Γεύσεις και αρώματα από την Ελλάδα φαίνεται πως «νοσταλγούν» κατά τις ημέρες του εγκλεισμού στο σπίτι, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού Covid-19, και οι Έλληνες που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό. Ενδεικτικό είναι πως αριθμός των Ελλήνων του εξωτερικού, που το τελευταίο διάστημα σπεύδουν να προμηθευτούν ελληνικά τρόφιμα από το ηλεκτρονικό κατάστημα της «Yoleni's» έχει σημειώσει πολύ μεγάλη αύξηση, όπως αναφέρει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο marketing manager της εταιρείας Γιάννης Γεωργιάδης.
«Παρότι δεν έχουμε προϊόντα τύπου σούπερ μάρκετ, αλλά τρόφιμα delicatessen, βλέπουμε ότι αυτό το διάστημα έχουμε μεγάλη ζήτηση τόσο από καταναλωτές στην Ελλάδα, όσο και από Έλληνες του εξωτερικού, για όσπρια, παξιμάδια, ζυμαρικά, μέλια κτλ. Συνολικά, η δουλειά έχει ανέβει κατά 100%, σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι και από το περασμένο Σάββατο, που η κατάσταση άρχισε να γίνεται πιο αισθητή, μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλάμε, το e-shop σπάει ρεκόρ για τα επτά χρόνια της λειτουργίας του», λέει ο κ. Γεωργιάδης.
Μάλιστα, οι Έλληνες του εξωτερικού παραγγέλνουν «καλάθια» σχεδόν διπλάσιας αξίας, σε σχέση με τους καταναλωτές εντός των συνόρων: «Ο μέσος όρος παραγγελίας για ένα καλάθι τροφίμων στην Ελλάδα είναι γύρω στα 64 ευρώ προ ΦΠΑ, ενώ για τους καταναλωτές που παραγγέλνουν από το εξωτερικό είναι σχεδόν διπλάσιος και κατά περιπτώσεις ξεπερνά και τα 200 ευρώ», εξηγεί.
Πάνω από 7.000 e-shops κι αλλαγές που πιθανότατα «ήρθαν για να μείνουν»
Ερωτηθείς αν θεωρεί πως οι αλλαγές που επιφέρει η πανδημία του κορονοϊού Covid-19 στις καταναλωτικές συμπεριφορές και το ηλεκτρονικό εμπόριο «ήρθαν για να μείνουν», ο κ. Γεωργιάδης απαντά καταφατικά.
«Θεωρώ πως, ναι, ήρθαν για να μείνουν, όπως και το 2015, στην τότε κρίση, έμειναν οι αλλαγές σε ό,τι αφορά τη χρήση του ηλεκτρονικού χρήματος και του e-banking (σ.σ. ηλεκτρονικής τραπεζικής). Δεδομένου ότι σήμερα στην Ελλάδα έχουμε πάνω από 7000 καταστήματα που διαθέτουν e-shop, νομίζω πως θα έχουμε σημαντική ανάπτυξη, που θα συμπαρασύρει και άλλους κλάδους, όπως οι ταχυμεταφορές», εκτιμά.
Όταν βγούμε από την κρίση, ο κόσμος πιθανότατα θα έχει ήδη αλλάξει
Όπως λέει, όταν βγούμε από αυτή την κρίση, «ο κόσμος θα έχει ήδη αλλάξει». Οι καταναλωτικές συμπεριφορές θα είναι πιθανώς διαφορετικές και οι μεγάλοι retailers (σ.σ. λιανεμπορικές επιχειρήσεις) θα έχουν κατά πάσα πιθανότητα ρίξει πολύ μεγαλύτερο βάρος στο ηλεκτρονικό εμπόριο. «Οι άνθρωποι μπαίνουν ολοένα περισσότερο στη λογική τού να καταλαβαίνουν τι σημαίνει ηλεκτρονική αγορά, ακόμα και οι μεγαλύτερες ηλικίες εξοικειώνονται. Χαρακτηριστικό είναι ότι είχαμε, σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες, κάποια "customer loyalty programs" (σ.σ. προγράμματα ανταμοιβών για επαναληπτικές αγορές), για τα οποία παλαιότερα οι καταναλωτές είχαν απλά λάβει το μήνυμα ότι υπάρχουν, αλλά τώρα τα λαμβάνουν υπόψη και ζητούν τις εκπτώσεις. Όλο αυτό αποτελεί μια τεράστια ευκαιρία για τη digital (σ.σ. ψηφιακή) κοινότητα», καταλήγει.
Eν αναμονή έρευνας του GRECA
«Επειδή το e-commerce (σ.σ. ηλεκτρονικό εμπόριο) είναι το μόνο κανάλι αγορών για πολλά είδη αυτή την περίοδο, η τάση, παγκόσμια, στις χώρες που παρακολουθούμε, είναι ότι η καταναλωτική συμπεριφορά αλλάζει και οι άνθρωποι αγοράζουν αγαθά με τρόπο που δεν το έκαναν πριν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το e-commerce ανθεί με τον τρόπο που ευρέως γράφεται. Π.χ., ο κλάδος της μόδας πλήττεται πολύ», σημειώνει από την πλευρά του, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) Στέλιος Πετρίδης, διευκρινίζοντας ότι αυτή είναι διεθνώς η τάση.
Το πώς εξελίσσεται η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου ειδικά στην Ελλάδα, εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, αποτελεί αντικείμενο έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη, τα ευρήματα της οποίας αναμένεται να ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα.
Αυξημένη η πρόθεση των καταναλωτών για ηλεκτρονικές αγορές
Στο μεταξύ, την πρόθεση των Ελλήνων να αυξήσουν τις διαδικτυακές αγορές τους σε μια περίοδο που η επιδημία του κορονοϊού βρίσκεται σε εξέλιξη ανίχνευσε πανελλαδική έρευνα της ierax analytix, που δόθηκε στη δημοσιότητα την περασμένη εβδομάδα. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 10-13 Μαρτίου, σε δείγμα 703 ανδρών και γυναικών, ηλικίας 18-45 ετών.
Σύμφωνα με τα ευρήματά της, το 21% των ερωτηθέντων δήλωσε πως στο δεύτερο μισό του Μαρτίου (συγκεκριμένα στις επόμενες 15 μέρες από τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου) θα πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές αγορές από σούπερ μάρκετ και φαρμακεία. «Το ποσοστό αυτό είναι τεράστιο, αν υπολογίσουμε ότι, προ ιού, μόλις το 0,5% του τζίρου των σούπερ μάρκετ προερχόταν από το Διαδίκτυο», ενώ για τα φαρμακεία ο ηλεκτρονικός τζίρος ήταν 5%, τονιζόταν σε σχετική ανακοίνωση της ierax analytix.