Πολιτική

Βουλή: Αντιπαράθεση για την ΥΠΑ - Καραμανλής: «Δεν υπάρχει θέμα με την ασφάλεια των πτήσεων»


Ολοκληρώθηκε και σε δεύτερη ανάγνωση στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για τον διαχωρισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου ψήφισε η ΝΔ, ενώ από την πλευρά των κομμάτων της αντιπολίτευσης, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜεΡΑ25 καταψήφισαν, ενώ το ΚΙΝΑΛ και η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν για την ολομέλεια.

«Δεν υπάρχει κανένα απολύτως θέμα με την ασφάλεια των πτήσεων, ούτε τίθεται θέμα μείωσης προσωπικού ή μισθών. Όλο το νομοσχέδιο έγινε υπό την αυστηρή επιτήρηση της EASA - του ανώτατου αυτού ευρωπαϊκού οργάνου - όπως πρέπει να γίνεται πάντα - και καταλήξαμε μετά από 8 μήνες και μέσα από ένα σοβαρό διάλογο και συζητήσεις που έγιναν, στο νέο νομοθετικό πλαίσιο. Αυτό απαντά και στις αιτιάσεις για το αν διασφαλίζουμε ή όχι το δημόσιο συμφέρον» επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, κλείνοντας τη συζήτηση του νομοσχεδίου του.

«Σωστά γίνεται ο διαχωρισμός, ΥΠΑ και ΑΠΑ γιατί δεν μπορεί ο ελεγχόμενος να είναι και ελεγκτής. Στην ουσία νομοθετούμε αυτό που ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθέτησε το 2016 αλλά που ποτέ δεν εφαρμόστηκε, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να κινδυνεύει με κυρώσεις από την Ε.Ε.» υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής και επιτέθηκε στην αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορώντας την ότι ασκεί μικροκομματική πολιτική.  

«Με τσουβαλιασμένα ψέματα και αυταπάτες δεν μπορούμε να συζητήσουμε σοβαρά. Το νομοσχέδιο αυτό θα μπορούσε να φέρει ένα μίνιμουμ συνεννόησης. Αγκαλιάζετε δυστυχώς όλα τα ζητήματα χρωματικά, όπως κάνετε και με το κορονοϊό. Εξυπηρετείτε συντεχνιακά συμφέροντα ενός μικρού κλάδου που ανήκει στο κόμμα σας», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και συμπλήρωσε: «Κάθε μεγάλη αλλαγή φέρνει και διαφωνίες. Επί της ουσίας, αυτό που φέρνει σε δύσκολη θέση την αξιωματική αντιπολίτευση, είναι η πραγματικότητα».

Απαντώντας στη κριτική που δέχθηκε για την μείωση του προσωπικού στην ΑΠΑ από 487 σε 172 εργαζομένους, ο κ. Καραμανλής αντέτεινε ότι «το αποφάσισε η ειδική επιτροπή στην οποία συμμετείχαν και 4 εκπρόσωποι της ΥΠΑ καθώς και εκπρόσωποι του ανώτατου ευρωπαϊκού οργάνου για την ασφάλεια της αεροπορίας». Παράλληλα κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ ότι «δημιούργησε μια υδροκέφαλη ΑΠΑ 487 ατόμων για να εξυπηρετήσει τους φίλους του».

Έμφαση έδωσε ο κ. Καραμανλής στο θέμα των ελέγχων στα αεροδρόμια, διαβεβαιώνοντας ότι δεν τίθεται κανένα θέμα μείωσής τους και έκανε λόγο «για σπέκουλα που γίνεται».  

«Όλοι οι έλεγχοι που γίνονται, διεξάγονται ηλεκτρονικά μέσα από τη βάση δεδομένων και δεν απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία. Δεν μπορεί στον 20ο αιώνα να γίνονται ηλεκτρονικά; Αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα δεν γίνονται σε καμία άλλη χώρα», ανέφερε. Ακόμα, απέρριψε τις κατηγορίες περί μείωσης των μισθών των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, αντιτείνοντας ότι με τις νέες ρυθμίσεις, «κάποιες επιπλέον παροχές συνδέονται με την απόδοση της αεροναυτιλίας».

«Σέβομαι απόλυτα τον πολύ σημαντικό ρόλο των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Και το ζήτημα δεν είναι να χαϊδέψουμε τα αυτιά των ελεγκτών αλλά να γίνει αξιολόγηση. Δώσαμε επιπλέον μπόνους στους ελεγκτές οι οποίοι κάνουν εξαιρετικά καλή δουλειά και εμείς θέλουμε να την κάνουμε καλύτερα. Δίνουμε επιπλέον κίνητρο για να μειώσουμε τις καθυστερήσεις που ήταν απαράδεκτες. Η χώρα θέλει τον τουρισμό της, που είναι και η ναυαρχίδα της οικονομίας. Τον Ιούλιο του 2019, οι καθυστερήσεις έφθαναν μέχρι και 3,5 ώρες σε εσωτερικές πτήσεις. Αυτά τα απαράδεκτα πράγματα δεν μπορούν να συνεχίζονται», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Τέλος, ο κ. Καραμανλής απέρριψε τις αιτιάσεις περί κατάργησης της διεύθυνσης τεχνικών υπηρεσιών αντιτείνοντας ότι οι ρυθμιστικές αρμοδιότητες πάνε στην ΑΠΑ.  

Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ και τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του κόμματος, Νίκος Παππάς, κατηγόρησε τη κυβέρνηση ότι μειώνει τους ελέγχους στα αεροδρόμια και τόνισε ότι «αυτό εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια των πτήσεων».

«Οι μόνοι που χαίρονται από τη de facto μείωση ελέγχων στα αεροδρόμια είναι οι ελεγχόμενοι», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Την έντονη διαφωνία του εξέφρασε ο κ. Παππάς και για την μείωση του προσωπικού της ΑΠΑ αμφισβητώντας ότι υπήρξε κάποια συγκεκριμένη μελέτη ή διαβούλευση με τη Κομισιόν: «Η κυβέρνηση αγνόησε, και τις επιφυλάξεις, και τις αντιρρήσεις των εργαζομένων, και συμπεριφέρθηκε με τρόπο απαξιωτικό απέναντι στις ανησυχίες τους» κατέληξε ο κ. Παππάς.

Ο εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, Χρήστος Γκόκας, εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις, «για τον τρόπο που επιχειρείται ο πλήρης διαχωρισμός ΥΠΑ και ΑΠΑ στα θέματα της οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειάς τους», σημειώνοντας ότι «είναι αμφίβολο αν το νομοσχέδιο θα λειτουργήσει στα πράξη». «Η μετατροπή της ΥΠΑ από αυτοτελή δημόσια υπηρεσία σε ΝΠΔΔ, δεν είναι δικαιολογημένη επαρκώς, ενώ προκύπτουν πολλά ζητήματα σε σχέση με τη λειτουργία της και την οικονομική και διοικητική της αυτοτέλεια», συμπλήρωσε ο κ. Γκόκας.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, υποστήριξε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι «η ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας προς όφελος των ιδιωτικών εταιριών» και ζήτησε την απόσυρσή του. «Ο αμιγής δημόσιος χαρακτήρας της ΥΠΑ εξαφανίζεται ώστε να παραδοθεί το επιχειρησιακό κομμάτι στους ιδιώτες. Οι κανόνες ασφαλείας θα γίνονται λάστιχο, λιγότεροι ελεγκτές σημαίνει και λιγότεροι έλεγχοι, θα υπάρξουν σημαντικές επιπτώσεις στην ασφάλεια των πτήσεων και της εθνικής κυριαρχίας της χώρας», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Συντυχάκης.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, υποστήριξε ότι είναι απαράδεκτο να χαράζεται μια στρατηγική ανεξέλεγκτης εναέριας κυκλοφορίας από την ΑΠΑ, ενώ έκανε λόγο «για δύο μέτρα και δύο σταθμά που υιοθετούνται για τους εργαζόμενους».

Ο ειδικός αγορητής του ΜεΡΑ25 Κρίτων Αρσένης παρατήρησε ότι, «το νομοσχέδιο κατενθουσιάζει όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ δέχεται τα πυρά όλης της Αντιπολίτευσης και όλων των συνδικαλιστών». «Αποσύρετέ το και φέρτε ένα νομοσχέδιο που θα εξυπηρετεί και θα διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον και όχι τα ιδιωτικά συμφέροντα», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Αρσένης.