Οικονομία

Επισήμως σε ύφεση η Γερμανία, στα πρόθυρα της ύφεσης η ευρωζώνη


Στα πρόθυρα της ύφεσης βρίσκεται η ευρωζώνη σύμφωνα με την εκτίμηση του δημοσιογράφου Μιχάλη Ψύλλου.

Στην χθεσινή του ραδιοφωνική συζήτηση με τον Διονύση Ελευθεράτο, στο δεύτερο μισάωρο της εκπομπής «Με καφέ διπλό και μάτι ανοιχτό» στον 105.5fm, ο Μ. Ψύλλος εξέθεσε όλα τα δεδομένα που τον οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα. Ακολουθεί απόσπασμα από το πρώτο μέρος της συζήτησης.

Δ. Ελευθεράτος: Το 2013 η παραγωγή πλούτου στην Γηραιά Ήπειρο αντιστοιχούσε στο 91% της παραγωγής πλούτου στις ΗΠΑ. Πέρσι, το 2023, αυτό το ποσοστό είχε πέσει στο 65%. Επίσης τα τελευταία πέντε χρόνια, δηλαδή πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι ρυθμοί ανάπτυξης στην Ευρώπη ήταν οι μισοί εκείνων στις ΗΠΑ, και αυτές δεν διανύουν τις καλύτερες δεκαετίες στην οικονομική τους ιστορία. Οι Αμερικανοί κάνουν δημόσιες επενδύσεις όταν το κρίνουν, δεν τους εμποδίζει ο φόβος των ελλειμάτων, ενώ στην Ευρώπη έχουμε τα Σύμφωνα Σταθερότητας. Τί συμπεράσματα να αντλούν άραγε αυτοί που βρίσκονται στα κέντρα λήψης αποφάσεων για την κρίση χρέους που εκδηλώθηκε από το 2008 και μετά;

M. Ψύλλος: Η χώρα μας αντιπροσωπεύει μόλις το 2% της Ευρωζώνης υφίσταται άμεσες επιπτώσεις από ότι συμβαίνει στην Ευρώπη. Παραθέτω δύο παραδείγματα: Η κυβέρνηση λέει ότι για το 2024 θέλουμε να έχουμε ανάπτυξη 2,9% και πληθωρισμό 2,6%. Για να επιτευχθούν αυτά χρειάζονται επενδύσεις, αύξηση των τουριστικών εσόδων και αύξηση της κατανάλωσης. Αν οι επενδύσεις, που η κυβέρνηση τις θέλει αυξημένες κατά 15%, δεν γίνουν, γιατί παραμένει ακριβό το χρήμα στην Ευρώπη καθώς το βασικό επιτόκιο της Ε.Κ.Τ. είναι στο 4% άρα είναι πολύ ακριβό να δανειστεί μια επιχείρηση για να κάνει επενδύσεις, αν αυτό συνεχιστεί, που ελπίζουμε να σταματήσει όπως η Λαγκάρντ από το καλοκαίρι, δύσκολα θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Δεύτερον, όσο ακριβαίνει το χρήμα θα υπάρχει και μια επιβράδυνση στον τουρισμό και επίσης ένας περιορισμός στην κατανάλωση.

Μην ξεχνάμε ότι έχουμε κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν έχουμε καταλάβει τί σημαίνει αυτό για μάς, το έχουμε δει ήδη στα πρατήρια που έχουνε “τσιμπήσει” τις τιμές της βενζίνης, του πετρελαίου και του πετρελαίου θέρμανσης, αλλά επίσης έχει αυξηθεί το κόστος μεταφοράς προϊόντων από την Ασία που είναι ο τροφοδότης της Ευρώπης. Αυτό συμβαίνει γιατί λόγω των επιθέσεων των Χούθι τα πλοία που μεταφέρουν κοντέινερ από την Ασία προς την Ευρώπη αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, που σημαίνει αύξηση του κόστους μεταφοράς κατά 170%, και αυτήν την αύξηση θα τη δούμε πολύ σύντομα και στις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Αυτό θα έλεγα για να καταλάβουμε τί σημαίνει ότι έχουμε κρίση στην Ευρώπη.

Η ευρωζώνη ουσιαστικά είναι στα πρόθυρα της ύφεσης, δηλαδή το ΑΕΠ της ευρωζώνης πάει να γίνει αρνητικό και αυτό γιατί η μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης, η Γερμανία είναι επισήμως σε ύφεση, 0,3% μείον έκλεισε το ΑΕΠ της το 2023. Και αν το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι, δυστυχώς με το ρόλο που έχει η Γερμανία στην Ευρώπη θα έρθουνε πολύ σύντομα οι επιπτώσεις όταν μάλιστα η Γερμανία για να ξεπεράσει τα δικά της προβλήματα επιβάλλει σκληρές πολιτικές και δημοσιονομικές, όπως το Σύμφωνο Σταθερότητας, που σημαίνει πάλι το 60% του ΑΕΠ να είναι το χρέος, 3% του ΑΕΠ να είναι το έλλειμα με στόχο 1,5%, και επίσης σκληρές νομισματικές πολιτικές, δεν αφήνουν τα γεράκια στην Γερμανία και οι δορυφόροι τους την Λαγκάρντ και τα λεγόμενα «περιστέρια» στην ΕΚΤ να μειώσουν τα επιτόκια ώστε να φτηνήνει το χρήμα. Αυτή την κατάσταση ζούμε και δυστυχώς θα τη δούμε να επιδεινώνεται τους επόμενους έντεκα μήνες.

Δ. Ελευθεράτος: αφού οι Γερμανοί αντιμετωπίζουν και οι ίδιοι τις συνέπειες της τήρησης μιας γραμμής που θέλανε να είναι απαρέγκλιτη στην Ευρώπη, θα περίμενε κανείς να χαλαρώσει η αυτή η γραμμή όμως συμβαίνει το αντίθετο. Και βλέπουμε τον ιθύνοντα νου, τον υπεύθυνο της οικονομικής πολιτικής, αυτόν τον φιλελεύθερο, τον Λίντνερ, να είναι ένας δεύτερος Σόιμπλε.

Μ. Ψύλλος: Σωστά. Όλες οι χώρες του κόσμου απέκτησαν κρατικό προϋπολογισμό τέλος του χρόνου. Η Γερμανία απέκτησε προϋπολογισμό την περασμένη Τετάρτη γιατί υπήρχαν διαφωνίες σε ό,τι αφορά τις περικοπές. Τον περασμένο Νοέμβριο το Συνταγματικό Δικαστήριο απαγόρευσε στην κυβέρνηση Σολτς να χρησιμοποιήσει 60 δις ευρώ που είχαν παραμείνει αδιάθετα από τον κορονοϊό για κάνει πράσινες επενδύσεις και να δώσει επιδοτήσεις σε αγρότες κλπ. Το αποτέλεσμα ήταν να ξεσηκωθούν οι αγρότες, είναι πολλές μέρες στους δρόμους και να εισβάλλουν συνεχώς στο Βερολίνο και στις άλλες μεγάλες πόλεις, τα τραίνα να απεργούν, η χώρα να αντιμετωπίζει πάλι φαινόμενα πλημμυρών γιατί οι υποδομές της Γερμανίας είναι σε άσχημη κατάσταση.

Αυτή η λογική των περικοπών, η προτεσταντική λογική που λέει «όσο μας φτάνει το πάπλωμα στα πόδια μας» δυστυχώς δεν βοηθάει ότι την ίδια ώρα απέναντι έχουν μια Αμερική η οποία κόβει χρήμα, δεν την νοιάζει το έλλειμμα και το χρέος, έχει φτάσει τα 34 τρισεκατομμύρια δολλάρια το αμερικανικό χρέος. Να θυμίσω ότι μόλις πριν 10 χρόνια ήταν στα 14 τρισεκατομμύρια δολλάρια και την ίδια ώρα η Αμερική με τον νόμο «IRA» του Μπάιντεν για τον πληθωρισμό, δίνει 400 δισεκατομμύρια δολάρια, τζάμπα χρήμα, επιδοτήσεις, σε όσες εταιρείες από την Ευρώπη και από άλλες χώρες πάνε να επενδύσουν στην Αμερική. Ξέρετε πόσο δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για να κάνει πράσινες επενδύσεις στην Ευρώπη με το πρόγραμμα STEP; 10 δισεκατομμύρια. Δέκα η Ευρώπη, τετρακόσια οι Αμερικανοί.

Και όλα αυτά έχοντας επιβάλλει οι Αμερικανοί στην Ευρώπη έναν πόλεμο, ο Πούτιν κατά τη γνώμη μου παρασύρθηκε, έπεσε στην παγίδα με την Ουκρανία, νόμισε ότι θα κάνουν τα στραβά μάτια οι Αμερικανοί, οι Αμερικανοί ουσιαστικά τον παγίδευσαν και αυτή τη στιγμή η Ευρώπη πληρώνει έναν πόλεμο, ενεργειακά, δεν έχει πια το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο και εξαγωγικά. Η Ευρώπη με την πολιτική της αποσύνδεσης από την Κίνα που προωθούν οι ΗΠΑ, δυσκολεύει τις εξαγωγές της και τις εισαγωγές της από την κινέζικη αγορά. Και ειδικά για τους Γερμανούς με τα αυτοκίνητα αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα