Πολιτική

Στα 151,9 εκατ. τα καθαρά κέρδη του ΟΤΕ το 2015


Τα καθαρά κέρδη του ΟΤΕ  ανήλθαν σε €151,9 εκατ. το δωδεκάμηνο του 2015, μειωμένα κατά 43,2% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της μειωμένης κερδοφορίας EBITDA, των πάνω από €100 εκατ. (προ φόρων) έκτακτων χρεώσεων που σχετίζονται με τα προγράμματα οικειοθελούς αποχώρησης το 2015, και των υψηλότερων αποσβέσεων, κυρίως από το αυξημένο κόστος τηλεοπτικού περιεχομένου.

Τα έσοδα του ΟΤΕ ΟΤΕ +0,14% στο δωδεκάμηνο διαμορφώθηκαν στα 3,9 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας οριακή υποχώρηση 0,4%, ενώ τα EBITDA κινήθηκαν στο 1,22 δισ. ευρώ.

Το δ' τρίμηνο του 2015, τα καθαρά κέρδη του Ομίλου ανήλθαν σε €36,8 εκατ., ο τζίρος στο 1,037 δισ., οριακά αυξημένος σε ετήσια βάση, ενώ τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν στα 348,5 εκατ. ευρώ. 

Εξαιρουμένων των έκτακτων χρεώσεων, τα προσαρμοσμένα Καθαρά Κέρδη του Ομίλου θα είχαν ανέλθει σε €240,3 εκατ. το 2015, μειωμένα κατά 24,3% σε σχέση με πέρυσι. Το τέταρτο τρίμηνο, τα προσαρμοσμένα Καθαρά Κέρδη μειώθηκαν κατά 22,7% και ανήλθαν σε €72,3 εκατ.

Οι ελεύθερες ταμειακές ροές του ομίλου διαμορφώνονται στα 507 εκατ. ευρώ, εντός του στόχου, παρά τα επιπλέον κόστη για έκδοση και επαναγορά ομολόγων και τις δύσκολες μακροοικονομικές συνθήκες.

Ο καθαρός δανεισμός του ΟΤΕ ΟΤΕ +0,14% εμφανίζεται μειωμένος στο 0,9 δισ. ευρώ, παρά την αύξηση 2,3% των επενδύσεων, στα 570 εκατ. ευρώ για το έτος. 

Ως αποτέλεσμα της ισχυρής χρηματοοικονομικής θέσης του Ομίλου, το Διοικητικό Συμβούλιο θα προτείνει μέρισμα €0,10 ανά μετοχή στην Ετήσια Γενική Συνέλευση των Μετόχων τον Ιούνιο του 2016, σε σχέση με €0,08 ανά μετοχή που διανεμήθηκε πέρυσι. Το συνολικό ποσό του μερίσματος προς πληρωμή εκτιμάται σε περίπου €49 εκατ.

Δηλώσεις Τσαμάζ

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα Δ’ τριμήνου 2015, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, κ. Mιχάλης Τσαμάζ, ανέφερε: «Παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, οι επιδόσεις μας στο κλείσιμο της χρονιάς, ειδικά στην Ελλάδα, ήταν ισχυρές. Τα έσοδα της σταθερής Ελλάδας ενισχύθηκαν σημαντικά χάρη στην ανταπόκριση που γνωρίζουν οι ευρυζωνικές υπηρεσίες, την τεχνογνωσία μας στο ICT και την επιτυχία του OTE TV, που αναπτύχθηκε εντυπωσιακά έχοντας ήδη κάνει breakeven. Στην κινητή τηλεφωνία Ελλάδας, τα έσοδα από υπηρεσίες βελτιώθηκαν περαιτέρω. Πετυχαίνουμε τους στόχους μας γιατί επενδύουμε συνεχώς στα καλύτερα δίκτυα, προϊόντα και υπηρεσίες. Ήδη, η ανταπόκριση στη νέα ενιαία εμπορική μάρκα Cosmote είναι θετική. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε για να προσφέρουμε στους πελάτες μας την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Η Ρουμανία παραμένει μια δύσκολη αγορά, αλλά εκτιμούμε ότι οι επενδύσεις μας σε συνδυαστικές υπηρεσίες σταθερής και κινητής, σε τηλεοπτικό περιεχόμενο, στην ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών και στη βελτιωμένη κάλυψη 4G, θα αποδώσουν μεσοπρόθεσμα.»

Ο κ. Τσαμάζ πρόσθεσε: «Όπως αναμέναμε, οι ταμειακές μας ροές βελτιώθηκαν σημαντικά το τελευταίο τρίμηνο και πετύχαμε το στόχο μας για το τέλος του 2015. Συνολικά είχαμε μια πολύ καλή χρονιά. Το 2016, αναμένουμε οι συνθήκες να παραμείνουν δύσκολες, αλλά οι συνεχείς επενδύσεις και οι προηγμένες τεχνολογίες μας, σε συνδυασμό με τη σκληρή δουλειά και αφοσίωση όλων των ομάδων μας, θα μας επιτρέψουν να ενισχύσουμε τη θέση μας σε κάθε αγορά που έχουμε παρουσία.»

Προοπτικές
Το 2016, ο ΟΤΕ αναμένει ότι οι τάσεις που διαμόρφωσαν τις επιδόσεις του 2015 θα συνεχιστούν. Στην Ελλάδα, ο ΟΤΕ σκοπεύει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες και τους πόρους του για να περιορίσει την επίδραση από τις συνεχιζόμενες δύσκολες οικονομικές συνθήκες και την πίεση που υφίσταται η αγοραστική δύναμη καταναλωτών και επιχειρήσεων. Στις διεθνείς δραστηριότητές του, ο Όμιλος αναμένει ότι ο ανταγωνισμός  στη Ρουμανία θα παραμείνει έντονος, αλλά ότι θα καταφέρει να ανατρέψει την απώλεια εσόδων, μέσω των δράσεων που υλοποιούνται σε επίπεδο τεχνολογίας, εμπορικών προτάσεων και περιορισμού του κόστους. Οι συνολικές επενδύσεις του ΟΤΕ αναμένεται και το 2016 να διαμορφωθούν στα επίπεδα των €0,55 δισ., εξαιρουμένου του κόστους για την απόκτηση φάσματος. Οι ελεύθερες ταμειακές ροές για το 2016 αναμένεται να ανέλθουν σε €0,5 δισ. περίπου.

Το Δ’ τρίμηνο του 2015, τα ενοποιημένα έσοδα του Ομίλου σημείωσαν αύξηση 2% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2014, παρά το δύσκολο οικονομικό και ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας κατέγραψε εντυπωσιακές επιδόσεις, με έσοδα ενισχυμένα κατά 5,1%, ως αποτέλεσμα των ισχυρών επιδόσεων στις ευρυζωνικές υπηρεσίες και υπηρεσίες ICT, καθώς και στη σημαντική αύξηση στα έσοδα του OTE TV, που ενισχύονται από τη δυναμική αύξηση των συνδρομητών και τον σημαντικά υψηλότερο δείκτη ARPU. Στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα σημειώθηκε περαιτέρω βελτίωση σε τριμηνιαία βάση, με τη μείωση εσόδων να διαμορφώνεται συνολικά σε 0,6% το Δ’ τρίμηνο του 2015, από μείωση 3,1% το προηγούμενο τρίμηνο.

Στη Ρουμανία, οι δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας σημείωσαν ισχυρή αύξηση, με τα συνολικά έσοδα να ενισχύονται κατά 7,5% το Δ’ τρίμηνο του 2015, καταγράφοντας τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο αύξησης μετά τη μείωση στα τέλη τερματισμού που επιβλήθηκε τον Απρίλιο του 2014. Τα έσοδα σταθερής τηλεφωνίας στη Ρουμανία αυξήθηκαν 5% το τρίμηνο, ως αποτέλεσμα των υψηλότερων εσόδων από συνδυαστικές υπηρεσίες σταθερής και κινητής, καθώς και των καλών επιδόσεων στις υπηρεσίες χονδρικής και ICT.

Στην Αλβανία, τα έσοδα σημείωσαν ιδιαίτερα εντυπωσιακή αύξηση (+33%) το τρίμηνο, καθώς η ρύθμιση στην αγορά λιανικής, που απαγορεύει τη διαφοροποίηση των εντός και εκτός δικτύου χρεώσεων, και τα νέα προγράμματα συμβολαίου και καρτοκινητής που ξεκίνησαν πέρυσι τον Ιούλιο, οδήγησαν σε υψηλότερα έσοδα από εθνικές και διεθνείς εισερχόμενες κλήσεις και μια συνολική αύξηση του δείκτη ARPU.

Τα λοιπά έσοδα μειώθηκαν σχεδόν 5% το τρίμηνο, αλλά αυξήθηκαν κατά 4%, στα €474,6 εκατ. το δωδεκάμηνο του 2015, ως αποτέλεσμα των ισχυρών εσόδων της OTE Globe και των εσόδων από το επιδοτούμενο (από την Ε.Ε.) έργο που έχει αναλάβει ο Όμιλος ΟΤΕ για την επέκταση της ευρυζωνικής πρόσβασης στις αγροτικές περιοχές της Ελλάδας.

Τα συνολικά Λειτουργικά Έξοδα του Ομίλου, εξαιρουμένων των αποσβέσεων, των απομειώσεων και των επιβαρύνσεων που σχετίζονται με Προγράμματα Οικειοθελούς Αποχώρησης και κόστη αναδιοργάνωσης, διαμορφώθηκαν σε €712,8 εκατ. το Δ’ τρίμηνο του 2015, αυξημένα κατά 6,5% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2014. Η αύξηση οφείλεται σε έκτακτες χρεώσεις που καταγράφηκαν το τρίμηνο, καθώς και στα κόστη των πωληθέντων έργων ICT. Tα έξοδα προσωπικού μειώθηκαν κατά 10%, ωφελημένα από το πρόγραμμα οικειοθελούς αποχώρησης, που υλοποιήθηκε στο τέλος του δεύτερου τριμήνου, και αναμένεται να έχει ετήσια εξοικονόμηση πάνω από €30 εκατ.

Λόγω των έκτακτων χρεώσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω και του μεγάλου αριθμού έργων ICT, η προσαρμοσμένη κερδοφορία EBITDA του Ομίλου μειώθηκε κατά 6% το τέταρτο τρίμηνο και διαμορφώθηκε σε €348,5 εκατ. με αποτέλεσμα το περιθώριο προσαρμοσμένης κερδοφορίας EBITDA να διαμορφωθεί σε 33,6%.

Τα έξοδα τόκων αυξήθηκαν κατά 13% στο τρίμηνο και ανήλθαν σε €46,1 εκατ. λόγω των πρόσθετων δαπανών για την έκδοση και επαναγορά ομολόγων. Εξαιρουμένων των έκτακτων αυτών δαπανών (€8,8 εκατ), τα χρηματοοικονομικά έξοδα θα είχαν μειωθεί κατά 9% το τρίμηνο, λόγω του μειωμένου καθαρού δανεισμού του Ομίλου.

O φόρος εισοδήματος του Ομίλου διαμορφώθηκε σε €30,3 εκατ. το Δ’ τρίμηνο του 2015, σε σχέση με €28,6 εκατ. πέρυσι, λόγω του υψηλότερου φορολογικού συντελεστή στην Ελλάδα, των υψηλότερων φόρων στην κινητή Ρουμανίας και του αντιλογισμού των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων στη σταθερή Ρουμανίας.

Τα καθαρά κέρδη του Ομίλου ανήλθαν σε €151,9 εκατ. το δωδεκάμηνο του 2015, μειωμένα κατά 43,2% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της μειωμένης κερδοφορίας EBITDA, των πάνω από €100 εκατ. (προ φόρων) έκτακτων χρεώσεων που σχετίζονται με τα προγράμματα οικειοθελούς αποχώρησης το 2015, και των υψηλότερων αποσβέσεων, κυρίως από το αυξημένο κόστος τηλεοπτικού περιεχομένου. Το Δ’ τρίμηνο του 2015, τα καθαρά κέρδη του Ομίλου ανήλθαν σε €36,8 εκατ.

Εξαιρουμένων των εκτάκτων χρεώσεων, τα προσαρμοσμένα Καθαρά Κέρδη του Ομίλου θα είχαν ανέλθει σε €240,3 εκατ. το 2015, μειωμένα κατά 24,3% σε σχέση με πέρυσι. Το τέταρτο τρίμηνο, τα προσαρμοσμένα Καθαρά Κέρδη μειώθηκαν κατά 22,7% και ανήλθαν σε €72,3 εκατ.

Ως αποτέλεσμα της ισχυρής χρηματοοικονομικής θέσης του Ομίλου, το Διοικητικό Συμβούλιο θα προτείνει μέρισμα €0,10 ανά μετοχή στην Ετήσια Γενική Συνέλευση των Μετόχων τον Ιούνιο του 2016, σε σχέση με €0,08 ανά μετοχή που διανεμήθηκε πέρυσι. Το συνολικό ποσό του μερίσματος προς πληρωμή εκτιμάται σε περίπου €49 εκατ.

Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία (εξαιρουμένων των πληρωμών για άδειες φάσματος) το 2015 ανήλθαν σε €569,7 εκατ., αυξημένες κατά 2,3%, λόγω των αυξημένων επενδύσεων για ανάπτυξη σε όλες τις αγορές. Οι επενδύσεις στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας και Ρουμανίας ανήλθαν σε €237,9 εκατ. και €114,9 εκατ. αντίστοιχα. Στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας, οι συνολικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε €202,1 εκατ., ενώ επιπλέον €88,7 εκατ. (€65,8 εκατ. στην Ελλάδα και €22,9 εκατ. στην Αλβανία) πληρώθηκαν το 2015 για απόκτηση αδειών φάσματος.

Το 2015, ο Όμιλος κατέγραψε  ισχυρές προσαρμοσμένες ελεύθερες ταμειακές ροές (συμπεριλαμβανομένων των πληρωθέντων/εισπραχθέντων τόκων και εξαιρουμένων των πληρωμών για Προγράμματα Οικειοθελούς Αποχώρησης και αναδιοργάνωσης, καθώς και άδειες φάσματος) που διαμορφώθηκαν σε €507,2 εκατ. ξεπερνώντας το στόχο, παρά τα επιπλέον κόστη για έκδοση και επαναγορά ομολόγων. Οι Ελεύθερες Ταμειακές Ροές ενισχύθηκαν από τη σημαντική βελτίωση στο κεφάλαιο κίνησης το τέταρτο τρίμηνο, σύμφωνα με τις προσδοκίες της διοίκησης για επαναφορά των εισπράξεων σε κανονικά επίπεδα, τόσο από ιδιώτες όσο και από το δημόσιο.

Ο προσαρμοσμένος καθαρός δανεισμός του Ομίλου διαμορφώθηκε σε λιγότερο από €0,9 δισ. στις 31 Δεκεμβρίου 2015, μειωμένος κατά 23,6% σε σχέση με τις 31 Δεκεμβρίου του 2014, που αντιστοιχεί σε 0,6 φορές το προσαρμοσμένο ετήσιο ΕΒΙTDA του Ομίλου.

Το Δ’ τρίμηνο του 2015, η συνολική αγορά πρόσβασης στην Ελλάδα (ενεργοί συνδρομητές λιανικής ΟΤΕ, χονδρική εκμίσθωση γραμμών και συνδρομητές πλήρους Αδεσμοποίητης Πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο) κατέγραψε αύξηση 10.000 γραμμών. Ο ΟΤΕ κατέγραψε 8.000 καθαρές νέες συνδέσεις, η πρώτη καθαρή αύξηση μετά από 10 χρόνια πτώσης.

Το Δ’ τρίμηνο του 2015, ο ΟΤΕ προσέλκυσε 48.000 νέους συνδρομητές ευρυζωνικών υπηρεσιών λιανικής, ή το 70% περίπου των συνολικών καθαρών νέων συνδέσεων της αγοράς, φθάνοντας συνολικά τους 1.507.000 πελάτες. Στο τέλος του τριμήνου οι ευρυζωνικές υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων VDSL της εταιρείας, είχαν προσελκύσει περίπου 150.000 συνδρομητές, ή 10% της πελατειακής βάσης ευρυζωνικών υπηρεσιών λιανικής. Με 534 αστικά κέντρα και περίπου 5.000 καμπίνες σε λειτουργία, ο ΟΤΕ είναι σε θέση να αναβαθμίσει σημαντικό μέρος της πελατειακής του βάσης σε βελτιωμένες ευρυζωνικές υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο τον δείκτη ARPU. Στο δεύτερο εξάμηνο ενισχύθηκε και η ζήτηση για υπηρεσίες VDSL χονδρικής του ΟΤΕ.

Τον Οκτώβριο παρουσιάστηκε η ενιαία εμπορική μάρκα COSMOTE για τα προϊόντα σταθερής, κινητής και Internet του Ομίλου ΟΤΕ και το Νοέμβριο οι συνδυαστικές υπηρεσίες σταθερής και κινητής με την επωνυμία «Cosmote One».

Οι υπηρεσίες τηλεόρασης παρουσίασαν ισχυρή ανάπτυξη. Στις 31 Δεκεμβρίου 2015, ο συνολικός αριθμός συνδρομητών ΟΤΕ TV ανήλθε σε 446.000,  έχοντας προσελκύσει 33.000 πελάτες στο τρίμηνο και 93.000 το έτος. Η αύξηση του αριθμού συνδρομητών, καθώς και ο υψηλότερος δείκτης ARPU (ενισχυμένος κατά 26% το Δ’ τρίμηνο 2015) συνέβαλαν στην ισοσκελισμό εσόδων και εξόδων των δραστηριοτήτων συνδρομητικής τηλεόρασης. O OTE συνέχισε να κεφαλαιοποιεί τις σημαντικές επενδύσεις του σε δημοφιλές περιεχόμενο, όπως το Ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο UEFA Champions League, UEFA Europa League, UK Premier League και το Κύπελλο Ελλάδας. Ο ΟΤΕ επέκτεινε τη δραστηριοποίηση του στο χώρο των τηλεοπτικών παραγωγών, με την έναρξη του καναλιού ΟΤΕ History, το μοναδικό κανάλι ντοκιμαντέρ στην ελληνική τηλεόραση με επίκεντρο την ιστορία και τον πολιτισμό της Ελλάδας.

Ο OTE ενίσχυσε τη θέση του στην αγορά ICT υπηρεσιών αναλαμβάνοντας σημαντικά έργα για επιχειρήσεις όλων των μεγεθών, συμπεριλαμβανομένου και πανελλαδικού συστήματος παρακολούθησης πυρκαγιών για το Πυροσβεστικό Σώμα. Σημαντική είναι η πρόοδος που έχει συντελεστεί στα έργα του ΟΤΕ για ιδιωτικές εταιρείες, που υπολογίζεται ότι πλέον αποτελούν περίπου το ένα τρίτο των εσόδων από υπηρεσίες ICT. Τον Οκτώβριο, ο ΟΤΕ ανακοίνωσε την υπογραφή μεγάλου πολυετούς συμβολαίου με την Coca-Cola HBC για την λειτουργία data center που θα καλύπτει τις ανάγκες 36.000 υπαλλήλων σε 28 χώρες. 



Μετά από αρκετά χρόνια πτώσης, το Δ’ τρίμηνο του 2015 τα έσοδα σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας συνέχισαν να αυξάνονται για πέμπτο συνεχόμενο τρίμηνο, σημειώνοντας αύξηση 5,1%. Τα έσοδα λιανικής σταθερής αυξήθηκαν κατά 2,6% στο τρίμηνο, λόγω των ισχυρών επιδόσεων σε ευρυζωνικές υπηρεσίες,  τηλεόραση και υπηρεσίες ICT, αποτέλεσμα των συνεχών επενδύσεων σε δίκτυα, της αναβάθμισης της εμπειρίας του πελάτη, αλλά και της εμπορικής στρατηγικής.

Τα συνολικά Λειτουργικά Έξοδα της σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας, εξαιρουμένων των αποσβέσεων και των εξόδων που σχετίζονται με τα Προγράμματα Οικειοθελούς Αποχώρησης και αναδιοργάνωσης, διαμορφώθηκαν σε €252,1 εκατ. το Δ’ τρίμηνο του 2015, αυξημένα κατά 11% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2014. Η αύξηση αυτή οφείλεται σε έκτακτες χρεώσεις που καταγράφηκαν το τρίμηνο, καθώς και στα κόστη των πωληθέντων έργων ICT, που τιμολογήθηκαν στο τέλος του τριμήνου. Το συνολικό κόστος προσωπικού αυξήθηκε κατά 9,2% στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας, λόγω της ενσωμάτωσης των υπαλλήλων της OTE Plus και της Voicenet στον ΟΤΕ, από τις αρχές του 2015. Εξαιρουμένης αυτής της εξέλιξης, τα έξοδα προσωπικού θα ήταν μειωμένα κατά 11%, λόγω του πρόσφατου προγράμματος εθελούσιας αποχώρησης.

Το προσαρμοσμένο EBITDA αυξήθηκε κατά 0,6% το Δ’ τρίμηνο 2015 και διαμορφώθηκε σε €167,7 εκατ. ως αποτέλεσμα των ισχυρών εσόδων. Κατά συνέπεια το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA, στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας, αυξήθηκε σε 40,2% το 2015, αυξημένο κατά 60 μονάδες βάσης σε σχέση με το 2014.

Στο τέλος του Δ’ τριμήνου 2015, η Cosmote παρείχε υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας σε 7,4 εκατ. πελάτες στην Ελλάδα, με τη συνδρομητική βάση να αυξάνεται κατά 1,6% σε σχέση με τις 31 Δεκεμβρίου 2014.

Το Δ’ τρίμηνο 2015, τα συνολικά έσοδα μειώθηκαν μόλις κατά 0,6%, παρουσιάζοντας βελτίωση από το προηγούμενο τρίμηνο (Γ’ τρίμηνο 2015: -3,1%), παρά τις πιέσεις στο μέσο έσοδο ανά πελάτη, ιδιαίτερα στα πιο ευαίσθητα, ως προς τις τιμές, τμήματα της αγοράς.

Κατά τη διάρκεια του έτους, στο αντίξοο οικονομικό περιβάλλον της Ελλάδας, η αγορά κινητής ανέκαμψε σταδιακά, στηριζόμενη εν μέρει στο επιδοτούμενο από την Ε.Ε. πρόγραμμα Ψηφιακής Αλληλεγγύης (το οποίο είχε ως στόχο την παροχή επιδοτούμενων ευρυζωνικών υπηρεσιών κινητής σε Έλληνες χαμηλού εισοδήματος και ενίσχυσε τα έσοδα συμβολαίου τον Οκτώβριο) καθώς και στα αυξημένα έσοδα διασύνδεσης.
 
Μετά το rebranding  σε Cosmote όλων των σημείων επαφής με τους πελάτες, η Cosmote προχώρησε στη διάθεση ενιαίων οικιακών (Cosmote One) και εταιρικών (Cosmote Business One) προγραμμάτων ώστε να καλύψει ολοκληρωμένα τις ανάγκες επικοινωνίας των πελατών.

Με βάση τη στρατηγική της για διατήρηση και ανάπτυξη της πελατειακής της βάσης, εστιάζοντας στην εμπειρία του πελάτη και στην υψηλή ποιότητα υπηρεσιών, η Cosmote επενδύει σταθερά στην υπεροχή του δικτύου της σε κάλυψη και ταχύτητα. Το Δ’ τρίμηνο 2015, η Cosmote επέκτεινε περαιτέρω το 4G δίκτυό της, το οποίο σήμερα καλύπτει πάνω από το 80% του πληθυσμού της χώρας, υπερέχοντας σημαντικά του ανταγωνισμού. Επιπλέον, η εταιρεία διαθέτει εμπορικά ευρυζωνικές υπηρεσίες 4G+ σε περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, καθώς και σε άλλες πόλεις και τουριστικούς προορισμούς.

Οι υπηρεσίες data κινητής συνέχισαν να αναπτύσσονται με ταχύ ρυθμό το Δ’ τρίμηνο του 2015 με αποτέλεσμα η κίνηση δεδομένων στο δίκτυο της Cosmote να αυξηθεί 45% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, κυρίως λόγω των υψηλών ταχυτήτων που προσφέρει το δίκτυο, καθώς περίπου το 52% της πελατειακής βάσης της Cosmote είναι χρήστες smartphones.

Το Δ’ τρίμηνο 2015, ο δείκτης μικτού AMOU της Cosmote Ελλάδας μειώθηκε κατά 4,5% και διαμορφώθηκε σε 297 λεπτά. Ο δείκτης μικτού ΑRPU για την ίδια περίοδο ήταν €11,4, μειωμένος κατά 2,9% από το Δ’ τρίμηνο του 2014.

Ρουμανία

  Το Δ’ τρίμηνο του 2015, η εταιρεία συνέχισε να δίνει έμφαση στις συνδυαστικές υπηρεσίες σταθερής και κινητής, με τα έσοδα κινητής να υπερδιπλασιάζονται και την πελατειακή βάση να τετραπλασιάζεται σε ετήσια βάση. Τα έσοδα σταθερής τηλεφωνίας Ρουμανίας στο Δ’ τρίμηνο του 2015 αυξήθηκαν κατά 5% λόγω των υψηλότερων εσόδων από υπηρεσίες χονδρικής και ICT, καθώς και της κατασκευής δικτύου ευρυζωνικής πρόσβασης στις αγροτικές περιοχές επιδοτούμενο από την Ε.Ε.

Το 2015, τα έσοδα φωνής της σταθερής μειώθηκαν κατά επιπλέον 17%, τα έσοδα υπηρεσιών Internet μειώθηκαν κατά 3%, ενώ τα έσοδα από τηλεόραση αυξήθηκαν κατά 4%. Σε σύγκριση με τις 31 Δεκεμβρίου 2014, ο συνολικός αριθμός των συνδρομητών τηλεόρασης αυξήθηκε κατά 2,7% στο τέλος του Δ’ τριμήνου 2015, διατηρώντας σταθερό ρυθμό αύξησης, ενώ οι συνδρομητές ευρυζωνικών υπηρεσίων μειώθηκαν κατά 2,3% την ίδια περίοδο.

Η αγορά παραμένει ιδιαίτερα ανταγωνιστική, με τους παρόχους να λανσάρουν επιθετικές προσφορές και να αυξάνουν το κόστος απόκτησης συνδρομητών. Ο Όμιλος αξιοποιεί τις αποκλειστικές του συνδυαστικές προσφορές για να προσελκύσει νέους πελάτες, να διασφαλίσει τη διακράτηση των υφιστάμενων πελατών και να βελτιώσει την ανταγωνιστική του θέση.

Τα συνολικά λειτουργικά έξοδα της σταθερής τηλεφωνίας, εξαιρουμένων των αποσβέσεων και των επιβαρύνσεων που σχετίζονται με τα Προγράμματα Οικειοθελούς Αποχώρησης και αναδιοργάνωσης, αυξήθηκαν κατά 10% το Δ’ τρίμηνο του 2015, σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2014. Αυτό οφείλεται στα αυξημένα κόστη κατασκευής του επιδοτούμενου από την Ε.Ε. έργου ανάπτυξης δικτύου ευρυζωνικών υπηρεσιών σε  αγροτικές περιοχές, στα κόστη για έργα ICT σχετιζόμενα με την αύξηση πωλήσεων ICT, καθώς και στις δαπάνες που σχετίζονται με το περιεχόμενο τηλεόρασης και την πώληση συσκευών. Λόγω του αυστηρού ελέγχου στα κόστη, η εταιρεία κατάφερε να μειώσει τα έμμεσα κόστη κατά 13%. Μετά την ολοκλήρωση πλήθους έργων μετασχηματισμού, ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού μειώθηκε κατά 2% κατά τη διάρκεια του έτους.

Τα λοιπά έσοδα μειώθηκαν κατά 11% το Δ’ τρίμηνο του 2015 σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2014, επηρεάζοντας αρνητικά την κερδοφορία EBITDA στη σταθερή Ρουμανίας.

ΣΥΝΟΨΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ & ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΩΝ ΚΙΝΗΤΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ

Το Δ’ τρίμηνο του 2015, οι πελάτες Telekom Romania Mobile διαμορφώθηκαν σε 5,8 εκατ., εκ των οποίων το 29% ήταν πελάτες συμβολαίου. Οι εταιρικοί πελάτες αυξήθηκαν κατά 7,7% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2014, χάρη στις στοχευμένες προσφορές της εταιρείας για επαγγελματίες και επιχειρήσεις και τις συνέργιες που προέκυψαν με το rebranding της σταθερής και κινητής υπό την επωνυμία Telekom.

Ο δείκτης μικτού ΑRPU αυξήθηκε κατά 3,1% το Δ’ τρίμηνο του 2015 σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2014, λόγω του αυξημένου ARPU από εισερχόμενη κίνηση, ενώ ο δείκτης μεικτού AMOU αυξήθηκε κατά 0,2%.

Η μείωση των εσόδων από την καρτοκινητή, λόγω της ανταγωνιστικότητας της αγοράς σε συνδυασμό με τα κόστη ενίσχυσης της πελατειακής βάσης εταιρικών πελατών της εταιρείας, οδήγησε σε μείωση της κερδοφορίας EBITDA.

Αλβανία

Στο τέλος του 2015, η πελατειακή βάση της Telekom Albania ανήλθε σε 1,73 εκατ. συνδρομητές.

Οι ρυθμιστικές διατάξεις από τον Ιούλιο του 2015, που απαγορεύουν τις χωριστές χρεώσεις για κλήσεις εντός και εκτός δικτύου, σταδιακά μεταμορφώνουν την αγορά κινητής της Αλβανίας σε μια αγορά με μία κάρτα SIM ανά πελάτη. Παρά το γεγονός αυτό, η Telekom Albania κατάφερε να διατηρήσει αμετάβλητη τη θέση της στην ιδιαίτερα ανταγωνιστική αυτή αγορά.

Η Telekom Albania κατέγραψε το Δ’ τρίμηνο του 2015 αύξηση 47,5% στα έσοδα από υπηρεσίες δεδομένων σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, κυρίως λόγω της εμπορικής διάθεσης υπηρεσιών LTE τον Ιούλιο και των ανταγωνιστικών της προσφορών σε υπηρεσίες και smartphones.

Η ρύθμιση των υπηρεσιών λιανικής, που τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο του 2015, ενίσχυσε περαιτέρω τον ανταγωνισμό στην αγορά της Αλβανίας το Δ’ τρίμηνο του 2015. Στο πλαίσιο αυτό, η Telekom Albania κατάφερε να ενισχύει τα συνολικά έσοδά της κατά 32,8% και τα έσοδα από υπηρεσίες κατά 33,7%, σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2014. Επιπλέον, νέα πακέτα συμβολαίου και καρτοκινητής που διατέθηκαν τον Ιούλιο οδήγησαν σε αύξηση της κίνησης εθνικών και διεθνών εισερχομένων κλήσεων και σε μία συνολική αύξηση του δείκτη ARPU.

Η κερδοφορία EBITDA αυξήθηκε κατά 15,5% το Δ΄ τρίμηνο του 2015, σε σχέση με το Δ΄ τρίμηνο του 2014, παρά την αρνητική επίδραση των αυξημένων  εξόδων διασύνδεσης,  λόγω των αυξημένων εσόδων και της αποτελεσματικής διαχείρισης του κόστους.

4.    ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΡΙΜΗΝΟΥ

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ DATA CENTER ΤΗΣ COCA COLA HBC ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΤΕ
Στις 22 Οκτωβρίου 2015, η Coca-Cola Hellenic και ο ΟΤΕ ανακοίνωσαν μια σημαντική αναπτυξιακή συνεργασία για την εγκατάσταση και λειτουργία Data Center στην Ελλάδα, ένα έργο ύψους 43 εκατ. ευρώ. Έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, η Coca-Cola Hellenic ανέθεσε στον Όμιλο ΟΤΕ τη λειτουργία του Data Center που εξυπηρετεί τις επιχειρησιακές εφαρμογές πληροφορικής περισσότερων από 36.000 εργαζομένων της στις 28 χώρες όπου δραστηριοποιείται. Το Data Center της Coca-Cola Hellenic είναι ένα από τα τρία μεγαλύτερα Data Center στην περιοχή της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής, καθώς και ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά έργα που αναλαμβάνει ο Όμιλος ΟΤΕ.

€350 ΕΚΑΤ. ΑΝΤΛΕΙ Ο ΟΤΕ ΜΕ ΝΕΟ ΤΕΤΡΑΕΤΕΣ ΟΜΟΛΟΓΟ
Στις 25 Νοεμβρίου 2015, ο ΟΤΕ εξέδωσε ομόλογο €350 εκατ. τετραετούς διάρκειας με σταθερό επιτόκιο ανοίγοντας ξανά τις διεθνείς κεφαλαιαγορές για ελληνικές εταιρείες. Το κουπόνι διαμορφώθηκε σε 4,375% ετησίως. Η έκδοση υπερκαλύφθηκε κατά 2 φορές. Με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, ο ΟΤΕ επιτυγχάνει  την επιμήκυνση της λήξης των δανειακών του υποχρεώσεων και τη βέλτιστη κατανομή τους σε βάθος χρόνου. Μέρος των κεφαλαίων του νέου ομολόγου θα χρησιμοποιηθεί για την επαναγορά ομολόγων που λήγουν τον Μάιο του 2016 και τον Φεβρουάριο του 2018 στο πλαίσιο της τρέχουσας πρότασης επαναγοράς που λήγει στις 27 Νοεμβρίου 2015. Επιπλέον μέρος των κεφαλαίων θα χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού πλάνου του Ομίλου ΟΤΕ.

Ο ΟΤΕ ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΕΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΠΑΝΑΓΟΡΑΣ ΤΩΝ ΟΜΟΛΟΓΩΝ ΤΗΣ OTE PLC ΛΗΞΕΩΣ 2016 ΚΑΙ 2018
Στις 30 Νοεμβρίου 2015, ο ΟΤΕ ανακοίνωσε ότι η OTE plc, θυγατρική εταιρεία της ΟΤΕ ΑΕ, ολοκλήρωσε  τη διαδικασία  επαναγοράς  ομολόγων λήξεως Μαΐου 2016 (ISIN XS0275776283) και Φεβρουαρίου 2018 (ISIN XS0885718782) έναντι μετρητών. Η OTE plc αποδέχθηκε συνολικά προσφορές  επαναγοράς  ύψους  €240,1 εκατ. για το ομόλογο λήξεως Μαΐου 2016 και  €50 εκατ. για το ομόλογο λήξεως Φεβρουαρίου 2018. Τα ομόλογα λήξεως Μαΐου 2016 επαναγοράσθηκαν σε τιμή 101,5% ενώ τα ομόλογα λήξεως Φεβρουαρίου 2018 σε τιμή 109,408%. Τα επαναγορασθέντα ομόλογα θα παραδοθούν για ακύρωση. Μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η οποία εκκαθαρίστηκε την 1/12/2015, τα ονομαστικά ποσά των ομολόγων λήξεως Μαΐου 2016 και Φεβρουαρίου 2018 ανέρχονται  πλέον σε €389,4 εκατ. και €650,0 εκατ. αντίστοιχα.


5.    ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Η TELEKOM ROMANIA ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΑΓΩΓΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ORANGE ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ

Στις 16 Φεβρουαρίου 2016, η Telekom Romania ανακοίνωσε τη συνεργασία της με την Orange Ρουμανίας, μέσω μιας συμφωνίας για εθνική περιαγωγή στο δίκτυο 4G της Orange Ρουμανίας. Η συμφωνία αυτή θα ενισχύσει τη θέση της Telekom Romania  στην αγορά εξασφαλίζοντας της την καλύτερη κάλυψη 4G στη χώρα. Επιπλέον, με βάση τη συμφωνία αυτή η Τelekom Romania  θα διαθέσει το FTTH/B αστικό δίκτυό της στην Orange Ρουμανίας σε επίπεδο χονδρικής. Αυτό θα ωφελήσει τις υποδομές της Telekom Romania αυξάνοντας τη χρήση τους. Η συνεργασία των δύο κορυφαίων παρόχων της Ρουμανίας θα βελτιώσει την ανάπτυξη κεφαλαίου και τον ανταγωνισμό στη χώρα.