τα στημένα τηλεοπτικά «ρεπορτάζ» και την αμάσητη αναπαραγωγή τους, λες και ένα μεγάλο αμερικανικό δίκτυο είναι το ευαγγέλιο.
 
Ο Γκάβιν όμως μιλάει και για την προσωπική ευθύνη του καθενός, με αφορμή τη θαρραλέα στάση μιας απλής γυναίκας, που θα ρισκάρει την προσωπική της ζωή, για να φέρει στο φως τα ψέματα των κυβερνήσεων κι ενός συστήματος εξουσίας που στερείται κάθε ηθικής.
 
Από κει και πέρα, η ταινία έχει καλή αφήγηση, τους απαραίτητους ψυχρούς φωτισμούς και μία προσεγμένη ανάπτυξη των χαρακτήρων, που ξεδιπλώνονται χάρις των εξαιρετικών ηθοποιών και στους δεύτερους ρόλους. Όμως, υπάρχει και η Κίρα Νάιτλι, που επιστρέφει ώριμη και προσηλωμένη στον απαιτητικό χαρακτήρα της πρωταγωνίστριας, αποδεικνύοντας ότι όταν υπάρχει ένα δυνατό θέμα και μια στιβαρή σκηνοθεσία μπορεί να μεταμορφωθεί σε σταρ πρώτης γραμμής.
 
Η υπόθεση: To 2003, η μεταφράστρια του Αρχηγείου Επικοινωνιών της βρετανικής Κυβέρνησης Κάθριν Γκαν διαρρέει ένα άκρως απόρρητο ηλεκτρονικό μήνυμα των αμερικανικών αρχών που ζητούσε από τις βρετανικές υπηρεσίες να κατασκοπεύσουν άλλα κράτη μέλη του ΟΗΕ με σκοπό να εκβιάσουν μία θετική ψήφο από τις χώρες αυτές για την εισβολή στο Ιράκ. Όταν ασκείται ποινική δίωξη σε βάρος της με βάση τον νόμο περί κρατικών μυστικών, η Γκαν και οι δικηγόροι της κάνουν ό,τι μπορούν για να υπερασπιστούν τις πράξεις της. Καθώς η ζωή, η ελευθερία και ο γάμος της απειλούνται, καλείται να υπερασπιστεί τα πιστεύω της.

«3 Δευτερόλεπτα» («The Informer»)

Αστυνομική περιπέτεια, βρετανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Αντρέα Ντι Στέφανο, με τους Τζόελ Κίναμαν, Άννα Ντε Αρμάς, Ρόζαμουντ Πάικ, Κλάιβ Όουεν, Σαμ Σπρόουελ κα.

Δυναμική περιπέτεια, που κινείται στο γνωστό πλαίσιο των «b movies» και που βλέπεται με σχετικό ενδιαφέρον, αλλά χωρίς να δίνει κάτι καινούργιο στο είδος, καθώς έχει ένα χιλιοειδωμένο θέμα. Το στόρι του το έχουμε δει εκατοντάδες φορές στο σινεμά: Ένας αθώος βρίσκεται εγκλωβισμένος ανάμεσα σε εχθρικά εγκληματικά πυρά και προσπαθεί να βγάλει άκρη και να σώσει την οικογένειά του. Ένα θέμα που έχει χειριστεί και ο Χίτσκοκ και ο τελευταίος σκηνοθέτης της τηλεόρασης. Η ταινία του Ντι Στέφανο, δεν είναι κακή και ίσως στη μικρή οθόνη να κάνει καλύτερη καριέρα, αλλά μάλλον θα ξεχαστεί πιο γρήγορα και από τα «προσεχώς»..
 
Πάντως, η βρετανική άποψη, που είναι ευδιάκριτη στην παραγωγή και το συμπαθές καστ δίνουν ένα διαφορετικό τόνο από τα συνήθη αμερικάνικα φιλμ του είδους.
 
Η υπόθεση: Ο Πιτ, πρώην παρασημοφορημένος πεζοναύτης των Ειδικών Δυνάμεων βλέπει τον κόσμο του να ανατρέπεται όταν φυλακίζεται ύστερα από ένα καβγά προκειμένου να προστατέψει την γυναίκα του. Του δίνεται η ευκαιρία να αποφυλακιστεί άμεσα αν εκτελέσει χρέη πληροφοριοδότη για το FBI και χρησιμοποιήσει τις ικανότητες του για να αποκαλύψει τον πιο ισχυρό εγκληματία της Νέας Υόρκης. Αλλά όταν η επιχείρηση του FBI καταλήγει με ένα νεκρό μυστικό αστυνομικό, ο Pete αντί να αποφυλακιστεί, βρίσκεται εγκλωβισμένος ανάμεσα στα πυρά του FBI και της μαφίας.

«Η Μάχη της Επικράτησης» («The Current War»)

Δραματική ιστορική ταινία, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Αλφόνσο Γκομέζ – Ρεγιόν, με τους Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Μάικλ Σάνον, Νίκολας Χουλτ, Τομ Χόλαντ κα.

Αδιάφορη δραματική ταινία για τη διαμάχη μεταξύ του Τόμας Έντισον και του Τζορτζ Γουέστιγκχαουζ για την ιστορία πίσω από το ηλεκτρικό ρεύμα, που θυμίζει τηλεταινία και μάλιστα όχι του BBC. Πλαδαρό σενάριο, πλάνα που προσπαθούν να εντυπωσιάσουν και να εμπλουτίσουν την επίπεδη αφήγηση και χαρακτήρες βγαλμένοι από κόμικς. Ακόμη και οι λάτρεις της τεχνολογίας θα κοιτάξουν το ρολόι τους, για να βεβαιωθούν ότι δουλεύει.
 
Η υπόθεση: Το 1880, ο εφευρέτης Τόμας Έντισον και ο επιχειρηματίας Τζορτζ Γουέστιγκχαουζ βρέθηκαν στο επίκεντρο μιας θρυλικής διαμάχης για την ηλεκτροδότηση σχεδόν όλου του κόσμου που θα σηματοδοτούσε την έναρξη μιας νέας εποχής. Ο Έντισον υποστήριζε την παροχή του συνεχούς ρεύματος, ενώ ο Γουέστιγκχαουζ το εναλλασσόμενο, με την υποστήριξη πολλών Ευρωπαίων βιομηχάνων και, φυσικά, με την ανεκτίμητη βοήθεια του Νίκολα Τέσλα.

«Γέτι: ο Χιονάνθρωπος των Ιμαλαΐων» («Abominable»)

Παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Τζιλ Κάλτον και Τοντ Γούαιλντερμαν.
 
Ευχάριστο animation, από τους δημιουργούς της τεράστιας επιτυχίας «Πως να Εκπαιδεύσετε το Δράκο Σας». Μια χαριτωμένη περιπετειώδης εκδρομή, με οικολογικά μηνύματα, αγάπη και προδέρμ. Ένα φιλμάκι που θα ευχαριστηθούν οι μικροί φίλοι και οι γονείς τους δεν θα μετανοιώσουν που δεν μπήκαν στη διπλανή αίθουσα. Με τις φωνές των Μαίρη Συνατσάκη, Ίαν Στρατή, Γιώργου Κωνσταντίνου, Δημήτρη Ουγγαρέζου κα.
 
Η υπόθεση: Όταν η έφηβη Γι συναντάει ένα νεαρό Γέτι στην ταράτσα τους διαμερίσματός της στη Σαγκάη, μια σπάνια και ξεχωριστή φιλία ξεκινάει. Μαζί με τους ατίθασους και άτακτους φίλους της, Γιν και Πενγκ, αποφασίζουν να το ονομάσουν «Έβερεστ». Όλοι μαζί θα ξεκινήσουν μαζί του ένα μαγευτικό ταξίδι για την αναζήτηση της οικογένειάς του, στο πιο ψηλό σημείο της Γης. Προκειμένου η ομάδα των τριών φίλων να καταφέρει να φτάσει στο σπίτι του Γέτι, πρέπει πρώτα να καταφέρει να ξεφύγει από τον Μπέρνις, έναν εύπορο άντρα που θέλει να αιχμαλωτίσει το Γέτι, αλλά και την επιστήμονα ζωολόγο, Ζάρα.

«Αντίστροφη Μέτρηση» («Countdown»)

Θρίλερ, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Τζάστιν Ντεκ, Ελίζαμπεθ Λάιλ, Αν Γουίντερς, Τσάρλι ΜακΝτέρμοτ, Πίτερ Φατσινέλι, Τζόρνταν Κάλογουεϊ κα.
 
Ακόμη ένα θριλεράκι που ενώ έχει μία πρωτότυπη ιδέα, στην εποχή των νέων τεχνολογιών και των πάσης φύσεως εφαρμογών τους, γρήγορα εξελίσσεται σε μια ταινία τρόμου, με όλα τα κλισέ και τις συνταγές που βρίσκουμε σωρηδόν στα φιλμ του είδους. Το αρχικό ενδιαφέρον, για την ηρωίδα, μιας νεαράς κοπέλας που χρησιμοποιεί μία εφαρμογή του κινητού της και μαθαίνει ότι έχει δυο μέρες ζωής, γρήγορα εξαντλείται και γίνεται μια αναμέτρηση με τον τρόμο.
 
Η υπόθεση: Αν υπήρχε μία εφαρμογή που θα σου έλεγε πότε θα πεθάνεις θα την κατέβαζες; Όταν μια νοσοκόμα κατεβάζει μια εφαρμογή στο κινητό της που ισχυρίζεται πως μπορεί να προβλέψει πότε θα πεθάνει ένας άνθρωπος, η εφαρμογή της την προειδοποιεί πως της απομένουν μονάχα δυο μέρες ακόμα. Καθώς ο χρόνος κυλάει και ο θάνατος πλησιάζει, πρέπει να βρει ένα τρόπο να σώσει την ζωή της πριν να είναι πολύ αργά.

«Η Νιότη του Μαξίμ» («The Youth of Maxim»)

Κοινωνική δραματική ταινία, σοβιετικής παραγωγής του 1934, σε σκηνοθεσία Γκριγκόρι Κόζιντσεφ και Λεονίντ Τράουμπεργκ, με τους Μπόρις Τσιρκόφ, Βαλεντίνα Κιμπάρντινα, Μιχαήλ Ταχάνοφ, Στεπάν Καρίκοφ κα.
 
Ακόμη μία ταινία σταθμός του σοβιετικού κινηματογράφου, η πρώτη της «Τριλογίας του Μαξίμ», που γύρισε το φοβερό δίδυμο του ρωσικού σινεμά. Μια τριλογία που μέσω του ομώνυμου ήρωα παρακολουθούμε την ιδεολογικοπολιτική γέννηση της μπολσεβίκικης γενιάς, που οδήγησε στην «Επανάσταση του Οκτώβρη».
 
Η ταινία δεν είναι κάποιο βαρύ πολιτικό μανιφέστο, καθώς οι δημιουργοί της προσεγγίζουν το θέμα τους με κέφι, με ένα στόρι στα όρια του παραμυθιού και διανθισμένο με φολκλορικά στοιχεία, αλλά και δραματικούς χαρακτήρες ή τραγικά περιστατικά, δίνοντας το κλίμα της εποχής. Ουσιαστικά η ταινία μέσα από την ιστορία μίας παρέας νέων, λίγο πολύ αφελών, που θέλουν να γλεντήσουν και να ρουφήξουν τη ζωή, γεννιέται η στρατιά του μπολσεβικισμού και μάλιστα μέσα στην πιο σκοτεινή εποχή της αντίδρασης από ένα καθεστώς που σαν πληγωμένο θηρίο είναι έτοιμο να κατασπαράξει ότι νομίζει ότι το απειλεί.
Εξαιρετικοί όλοι οι συντελεστές, ενώ τη μουσική την υπογράφει ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς.
 
Η υπόθεση: Μια παρέα τριών φίλων, εργατών, ο Μαξίμ, ο Ντιόμα και ο Αντρέι, που μένουν στην προλεταριακή συνοικία του Πέτρογκραντ και οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με την πολιτική και την ταξική πάλη, σώζουν τυχαία από έναν ασφαλίτη μια κοπέλα που παλεύει στην πολιτική παρανομία, την Νατάσα. Την ίδια μέρα ο Αντρέι πεθαίνει στο εργοστάσιο. Ο Ντιόμα πνίγει τον πόνο του στο ποτό. Αλλά ο Μαξίμ ριζοσπαστικοποιείται και συνειδητά πλησιάζει με επαναστατική διάθεση την οργανωμένη πρωτοπορία της τάξης του.
 
Χάρης Αναγνωστάκης, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε επίσης