Τράπεζες

Τα κόλπα των τραπεζών για να «εξουδετερώνουν» την ψηφιακή κάρτα εργασίας


Ιδιαίτερη δημιουργικότητα για να επινοούν τρόπους παράκαμψης της νέας, ψηφιακής κάρτας εργασίας, ώστε να μην καταγράφονται οι υπερβάσεις χρόνου εργασίας, δείχνουν οι τραπεζικές διοικήσεις, σύμφωνα με τις πρώτες αναφορές που έχουν φθάσει στην ΟΤΟΕ.

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας άρχισε να εφαρμόζεται από τη Δευτέρα σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ, με την κυβέρνηση να τονίζει ότι θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για να περιορισθούν τα φαινόμενα καταστρατήγησης του ωραρίου των υπαλλήλων, εντός των εργασιακών χώρων ή μέσω τηλεργασίας.

Μετά την επίσκεψη που έκανε τη Δευτέρα σε τραπεζικό κατάστημα, μάλιστα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι η κάρτα εργασίας «είναι μία από τις κατακτήσεις της εργατικής νομοθεσίας. Έχει συζητηθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, λίγες το έχουν κάνει. Εμείς το έχουμε θεσμοθετήσει, ώστε να μπορεί να γνωρίζει ο εργαζόμενος ότι δεν θα καταχραστεί ο εργοδότης τον χρόνο του όταν αυτός δουλεύει από το σπίτι. Κάτι το οποίο συνέβαινε κατά κόρον, για να είμαστε ειλικρινείς».

Φαίνεται, όμως, ότι ήδη στις τράπεζες εφαρμόζονται πρακτικές που «εξουδετερώνουν» την κάρτα εργασίας και επιτρέπουν τη διεύρυνση ωραρίου εργαζομένων χωρίς να καταγράφεται και να αμείβεται ανάλογα. Σύμφωνα με καταγγελίες στην ΟΤΟΕ, υπάλληλοι υποχρεώνονται να «χτυπούν» την ψηφιακή κάρτα αργότερα από τον πραγματικό χρόνο έναρξης της εργασίας τους, ή νωρίτερα από τον πραγματικό χρόνο αποχώρησης. Καταστρατήγηση καταγράφεται και μέσω της δήλωσης περισσότερων από τους πραγματικούς διευθυνόντων υπαλλήλων, που εργάζονται με ελεύθερο ωράριο, αλλά και μέσω της τηλεργασίας.

Σε επιστολή της προς τις διοικήσεις των τραπεζών, ειδικότερα, η ΟΤΟΕ σημειώνει ότι «ήδη λαμβάνουμε αναφορές από Συλλόγους - μέλη μας για:

  • Προβλήματα ορθής καταγραφής του πραγματικού χρόνου εργασίας των εργαζομένων με φυσική παρουσία (δήλωση εισόδου μετά την πραγματική έναρξη της εργασίας ή/και δήλωση εξόδου πριν την πραγματική της ολοκλήρωση, ή ακόμα και συνέχισή της με μη δηλωμένη τηλεργασία).
  • Προβλήματα ορθής εφαρμογής των κριτηρίων για τον χαρακτηρισμό των διευθυνόντων υπαλλήλων κατά την απογραφική διαδικασία σε κάθε Τράπεζα, με συνέπεια να εμφανίζεται καταχρηστικά ασυνήθιστα υψηλός αριθμός «διευθυνόντων υπαλλήλων» οι οποίοι θεωρούνται «ελεύθεροι ωραρίου».
  • Προβλήματα από την εξαίρεση της τηλεργασίας από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας.  Για την εξαίρεση αυτή  υπάρχει, από την πλευρά της Πολιτείας, σοβαρή καθυστέρηση ένταξης στην ψηφιακή κάρτα εργασίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθή καταγραφή και τήρηση του συμβατικού ωραρίου καθώς και η πλήρης άσκηση του δικαιώματος αποσύνδεσης του εργαζόμενου, το οποίο στον κλάδο μας, βάσει της οικείας ΣΣΕ, οφείλει να διασφαλίζει πλήρως ο εργοδότης.

Δεδομένου ότι η κύρια ευθύνη καταγραφής και τήρησης του ωραρίου παραμένει στον εργοδότη και επειδή τα παραπάνω προβλήματα ή και όποια άλλα προκύψουν στην πορεία πρέπει να παρακολουθούνται συστηματικά και από κοινού με τη συλλογική εκπροσώπηση σε κάθε χώρο, θεωρούμε επιβεβλημένο:

•    Να υπάρχει πλήρης ενημέρωση και συμμετοχή εκπροσώπου του πλέον αντιπροσωπευτικού Συλλόγου στις διαδικασίες εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας.
•    Να υπάρχει διμερής μηχανισμός παρακολούθησης των εφαρμογών τηλεργασίας, προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα de facto επέκτασης του πραγματικού χρόνου εργασίας και αδυναμίας εξισορρόπησης οικογενειακής-εργασιακής ζωής».