ΕΥΖην

Τα "θαλάσσωσες" στη δουλειά; Κάνε το λάθος, ευκαιρία!


Όλοι κάνουμε λάθη. Όμως κερδισμένος βγαίνει μόνο αυτός που τα διαχειρίζεται σωστά

Έστειλες κατά λάθος ένα μισογραμμένο email σε έναν πολύ σημαντικό πελάτη; Έστειλες λάθος τα στοιχεία που σου ζήτησε ο διευθυντής σου; Έκανες κάποιο άλλο σοβαρό λάθος στη δουλειά; Θα μπορούσε να συμβεί στον καθένα, όλοι κάνουμε λάθη. Όσο μεγάλο κι αν είναι ένα λάθος, δεδομένου ότι δε μπορούμε να γυρίσουμε το χρόνο πίσω, το πιο σημαντικό είναι το πως το διαχειριζόμαστε στη συνέχεια. 

Και αυτό ακριβώς, η διαχείριση και η επανόρθωση, δείχνει την αξιοπιστία και τον επαγγελματισμό μας. Και μπορεί τελικά, ακόμη και από ένα λάθος, να βγούμε κερδισμένοι σε εντυπώσεις και να εξελιχθούμε.

Οπότε, ας υποθέσουμε ότι μόλις συνειδητοποίησες ότι «τα θαλάσσωσες». Τι κάνεις; Κατ’ αρχήν, βαθιά εισπνοή και αργή εκπνοή τρεις φορές για να ανακτήσεις την ψυχραιμία σου και να οργανωθείς. 

Και τώρα πάμε να επανορθώσουμε σε 5 βήματα:

1. Παύση και αποτίμηση

Πόσο σοβαρό είναι όντως το λάθος; Υπάρχει κάποιος πιθανός τρόπος να διορθωθεί άμεσα ή έχει ήδη γίνει η ζημιά; Όλοι μας αισθανόμαστε χάλια όταν καταλάβουμε ότι «τα κάναμε θάλασσα», αλλά τα συναισθήματά μας εκείνη τη στιγμή μπορεί να παραμορφώνουν την πραγματικότητα. Γι’ αυτό, το πρώτο βήμα είναι να κάνουμε μία παύση, να αποτιμήσουμε την κατάσταση και να επαναφέρουμε τον εαυτό μας στη λειτουργικότητα.

2. Επικοινωνία και ευθύνη

Αυτό πρέπει να το κάνεις το συντομότερο δυνατό, αλλά μόνο αφότου έχεις ηρεμήσει, αποτιμήσει και συγκεντρώσει τη σκέψη σου. Ο διευθυντής σου, ο πελάτης σου –ο οποιοσδήποτε έχει σχέση με το λάθος σου- θέλει να καταλάβει:

  • τί συνέβη και γιατί
  • ότι κατανοείς τη σοβαρότητα αυτού που έκανες
  • ότι αναλαμβάνεις πλήρως την ευθύνη
  • ότι δεν θα συμβεί ξανά

3. Επανόρθωση και διασφάλιση

Σχεδίασε ένα πλάνο δράσης για να διορθώσεις το πρόβλημα (κατανοώντας παρ’ όλα αυτά ότι ο πελάτης / διευθυντής έχει τον τελευταίο λόγο και μπορεί να έχει διαφορετικές ιδέες). Σχεδίασε και επικοινώνησε τα μέτρα που θα λάβεις, ώστε να σιγουρευτείς ότι αυτό δεν θα συμβεί ποτέ ξανά. Επικεντρώσου στην πρόληψη. Αυτή είναι μία πολύ καλή ευκαιρία να ξαναχτίσεις μέρος του «κοινωνικού κεφαλαίου» που έχασες με το λάθος.

4. Συλλογισμός και εξέλιξη

Γιατί συνέβη αυτό; Έκανες πάρα πολλά πράγματα ταυτόχρονα και αυτό σε οδήγησε να χάσεις μία προθεσμία ή να σου διαφύγει κάποια λεπτομέρεια; Ήταν ένα τυχαίο λάθος από αυτά που συμβαίνουν μία φορά ή μήπως τείνεις να κάνεις συχνά τέτοιου είδους λάθη; Δεν χρειάζεται απαραίτητα να αποκαλύψεις τις ανεπάρκειές σου, αλλά είναι πολύ σημαντικό εσύ για εσένα να συλλογιστείς ειλικρινά και να μάθεις από το λάθος σου, προκειμένου να βελτιωθείς.

5. Ανάκτηση εμπιστοσύνης

Τώρα πρέπει να δείξεις ότι αυτό δεν πρόκειται να ξανασυμβεί, δείχνοντας σταθερά αποτελεσματικότητα, συνέπεια και αξιοπιστία. Η άριστη δουλειά είναι το καλύτερο «φάρμακο» για να ξαναχτίσεις την επαγγελματική σου εικόνα, που δέχθηκε πλήγμα από το λάθος.

Εν τέλει, όλοι κάνουμε λάθη. Δε μπορούμε πάντα να αποφεύγουμε την αποτυχία. Η ουσία είναι να διαχειριζόμαστε τις συνέπειες με έξυπνο και εποικοδομητικό τρόπο, μετατρέποντας μία πιθανή καταστροφή σε ευκαιρία για εξέλιξη και ενδυνάμωση. 

Αυτή ακριβώς η ικανότητα χτίζει την καλή μας εικόνα και αποδεικνύει την επαγγελματική μας αξία στους ανθρώπους που είναι σημαντικό να τη γνωρίζουν.

Διαβάστε επίσης