ΕΥΖην

Υποκατάστατα ζάχαρης: Βρήκαμε το κορυφαίο 


Ζάχαρη: Η γλυκιά νοστιμιά, που όλοι την λατρεύουμε, αλλά ταυτόχρονα την …μισούμε, γιατί κυρίως  συμβάλλει στην αύξηση του βάρους μας. Δεν λέμε, άλλωστε ότι τα πιο γλυκά είναι και απαγορευμένα;

Για όποιο λόγο κι αν έχουμε αποφασίσει να την περιορίσουμε ή να απέχουμε από τη …σχέση με τη ζάχαρη, δεν χρειάζεται να ξεχάσουμε για πάντα τη γλυκιά της γεύση. Στη διάθεσή μας  υπάρχουν φυσικά ή τεχνητά υποκατάστατα ή αλλιώς γλυκαντικά.

Στο ερώτημα αν υπάρχει υποκατάστατο ζάχαρης, που να τα συνδυάζει όλα απαντά ο *Άκης από τη CTfivepercent Nutrition Team:

Κατ’ αρχάς τα υποκατάστατα ζάχαρης χωρίζονται σε τεχνητά και φυσικά.

Τα πιο διαδεδομένα φυσικά υποκατάστατα ζάχαρης:

Σορβιτόλη: Συναντάται σε καρπούς δέντρων (κεράσια, αχλάδια, μήλα, δαμάσκηνα). Χρησιμοποιείται κυρίως σε σιρόπια, επειδή ελαττώνει την τάση τους να κρυσταλλώνουν, καθώς επίσης και σε γαλακτοκομικά παρασκευάσματα.  

Φρουκτόζη: Την βρίσκουμε σε βαζάκια, την προσθέτουμε στα διάφορα ροφήματα και, επειδή αντέχει στο ψήσιμο, μπορεί να μαγειρευτεί μπαίνοντας σε γλυκά. Έχει τις ίδιες θερμίδες με τη ζάχαρη (περίπου 4 kcal/γρ.), αλλά επειδή είναι πιο γλυκιά από αυτή, χρησιμοποιούμε τη μισή ποσότητα για το ίδιο αποτέλεσμα. Σύμφωνα με έρευνες, φαίνεται ότι η αυξημένη κατανάλωση της φρουκτόζης μπορεί να ανεβάσει τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

zaxari 1

Τεχνητά υποκατάστατα ζάχαρης:

Ασπαρτάμη: Είναι συνδυασμός δύο αμινοξέων, της φαινυναλαλίνης και του ασπαρτικού οξέος. Και τα δύο βρίσκονται σε φυσική μορφή στα τρόφιμα. Εγκρίθηκε η χρήση της σχετικά πρόσφατα (από την FDA στις ΗΠΑ το 1981). Χρησιμοποιείται κυρίως σε αναψυκτικά τύπου light και σε τρόφιμα, όπως γιαούρτια, τσίχλες, δημητριακά πρωινού, ζελέ και διάφορα σνακ. Είναι περίπου 200 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη και δίνει 4 kcal/γρ. 

Σακχαρίνη: Η σακχαρίνη είναι το πρώτο τεχνητό γλυκαντικό που ανακαλύφτηκε και κυκλοφορεί στην αγορά πάνω από 80 χρόνια. Ήταν πολύ διαδεδομένη σε ποτά τύπου light, ενώ τώρα σταδιακά αντικαθίσταται από ασπαρτάμη ή ακεσουλφαμικό κάλιο. Υπάρχει σε χυμούς φρούτων, αναψυκτικά, σάλτσες, αρτοσκευάσματα κ.ά. Είναι περίπου 300 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη και δεν δίνει καθόλου θερμίδες. 

Τελικά όμως υπάρχει το υποκατάστατο της ζάχαρης που και δεν μας παχαίνει και έχει και την ίδια γεύση με αυτή; Και όμως υπάρχει και λέγεται ξυλιτόλη!
 

Τι είναι η ξυλιτόλη; Η ξυλιτόλη είναι μια αλκοόλη σακχάρου και παρά την κατάταξη της, δεν είναι ούτε ζάχαρη (υδατάνθρακας), ούτε αλκοολούχο ποτό! Είναι στην πραγματικότητα μια λευκή, υδατοδιαλυτή οργανική ένωση που παράγεται από ζάχαρη με 5 άτομα άνθρακα και 5 υδροξυλομάδες, η οποία θεωρείται ευρέως ως μια φυσική και υγιής εναλλακτική λύση της ζάχαρης και άλλων γλυκαντικών.

Η σύγκριση είναι αποκαλυπτική: Επιτραπέζια ζάχαρη: 4 θερμίδες ανά γραμμάριο- Ξυλιτόλη: 2,4 θερμίδες ανά γραμμάριο. Η ξυλιτόλη βρίσκεται επίσης σε μικρές ποσότητες σε διάφορα φρούτα και λαχανικά (όπως δαμάσκηνα, φράουλες, κουνουπίδια και σπανάκι).

Σε σύγκριση με άλλα γλυκαντικά, η ξυλιτόλη έχει τον ίδιο βαθμό γλυκαντικής ισχύος με το γλυκότερο γλυκαντικό (σακχαρόζη) και έχει το ένα τρίτο των θερμίδων της κανονικής ζάχαρης.

Η ξυλιτόλη χρησιμοποιείται συχνά ως γλυκαντικό αλλά χωρίς να έχει αρνητική επίδραση στην ινσουλίνη, όπως συμβαίνει με άλλα γλυκαντικά προϊόντα. Λόγω του γεγονότος ότι η ξυλιτόλη δεν μεταφέρεται ενεργά μέσω των εντέρων, μεταβολίζεται ανεξάρτητα από την ινσουλίνη και ως εκ τούτου έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Παράλληλα, έχει πολύ μικρή αρνητική επίδραση στα επίπεδα γλυκόζης αίματος και ινσουλίνης. Έτσι, είναι μια τέλεια επιλογή γλυκαντικών για άτομα με διαβήτη, καθώς μπορεί να αντικαταστήσει τη ζάχαρη και βοηθά στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα, των επιπέδων των λιπιδίων και ακόμη και του ελέγχου του βάρους. 

xilitoli

 Άλλες μελέτες έχουν καταδείξει την επίδραση της ξυλιτόλης στο σωματικό λίπος και τα επίπεδα λιπιδίων και έδειξαν ότι η υποκατάσταση της ζάχαρης με ξυλιτόλη είχε ευεργετική πτώση στον καταβολισμό λίπους. Αυτό, ωστόσο, δεν είναι το μόνο πλεονέκτημα της μετάβασης στην ξυλιτόλη για όσους από εσάς θέλετε να ελέγξετε το σωματικό σας βάρος. Αρχικά, τα πλεονεκτήματα της διατήρησης σταθερών επιπέδων του ζαχάρου στο αίμα μπορούν να αυξήσουν τον κορεσμό και να μειώσουν τις πιθανότητες για την αντιμετώπιση της υπογλυκαιμίας.

Η ξυλιτόλη επιβραδύνει την γαστρική εκκένωση, πράγμα που βοηθά στην αποτροπή της πείνας. Επιπλέον, λόγω του γεγονότος ότι η ξυλιτόλη δεν απορροφάται πλήρως από το πεπτικό μας σύστημα, διατηρείται σταθερή ροή ενέργειας. Αυτό βοηθά στη μείωση της επιθυμίας για υδατάνθρακες για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών και έχει αποδειχθεί ότι αποτρέπει την υπερβολική κατανάλωση φαγητού.

Άλλο ένα πλεονέκτημά της: δεν προκαλεί προβλήματα στα δόντια. Μπορείτε να την βρείτε εύκολα σε μαγαζιά με βιολογικά προϊόντα. Είναι ιδανική για όσους προσέχουν το σώμα τους, αλλά δεν θέλουν να αποχωριστούν τι γλυκιές γεύσεις. 


* Ο Άκης (CT fiveprcent - Nutritionteam) είναι Personal Trainer, Προπονητής Σωματικής Διάπλασης και Διαιτολόγος – Διατροφολόγος.
facebook: CTfivepercent-Nutritionteam Akis
Instagram: ct_fiveper_nutritionteam_akis