Πολιτική

Το κρέας και το περιβάλλον


Η αύξηση της ζήτησης για ζωϊκά προϊόντα τις τελευταίες δεκαετίες είναι θεαματική αλλά απο την άλλη πλευρά εξίσου σημαντική ειναι και η επιβάρυνση στο περιβάλλον. Στις μέρες μας, η οικονομική ανάπτυξη στον κόσμο, οδηγούν σε αύξηση της ζήτησης για ζωικά προϊόντα.

Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η αυξημένη διεθνής ζήτηση προκάλεσε σχεδόν τριπλασιασμό της συνολικής παραγωγής κρέατος στον αναπτυσσόμενο κόσμο, από το 1980 έως το 2002, από 45 σε 134 εκατομμύρια τόνους. Τη μεγαλύτερη κλιμάκωση, μάλιστα, παρουσίασαν οι χώρες που γνωρίζουν ταχύτατη οικονομική ανάπτυξη, με πρώτη την Κίνα.

Σύμφωνα με στοιχεία του FAO, του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ, από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 στις αναπτυσσόμενες χώρες η κατανάλωση γάλακτος σχεδόν διπλασιάστηκε, η κατανάλωση κρέατος υπερτριπλασιάστηκε και η κατανάλωση αυγών πενταπλασιάστηκε.

Η παγκόσμια παραγωγή αγροτικών ζώων ενισχύθηκε για να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση. Μόνο το 2009, περισσότερα από 60 δισεκατομμύρια χερσαία ζώα (σχεδόν εννέα φορές περισσότερα από τον ανθρώπινο πληθυσμό της γης) σφαγιάστηκαν για τροφή.

Στον αριθμό αυτόν περιλαμβάνονται κατά προσέγγιση 52 δισεκατομμύρια κοτόπουλα, 1,34 δισεκατομμύριο χοίροι, 656 εκατομμύρια γαλοπούλες, 521 εκατομμύρια πρόβατα, 403 εκατομμύρια κατσίκια και 298 εκατομμύρια βοοειδή. Επιπλέον, την ίδια χρονιά παρήχθησαν 1,18 τρισεκατομμύριο αυγά για βρώση.

Αυτοί οι δυσθεώρητοι αριθμοί εντείνουν τις ανησυχίες σχετικά με τη μόλυνση, την αυξημένη ζήτηση για σιτηρά και σόγια, που είναι απαραίτητα για τη διατροφή αυτών των ζώων, αλλά και για τη σημαντική επιβάρυνση που η παραγωγή αγροτικών ζώων επιφέρει στην υπερθέρμανση του πλανήτη.

Το σίγουρο είναι ότι η παραγωγή ζωικών προϊόντων επιβαρύνει το περιβάλλον σημαντικά. Αυτό γίνεται μέσω της χρήσης ολοένα περισσότερων φυσικών πόρων αλλά και της απελευθέρωσης νιτρικών αλάτων και αερίων θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα. Έρευνα που έγινε πριν τρία χρόνια στην Γερμανία,έδειξε ότι αν η γερμανοί περιόριζαν οριακά την κατανάλωση κρέατος τότε θα εξοικονμούσαν εννέα εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό αντιστοιχεί σαν να έπρεπε κάποιος να οδηγήσει 75 δις χιλιόμετρα λιγότερα με το αυτοκίνητο.

Πηγή:premium.paratiritis.gr