Οικονομία

«Ζεσταίνουν τις μηχανές» για έργα 2,6 δισ.


Μοχλό επιτάχυνσης της οικονομικής ανάπτυξης στη χώρα και τονωτική ένεση για πολλούς επιχειρηματικούς κλάδους θα αποτελέσουν τα μεγάλα οδικά έργα που μπαίνουν σε φάση υλοποίησης, με στόχο να ολοκληρωθούν  σε ορίζοντα τριετίας.

Πρόκειται για μεγάλα κατασκευαστικά projects συνολικού προϋπολογισμού 2,6 δισ. ευρώ, που έχουν μείνει πολλά χρόνια «στα συρτάρια», ή προχωρούν αποσπασματικά με ρυθμούς… χελώνας.  Με τη βελτίωση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας υπάρχει πλέον δυνατότητα να εξασφαλισθούν τα  αναγκαία κονδύλια για τη χρηματοδότηση τους, η οποία αποτελεί πρόκριμα και για την απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων.

Οι διαδικασίες αναθέσεων-εκχωρήσεων θα ξεκινήσουν τους αμέσως προσεχείς μήνες και πολλά εργοτάξια θα στηθούν εντός του τρέχοντος έτους.

Στον κατασκευαστικό κλάδο που έζησε περίοδο πολύ ισχνών αγελάδων τα τελευταία χρόνια, οι μεγάλες επιχειρήσεις «ζεσταίνουν τις μηχανές» τους. Όχι ακόμη για να πιάσουν δουλειά στα εργοτάξια, αλλά για τους διαγωνισμούς αναθέσεων-παραχωρήσεων και τις μεγάλες εργολαβίες, που θα κατανεμηθούν στη συνέχεια «μεταφραζόμενες» σε χρήμα και απασχόληση για εκατοντάδες τεχνικές εταιρείες κάθε μεγέθους.

Μπίζνες και απασχόληση

Η εκκίνηση των έργων και η προοπτική διάχυσης 2,6 δισ. ευρώ  στην αγορά, θα αναζωογονήσει πολλούς κλάδους και επιχειρήσεις που αντιμετώπισαν μεγάλες δυσκολίες  τα τελευταία χρόνια, λόγω καθίζησης της κατασκευαστικής και οικοδομικής δραστηριότητας.

Τσιμεντοβιομηχανίες, εταιρείες δομικών υλικών,  επιχειρήσεις εισαγωγής-εμπορίας μηχανημάτων κλπ  θα δουν τους τζίρους τους να αυξάνονται και τις προοπτικές τους να βελτιώνονται.

 Στο χρηματιστήριο τα μεγάλα επενδυτικά χαρτοφυλάκια σπεύδουν να προεξοφλήσουν αυτή την προοπτική, δίνοντας κατά πρώτον ώθηση σε μετοχές του κατασκευαστικού τομέα, αλλά και κλάδων που θα ωφεληθούνβ από την αναζωογόνηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας.

 Ιδιαίτερα σημαντική θα είναι επίσης η θετική επίδραση στις τοπικές οικονομίες των περιοχών όπου θα εκτελεσθούν τα έργα, λόγω της  απασχόλησης που θα δημιουργηθεί . Για την ολοκλήρωση των πέντε μεγάλων οδικών έργων που πρόκειται να εκτελεσθούν στην Κρήτη, τη δυτική Πελοπόννησο,  την Αττική, την κεντρική Ελλάδα (δυτική Θεσσαλία-Φθιώτιδα) και την ανατολική Μακεδονία-Θράκη, θα δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας, που υπολογίζεται ότι αντιστοιχούν σε απασχόληση 10.000 εργαζομένων επί δύο χρόνια.

Ετοιμάζουν μπουλντόζες

Τα τρία πρώτα έτοιμα προς  υλοποίηση projects αφορούν τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65, τον άξονα Πάτρα-Πύργος και τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Το έργο στην Κρήτη έχει προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων ελληνικών και ξένων κατασκευαστικών ομίλων.

Η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, θα κοστίσει περίπου 750 εκατ. ευρώ. Πριν από 2 μήνες κυρώθηκε από τη Βουλή η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα στο νότιο τμήμα του, από τη Λαμία έως τον ανισόπεδο κόμβο Ξυνιάδας.

 Είναι ένα δύσκολο και δαπανηρό τεχνικό έργο, λόγω της μορφολογίας του εδάφους. Για την κατασκευή αυτοκινητόδρομου 32 χιλιομέτρων προβλέπεται κόστος 300 εκατ. ευρώ – σχεδόν 10 εκατ. το χιλιόμετρο.

 Το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο προσπαθεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση και για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65, το οποίο θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, θα έχει μήκος 63 χιλιομέτρων και θα κοστίσει περί τα 450 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

 Πολύ σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να δοθεί πράσινο φως από τη Βουλή για να ξεκινήσουν οι εργασίες σε 6 από τις συνολικά 8 εργολαβίες στις οποίες έχει κατανεμηθεί το project.

Τμηματικά προβλέπεται ότι θα υλοποιηθούν τα σχέδια διασύνδεσης της Εγνατίας Οδού με επαρχιακά οδικά δίκτυα και πόλεις στην ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη. Πρόκειται για εργα συνολικού προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, στα οποία περιλαμβάνονται κάθετοι οδικοί άξονες που θα συνδέει Σέρρες-Δράμα-Καβάλα, την Ξάνθη με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα.

Δουλειά για... τράπεζες

Ένα μεγάλο έργο που ενδιαφέρει όχι μόνον μεγάλους κατασκευαστές (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Αβαξ, ΜΕΤΚΑ), αλλά και τις τράπεζες ως υποψήφιες χρηματοδότριες, είναι η υποθαλάσσια σήραγγα που θα συνδέει τη Σαλαμίνα με το Πέραμα.

Λόγω των τεχνικών δυσκολιών και των προβλημάτων που μπορεί να ανακύψουν με αρχαιότητες, η υλοποίηση του μπορεί να καθυστερήσει.  Είναι πάντως το έργο για το οποίο οι τράπεζες είναι πρόθυμες να εκατμιεύσουν μεγάλες χρηματοδοτήσεις, καθώς εκτιμάται ότι η αποδοτικότητα του είναι διασφαλισμένη.

Διαβαστε επισης