Τη δυνατότητα δημιουργίας καινοτόμων καταναλωτικών εμπειριών, που ταιριάζουν στις ανάγκες και τις προτιμήσεις κάθε αγοραστή, δίνουν οι νέες τεχνολογίες, με την παράλληλη χρήση αλγορίθμων και την αξιοποίηση στοιχείων που συλλέγονται (και) μέσω των προγραμμάτων επιβράβευσης. Έτσι, καθίσταται δυνατή η επικοινωνία προσφορών και ενεργειών προς χιλιάδες καταναλωτές, οι οποίες προσεγγίζουν σε μεγάλο βαθμό τις αγοραστικές τους συνήθειες, τόσο από πλευράς προτιμήσεων όσο και των οικονομικών τους δυνατοτήτων.
Σύμφωνα με στοιχεία της ελληνικής εταιρείας τεχνολογίας και μάρκετινγκ Qivos, στη διάρκεια των τελευταίων μηνών της πανδημίας παρατηρείται αύξηση 20% της ανταπόκρισης του καταναλωτικού κοινού σε καμπάνιες και προσφορές στο πεδίο της λιανικής, γεγονός που δείχνει ότι ο καταναλωτής επιλέγει μάρκες που εμπιστεύεται και επιζητά τις προσφορές.
Πώς όμως δημιουργείται με ακρίβεια το προφίλ ενός καταναλωτή, κάτι το οποίο είναι απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να του αποστέλλεται ενημέρωση και προσφορές που να είναι συμβατές με τις προτιμήσεις του;
Όπως αναφέρει ο Βαγγέλης Καραλής, διευθύνων σύμβουλος της Qivos, η σχετική δυνατότητα παρέχεται μέσω της ανάλυσης δεδομένων της καταναλωτικής συμπεριφοράς και ακολούθως υπηρεσιών μάρκετινγκ. Με τον τρόπο αυτό είναι εφικτή η πραγματοποίηση στοχευμένων-προσωποποιημένων επικοινωνιών με προσφορές, οι οποίες είναι σχετικές με το προφίλ του κάθε πελάτη.
Με απλά λόγια, συλλέγοντας δεδομένα από το φυσικό και το ηλεκτρονικό κατάστημα, η Qivos δημιουργεί ενοποιημένα προφίλ πελατών και τα αξιοποιεί με τη χρήση τεχνολογιών μηχανικής μάθησης. Μέσω της πλατφόρμας Qivos Cloud, επιτυγχάνεται η κατανόηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς και η αποτελεσματικότερη επικοινωνία με τον τελικό πελάτη. Έτσι, κερδίζει τόσο ο καταναλωτής, καθώς βρίσκει άμεσα και χωρίς να χάνει χρόνο το προϊόν που επιθυμεί, όσο και οι επιχειρήσεις, που καταφέρνουν αύξηση πωλήσεων και διεύρυνση μεριδίων αγοράς.
Όπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Qivos στο ΑΠΕ/ΜΠΕ, τα συγκεκριμένα έργα συλλογής και διαχείρισης δεδομένων συνδυάζουν εργαλεία ψηφιακής τεχνολογίας και γνώση της αγοράς, προϋποθέτοντας την αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού υψηλής ειδίκευσης, σε διαφορετικούς τομείς. Εταιρίες όπως η Qivos, αναπτύσσουν και συχνά διαχειρίζονται αυτά τα έργα για λογαριασμό των πελατών τους, που είναι κυρίως εταιρίες λιανικής και παροχής υπηρεσιών (αλυσίδες καταστημάτων, τράπεζες, ξενοδοχεία, πάροχοι ενέργειας, σούπερ μάρκετ κ.α.).
O Βαγγέλης Καραλής αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ένα μεγάλο έργο που υλοποίησε πολύ πρόσφατα η Qivos, για όμιλο λιανικής με έδρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Πρόκειται, όπως τονίζει, για ένα έργο ιδιαίτερης πολυπλοκότητας, καθώς αφορά στη δημιουργία ενός προγράμματος επιβράβευσης σε 6 χώρες, με 6 διαφορετικά νομίσματα.
Πτώση τζίρου 20% από τον Ιούνιο και μετά
Σύμφωνα με στοιχεία της Qivos, η οποία διαχειρίζεται για λογαριασμό των επιχειρήσεων-πελατών της περισσότερα από 6 εκατομμύρια προφίλ καταναλωτών, από τον Ιούνιο και μετά η αγορά κινείται μεσοσταθμικά στο -20%.
Υπάρχουν τομείς που έχουν μικρότερες απώλειες, όπως για παράδειγμα τα είδη αθλητισμού και σπιτιού, αλλά και τα καλλυντικά. Ένα άλλο στοιχείο που προκύπτει είναι ότι τα κεντρικά καταστήματα δέχονται μεγαλύτερη πίεση, σε σύγκριση με τα περιφερειακά. Οι καταναλωτές αποφεύγουν το κέντρο της Αθήνας και των άλλων μεγάλων πόλεων, ενώ σημαντικό ρόλο στην τάση αυτή έχει και το γεγονός της απουσίας τουριστών. Αξιοσημείωτη είναι η πτώση των καταστημάτων που βρίσκονται εντός των μεγάλων εμπορικών κέντρων, από -50% έως και -84%. Ό,τι παρατηρείται στην Ελλάδα ισχύει και στις άλλες χώρες δραστηριοποίησης της Qivos (επτά σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή), από τις οποίες προέρχεται το 35% του τζίρου της.
Tο σύνολο των συναλλαγών, που έχουν καταγραφεί έως σήμερα, από τις εταιρίες με τις οποίες συνεργάζεται η Qivos, για τη δημιουργία προγραμμάτων αφοσίωσης, ανέρχονται σε 94 εκατομμύρια και ο συνολικός τζίρος σε 18 δισ. ευρώ. Επιπλέον, έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 25.000 προωθητικές ενέργειες σε διάφορα κανάλια (SMS, email, Viber, SM κτλ), με 230 εκατομμύρια παραλήπτες.