Τράπεζες

Τα σενάρια για την Τρ. Πειραιώς και η δύσκολη επιλογή της κυβέρνησης


Κλειδί η πληρωμή του κουπονιού των Coco's για την εφαρμογή σχεδίων κεφαλαιακής ενίσχυσης της τράπεζας

Ανοικτή παραμένει η συζήτηση για το μέλλον της Τράπεζας Πειραιώς και τις επιλογές για την κεφαλαιακή ενίσχυση της μεγαλύτερης ελληνικής τράπεζας, παρά το γεγονός ότι από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές γίνεται προσπάθεια να πέσουν οι τόνοι και η μετοχή της τράπεζας ανακτά σήμερα ένα μικρό μέρος από το έδαφος (-24%) που έχασε χθες.

Σε σημερινή ανακοίνωση, η διοίκηση της τράπεζας διευκρινίζει ότι δεν υπάρχει καμία εποπτική ανάγκη αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου, απαντώντας σε ερώτημα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ενώ υπενθυμίζει ότι η Τρ. Πειραιώς έχει συνολικό δείκτη κεφαλαίων 16,1%, έναντι εποπτικής απαίτησης 11,25%. «Δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας εκτιμά ότι απαιτείται ΑΜΚ 2 δισ. ευρώ είναι απολύτως ψευδή, όπως μας ενημέρωσε σχετικά το Ταμείο», προσθέτει η Πειραιώς στην ανακοίνωσή της.

Παρά ταύτα, όμως, το ζήτημα της κεφαλαιακής διάρθρωσης της Τρ. Πειραιώς παραμένει ανοικτό και η κυβέρνηση δεν έχει ανώδυνες επιλογές προς εξέταση, καθώς:

  1. Η διοίκηση της τράπεζας σχεδίαζε και στη φετινή χρήση να επαναλάβει ό,τι έγινε το 2019, δηλαδή να πληρωθεί μετρητοίς το κουπόνι για τα Coco's ύψους 2 δισ. ευρώ που κρατά το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Σημειωτέον ότι ήδη η τράπεζα έχει χάσει μια πληρωμή κουπονιού για το 2018 και, σε περίπτωση δεύτερης μη πληρωμής οι όροι των Coco's προβλέπουν τη μετατροπή τους σε μετοχές, στην τιμή των 6 ευρώ.
  2. Οι νέες συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία οδηγούν την τράπεζα σε ζημιογόνα χρήση το 2020, όπως εκτιμούν και οι αναλυτές της Citi στη νέα έκθεση που δημοσίευσε για τις ελληνικές τράπεζες. Με αυτά τα δεδομένα, ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός της ΕΚΤ (SSM) αναμένεται ότι δεν θα επιτρέψει στην Πειραιώς να προχωρήσει σε πληρωμή του κουπονιού των Coco's, φέρνοντας στο τραπέζι την αναγκαιότητα μετατροπής τους σε μετοχές. Άλλωστε, από εποπτική άποψη, είναι επωφελές να ενισχυθούν τα βασικά κεφάλαια της τράπεζας με τα 2 δισ. ευρώ και να αποφευχθεί μια επιβάρυνση με περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ για τις επόμενες πληρωμές τόκων.

Άλλωστε, η σχετικά «άνετη» σήμερα κεφαλαιακή επάρκεια της τράπεζας, με σχεδόν πέντε μονάδες διαφορά από την ελάχιστη εποπτική απαίτηση, έχει προσωρινό χαρακτήρα: αφενός η εποπτική απαίτηση θα επανέλθει σε κανονικό επίπεδο μετά την έκτακτη μείωση λόγω της κρίσης του κορονοϊού, αφετέρου το σχέδιο για επιτάχυνση της μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων με τη δημιουργία bad bank θα αυξήσει τα κεφάλαια που θα χρειασθεί να «κάψει» η τράπεζα για την εξυγίανση του ισολογισμού της.

Οι συζητήσεις με τους τρεις βασικούς σημερινούς μετόχους (πλην του ΤΧΣ), δηλαδή την ομάδα του Τζον Πόλσον, δεν έχουν καταλήξει σε αποτέλεσμα και δείχνουν πόσο δύσκολες επιλογές έχει μπροστά της η κυβέρνηση, που θα κληθεί τελικά να πάρει τις αποφάσεις για την Πειραιώς:

  • Το σενάριο της μετατροπής των Coco's σε μετοχές, χωρίς να γίνει άλλη παρέμβαση κεφαλαιακής ενίσχυσης (δηλαδή με εφαρμογή της πρότασης Πόλσον για αύξηση κεφαλαίου), θα ενίσχυε μεν κεφαλαιακά την τράπεζα, αλλά θα προκαλούσε σημαντικές απώλειες στους ιδιώτες μετόχους, παρά το γεγονός ότι η τιμή μετατροπής στα 6 ευρώ είναι πολύ υψηλή σε σχέση με την τρέχουσα τιμή στο ταμπλό. Το σπουδαιότερο, ίσως, θα σήμαινε κρατικοποίηση της τράπεζας, με το ποσοστό του ΤΧΣ να ξεπερνά το 60%, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόσθετη δυσκολία στο μέλλον, αφού οι ευρωπαϊκοί κανόνες για την εξυγίανση τραπεζών δεν επιτρέπουν να εισφέρουν κεφάλαια τα κράτη σε τράπεζες χωρίς να προηγηθεί «κούρεμα» πιστωτών και καταθετών. Έτσι, στην περίπτωση που θα χρειαζόταν μια κεφαλαιακή ενίσχυση από τους μετόχους στο μέλλον, η Πειραιώς θα βρισκόταν σε δύσκολη θέση, αφού είναι πολύ αμφίβολο αν θα έδινε ειδική άδεια η Κομισιόν στο Δημόσιο να παρακάμψει τους κανόνες και να την ενισχύσει με κεφάλαια.
  • Το σενάριο της διπλής ενίσχυσης μέσω μετατροπής των Coco's και αύξησης μετοχικού κεφαλαίου έχει επίσης υψηλό βαθμό δυσκολίας. Αν μετατραπούν πρώτα τα Coco's σε μετοχές και ακολουθήσει μια αύξηση κεφαλαίου 800 εκατ. ευρώ σε χαμηλή τιμή, όπως έχει προτείνει η ομάδα Πόλσον, ουσιαστικά θα χαθούν τα περισσότερα από τα 2 δισ. ευρώ που έχει εισφέρει το Δημόσιο, αφού μετά την αύξηση θα πάρουν τον πλήρη έλεγχο οι ιδιώτες. Το αντίστροφο σενάριο, δηλαδή να εισφέρουν κεφάλαια πρώτα οι ιδιώτες και να ακολουθήσει η μετατροπή των Coco's δύσκολα μπορεί να γίνει δεκτό, αφού σε αυτή την περίπτωση οι ιδιώτες θα εισφέρουν κεφάλαια και αμέσως μετά θα μειωθεί η αξία της συμμετοχής τους από τη μετατροπή των Coco's.

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση καλείται να πάρει τις αποφάσεις της σε πιεστικό χρονοδιάγραμμα, ως το τέλος του έτους, αφού η συζήτηση για την πληρωμή του κουπονιού των Coco's δεν μπορεί να μετατεθεί στο μέλλον. Όποια απόφαση και αν ληφθεί, με βασική μέριμνα τη σταθερότητα της Πειραιώς και του τραπεζικού συστήματος ευρύτερα, είναι βέβαιο ότι θα έχει πολιτικό κόστος, στον ένα ή τον άλλο βαθμό.

Διαβάστε επίσης
Ετικέτες ΠΕΙΡ