Ενώ απομένουν οι τελευταίες πινελιές για το κλείσιμο των διαπραγματεύσεων για τα ενεργειακά και σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στις διαδικασίες που αφορούν τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, η διαβούλευση για τα οικογενειακά, κοινωνικά και προνοιακά επιδόματα κινείται σε «θολά νερά».
Αυτό που υπάρχει ως δεδομένο, πριν ξεκινήσει ο δεύτερος και πιο κρίσιμος γύρος των διαπραγματεύσεων του υπουργείου Εργασίας με τους εκπροσώπους των Θεσμών, είναι το εξής: ο δημοσιονομικός στόχος που έχει τεθεί για τη μεταρρύθμιση του προνοιακού χάρτη, είναι η εξοικονόμηση επιπλέον ποσών ύψους 259 εκατ. ευρώ για τη διετία 2017-2018.
Ωστόσο το τοπίο είναι «θολό» αναφορικά με το ποια επιδόματα, κυρίως τα οικογενειακά, θα μπουν στη «δαμόκλειο σπάθη» και ποια θα περισωθούν. Η πρόταση των δανειστών, όπως αποτυπώθηκε και στον πρώτο γύρο των διαπραγματεύσεων, προβλέπει ενοποίηση του ενιαίου επιδόματος τέκνων με το επίδομα τριτέκνων/πολυτέκνων, με ταυτόχρονη διοχέτευση των πόρων σε οικογένειες με έως δυο παιδιά. Επιπρόσθετα οι Θεσμοί ζητούν χαμηλότερα εισοδηματικά κριτήρια, για τα εν λόγω επιδόματα, έως και 50%.
Η βασική επιδίωξη του υπουργείου Εργασίας, είναι να μεταθέσει τις-προτεινόμενες περικοπές- από τους Θεσμούς, για τα επιδόματα τρίτεκνων και πολυτέκνων, μετά το 2018. Παράλληλα έχει καταθέσει εναλλακτικές προτάσεις, σχετικά με την αναδιάρθρωση και αναδιανομή των οικογενειακών-κοινωνικών επιδομάτων, που θα τεθούν επί τάπητος στη διαπραγμάτευση.
Οι απαιτήσεις των δανειστών για τα αναπηρικά επιδόματα
«Μάχη» αναμένεται να δοθεί και στον τομέα της αναπηρίας, όπου προβλέπεται αναδιοργάνωση του τρόπου αξιολόγησης για την καταβολή των επιδομάτων. Οι δανειστές κάνουν λόγο για ανάγκη αλλαγής του καθεστώτος «πιστοποίησης» των ποσοστών αναπηρίας αλλά και της αξιολόγησης ικανοτήτων των αναπήρων.
Επιπρόσθετα, επί τάπητος και σε πορεία περικοπών ή και κατάργησης, βρίσκονται προνοιακά επιδόματα όπως αυτό της στέγασης αλλά και το φοιτητικό στεγαστικό, τα επιδόματα που χορηγούνται για την μετακίνηση των δικαιούχων με μέσα μαζικής μεταφοράς συμπεριλαμβανομένων και των ΚΤΕΛ.