Οικονομία

Πρατηριούχοι στο Sin: Πάνω από 2 ευρώ η βενζίνη την επόμενη εβδομάδα


Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για την εξέλιξη στις τιμές των υγρών καυσίμων τις επόμενες μέρες, καθώς  η εκρηκτική άνοδος υπό την πίεση του πολέμου στην Ουκρανία αναμένεται να κλιμακωθεί. Χθες το πετρέλαιο Μπρεντ της Βόρειας Θάλασσας, παράδοσης Μαΐου, έκλεισε στα 118,11 δολάρια το βαρέλι, τιμή που είχε καταγραφεί για τελευταία φορά τον Αύγουστο του 2008. Στο κλείσιμο της συνεδρίασης, στο Λονδίνο, η τιμή του Μπρεντ κατέγραφε αύξηση +6,92% σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη ημέρα.

Την ίδια ώρα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η τιμή της απλής βενζίνης ξεπερνά το 1,83 ευρώ/λίτρο, ενώ στη χώρα μας, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η 95άρα βενζίνη κοστίζει κατά μέσο όρο 1,94 ευρώ/λίτρο.

Μάλιστα, με το πετρέλαιο να «φλερτάρει» τα 120 δολάρια το βαρέλι, φαίνεται πως δεν θα χρειαστεί να περιμένουμε πολλές μέρες μέχρι να δούμε την τιμή της 95άρας βενζίνης να ανεβαίνει και πάνω από τα 2 ευρώ/λίτρο.
 

Ήδη, σε νομούς όπως οι Κυκλάδες(2,132) και τα Δωδεκάνησα (2,075) άλλωστε, η 95άρα βενζίνη έχει ξεπεράσει εδώ και βδομάδες τα 2 ευρώ/λίτρο.

Για να κατανοήσουμε καλύτερα την αύξηση στις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα, αρκεί να επισημάνουμε πως η τιμή της απλής αμόλυβδης την 1η Ιανουαρίου του 2022 ήταν 1,74 ευρώ/λίτρο, κάτι που συνεπάγεται πως μέσα σε δύο μήνες, η τιμή έχει αυξηθεί πάνω από 34%. Παρόμοια αύξηση βλέπουμε και στο diesel, αφού την 1η Ιανουαρίου του 2022 η τιμή του ήταν κατά μέσο όσο 1,48 ευρώ/λίτρο και τώρα φτάνει το 1,68 ευρώ/λίτρο.

Η τέταρτη πιο ακριβή βενζίνη στην Ευρώπη

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η χώρα μας έχει την τέταρτη πιο ακριβή βενζίνη σε όλη την Ευρώπη, πίσω μόνο από τις Δανία, Φινλανδία και Ολλανδία.

Ασμάτογλου: Λάθος το πλαφόν, να μειωθούν οι φόροι

Για τις αυξήσεις στην τιμή των καυσίμων μίλησε στο sofokleousin ο Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων Ελλάδας Γιώργος Ασμάτογλου.

«Τις τελευταίες μέρες έχουμε πολύ μεγάλες αυξήσεις στις βενζίνες αλλά και στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης που είναι αυτό που επηρεάζει και το κόστος παραγωγής. Η αλήθεια είναι ότι πλέον για τη βενζίνη είμαστε πολύ κοντά στο 2ευρω στα αστικά κέντρα, αλλά το πολύ σε μία εβδομάδα θα είμαστε στα 125 δολάρια το βαρέλι και η βενζίνη θα έχει ξεπεράσει το 2ευρω».

Αξίζει να επισημανθεί ότι δεν έχει καμία σημασία αν τα αποθέματα των διυλιστηρίων έχουν αγοραστεί φθηνότερα ή ακριβότερα. Καθημερινά βγαίνει η τιμή με την οποία εναρμονίζονται τα διυλιστήρια της Νοτίου Ευρώπης. Αν το διυλιστήριο έχει αγοράσει φθηνά κερδίζει, αν έχει αγοράσει ακριβά χάνει.

Η επιβολή πλαφόν στα καύσιμα είναι λάθος με μεγάλα γράμματα. Σε μια πατημένη οικονομία, στο χώρο των πρατηρίων όπως είμαστε εμείς το πλαφόν είναι λάθος γιατί αυτήν τη στιγμή δουλεύει ο ανταγωνισμός ο οποίος τραβάει και τους υγιείς πρατηριούχους προς τα κάτω και ο ανταγωνισμός που δουλεύει είναι αθέμιτος ειδικά μετά από όσα έχουν καταγγελθεί για κάποιος που καταδολιεύουν τις αντλίες, άρα ο ανταγωνισμός αυτός είναι αθέμιτος κι έχει παρασύρει και τους σωστούς επαγγελματίες.

Ούτως ή άλλως αυτήν τη στιγμή το περιθώριο κέρδους είναι πολύ μικρό, τόνισε εμφατικά ο κ. Μούσιος.

Και επιπλέον και ο καταναλωτής ΔΕΝ θα ωφεληθεί από την επιβολή του πλαφόν.Γιατί έρχεται ο υπουργός και ορίζει το περιθώριο κέρδους του περασμένου έτους, δηλαδή δεν θα μπορεί να βγεις με περισσότερο κέρδος από όσο είχες τον Οκτώβριο του 2021. Κι αυτό διαφέρει από περιοχή σε περιοχή πχ μεταξύ νησιωτική και ηπειρωτικής Ελλάδας. Και εξαναγκάζει τους πρατηριούχους που για λόγους ανταγωνισμού είχαν πολύ μικρό κέρδος και πλέον μεγάλη διαφορά λόγω ανταγωνισμού να κλείσουν. Κι επιπλέον στη νησιωτική Ελλάδα οι τιμές είναι πολύ υψηλές. Πώς το δέχονται αυτό το κράτος και η κυβέρνηση; Επιπλέον, σε περιοχές με λίγα πρατήρια όπως είναι τα νησιά, αν τελικά με τον ορισμό του κέρδους κάποιο πρατήριο κλείσει, τότε τί θα γίνει στο νησί; Δεν θα υπάρχει ανταγωνισμός

Στην ερώτηση για το τί θα κάνουν οι πρατηριούχοι στο εξής απάντησε:

Ακόμα δεν ξέρω αλλά το υπουργείο Ανάπτυξης δεν το πάει σωστά. Καλά θα έκανε η κυβέρνηση να μειώσει του φόρους όπως έκανε στο ΦΠΑ στα νησιά του Βορείου Αιγαίου ή τον ΕΦΚ στα καύσιμα και να αφήσει αυτά τα πλαφόν. Για να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα πρατήρια και να έχουν τη φοροδοτική ικανότητα που απαιτείται. γιατί αλλιώς δεν θα μπορεί να πάρει φόρους και ο προϋπολογισμός θα βγει αρνητικός.