Χρηστικά

Ποιούς τσιμπάει η εφορία από λίστες Λαγκάρντ - Μπόργιανς και CDs


Πότε η παραγραφή από 5ετία γίνεται 10ετία, 15ετία ή και 20ετία υπό όρους. Τι ορίζει η απόφαση της ΑΑΔΕ

Στα δίχτυα της εφορίας πιάνονται τελικά όλοι οι ευρισκόμενοι στη λίστα Μπόργιανς, η συντριπτική πλειοψηφία των καταθετών της λίστας Λαγκάρντ και άγνωστος αριθμός καταθετών που βρίσκονται στα 65 CDs, με βάση την απόφαση που εξέδωσε σήμερα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Όπως έγραψε έγκαιρα το Σin, η ΑΑΔΕ εξέδωσε την απόφαση, στη βάση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία όριζε ότι η παραγραφή των φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν θα πρέπει να είναι η πενταετία, όπως προβλέπει η νομοθεσία και να μην παρατείνονται, κάθε φορά.

Διαβάστε σχετικά: Χάνουν τον ύπνο τους οι καταθέτες στις λίστες Λαγκάρντ - Μπόργιανς

Όμως, το υπουργείο Οικονομικών και ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής εξάντλησαν κάθε περιθώριο που παρέχει η νομοθεσία, ώστε να κρατηθούν «ζωντανές» και να μην παραγραφούν οι περισσότερες υποθέσεις. Στο πλαίσιο αυτό η παραγραφή από 5ετία γίνεται δεκαετία, 15ετία ή και 20ετία υπό όρους.

 Συγκεκριμένα με την απόφαση του κ. Πιτσιλή, η εφορία, ανάλογα με την υπόθεση, μπορεί να πάει πίσω στο χρόνο ως εξής:

• Για τις χρήσεις έως και το 2001 και μετά εφόσον ο φορολογούμενος δεν έχει υποβάλει φορολογική δήλωση. Δηλαδή, όποιος δεν έχει υποβάλλει φορολογική δήλωση ελέγχεται ακόμη και για 15 χρόνια πίσω.

• Για τις χρήσεις από το 2006 και μετά οι υποθέσεις θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα εφόσον υπάρχουν συμπληρωματικά στοιχεία. Μεταξύ των στοιχείων που θεωρούνται συμπληρωματικά είναι και οι λίστες (με cds, USB κ.λπ.) που έφτασαν σε γνώση του υπουργείου Οικονομικών, όπως οι περίφημες Λαγκάρντ, Μπόργιανς κλπ.

• Για τις υποθέσεις από το 2008 και μετά, η απόφαση προβλέπει πως θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα εφόσον υπάρχει φοροδιαφυγή. Μάλιστα για αυτές ισχύει 20ετής παραγραφή.

• Για τις χρήσεις από το 2011 και μετά ολες οι υποθέσεις ελέγχονται κανονικά, καθώς εμπίπτουν στην πενταετία από το χρόνο παραγραφής, που πλέον ισχύει ως γενικός κανόνας. Στις συγκεκριμένες υποθέσεις, ο έλεγχος θα εστιαστεί σε εκείνες του 2011 που κινδυνεύουν με παραγραφή στο τέλος του Δεκεμβρίου 2017 και κατόπιν σε εκείνες του 2012 κ.ο.κ.

Πως επηρεάζονται οι λίστες


 

Σε ότι αφορά στα πρόσωπα που εμπλέκονται στις λίστες, η γενική αρχή είναι πως ελέγχονται όλες οι υποθέσεις από το 2006 και μετά, ενώ υπό συνθήκες, μπορεί ο έλεγχος να πάει και πιο πίσω. Η εφορία, για να επεκτείνει τον έλεγχο πέραν της πενταετίας στηρίζεται στην πρόβλεψη της νομοθεσίας, «εάν υπάρχουν συμπληρωματικά στοιχεία». Ως συμπληρωματικά στοιχεία για τον έλεγχο οποιουδήποτε φορολογουμένου είναι και τα στοιχεία από τις λίστες.Αναλυτικότερα, κατά λίστα ισχύουν τα εξής:

1. Στη «λίστα Λανγκάρντ» περιλαμβάνονται στοιχεία για 2.062 φυσικά και νομικά πρόσωπα με Ελληνική υπηκοότητα ή δηλωθείσα διεύθυνση στην Ελλάδα που εμφανίζονται να κατέχουν επενδυτικές μερίδες (τραπεζικούς λογαριασμούς η/ και λοιπά επενδυτικά προϊόντα) στην τράπεζα ΗSBC στη Γενεύη της Ελβετίας, για το χρονικό διάστημα από το Νοέμβριο του 2005 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2007. Από τον έλεγχο εξαιρούνται μόνο όσοι έκαναν πράξεις στο δίμηνο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2005, ενώ οι περισσότεροι, που μετέφεραν χρήματα από την 1-1-2006 έως και τον Φεβρουάριο του 2007 δεν θα αποφύγουν τον έλεγχο.

2. Στη «λίστα Μπόργιανς» περιλαμβάνονται στοιχεία για 10.588 περιπτώσεις Ελλήνων με καταθέσεις σε Ελβετική Τράπεζα, το συνολικό υπόλοιπο τον οποίων ανέρχεται σε 3,9 δισ. ελβετικά φράγκα για το 2006 και 2,9 δισ. ελβετικά φράγκα για το 2008. Οι ευρισκόμενοι σε αυτή τη λίστα αυτή δεν αποφεύγουν τον έλεγχο, αφού όλες οι πράξεις έγιναν από το 2006 και μετά, σε χρόνο δηλαδή που δεν ισχύει η παραγραφή.

3. Στα 65 CDs που παρέλαβε το ΥΠΟΙΚ το 2013, περιλαμβάνονται στοιχεία για κινήσεις λογαριασμών 1.300.000 Ελλήνων φορολογουμένων σε τράπεζες του εσωτερικού, κατά την περίοδο από 1-1-2000 έως 8-6-2012. Οι κινήσεις αφορούν συναλλαγές άνω των 300.000 ευρώ ή εμβάσματα προς το εξωτερικό άνω των 100.000 ευρώ, τουλάχιστον σε ένα έτος της συγκεκριμένης περιόδου. Όμως, τα στοιχεία αυτά, σύμφωνα με νομολογία που έχει ήδη διαμορφωθεί με αποφάσεις του Β’ Τμήματος του ΣτΕ και διοικητικών δικαστηρίων, δεν μπορούν να θεωρηθούν ως «συμπληρωματικά» διότι προέρχονται από ελληνικές τράπεζες και θα μπορούσαν να είχαν αναζητηθεί και συλλεχθεί από τις ελληνικές φορολογικές αρχές πριν την παρέλευση της πενταετούς περιόδου παραγραφής. Στο σημείο αυτό υπάρχει μια ασάφεια, η οποία δεν αποκλείεται να διευκρινιστεί με νέα εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών.

Η απόφαση της ΑΑΔΕ

Το πλήρες κείμενο της απόφασης της ΑΑΔΕ είναι το ακόλουθο:

ΘΕΜΑ: «Τροποποίηση της αριθ. ΔΕΛ Β' 1189202 ΕΞ 2016/28-12-2016 (Β'4270) Απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί καθορισμού του αριθμού φορολογικών ελέγχων που θα διενεργηθούν κατά το έτος 2017, όπως ισχύει».

 

Α Π Ο Φ Α Σ Η

Ο ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1.α) Τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 26 του ν. 4174/2013 (Α'170), όπως ισχύει. 

β) Τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 28 του ν. 4174/2013 (Α'170), όπως ισχύει. 

γ) Τις διατάξεις του άρθρου 61 του ν. 4342/2015 (Α' 143), όπως ισχύει.

2. Το Κεφάλαιο Α1 «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του Μέρους Πρώτου του ν. 4389/2016 (Α' 94) και ειδικότερα της υποπαραγράφου β' της παραγράφου 2 και των υποπαραγράφων α' και β' της παρ. 6 του άρθρου 14, καθώς και των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 41 του νόμου αυτού.

3. Τη με αρ. Δ.ΟΡΓ.Α 1036960/10.3.2017 (Β' 968) Απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων», όπως ισχύει.

4. Τη με αριθ. 1 της 20-1-2016 (Υ.Ο.Δ.Δ. 18) Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» σε συνδυασμό με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 2β'του άρθρου 41 του ν. 4389/2016. 

5. Τη με αριθ. ΔΕΛ Β 1189202 ΕΞ 2016/28.12.2016 (Β' 4270) Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί καθορισμού του αριθμού φορολογικών ελέγχων που θα διενεργηθούν κατά το έτος 2017, όπως ισχύει.

6. Το Επιχειρησιακό Σχέδιο Έτους 2017 της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικής Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε..

7. Τη με αριθ. 1738/2017 Απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ.

8. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Προϋπολογισμού της Α.Α.Δ.Ε..

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

1. Μετά την παράγραφο 6 της με αριθ. ΔΕΛ Β 1189202 ΕΞ 2016/28.12.2016 (Β' 4270) Απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, όπως ισχύει, προστίθεται νέα παράγραφος 7 ως εξής:

«7. Από τις εκκρεμείς υποθέσεις που ελέγχονται κατά προτεραιότητα σύμφωνα με τα ανωτέρω, οι Προϊστάμενοι των Ελεγκτικών Υπηρεσιών προτεραιοποιούν και προβαίνουν στην έκδοση πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρων και προστίμων, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 28 του ν.4174/2013, ως κάτωθι:

(α) για ελεγχόμενες χρήσεις 2001 και μετά, με βάση τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθ. 84 του ν.2238/1994 (μη υποβολή δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος),

(β) για ελεγχόμενες χρήσεις 2006 και μετά, με βάση τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθ. 84 και της περ. α' της παρ. 2 του άρθ. 68 του ν.2238/1994 (συμπληρωματικά στοιχεία),

(γ) για ελεγχόμενες χρήσεις 2008 και μετά, με βάση τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθ. 36 του ν.4174/2013 σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθ. 72 του ίδιου νόμου (σε περίπτωση φοροδιαφυγής),

(δ) για ελεγχόμενες χρήσεις 2011, 2012 και 2013, με βάση τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθ. 84 του ν.2238/1994 και για φορολογικά έτη 2014 και επόμενα με βάση τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 36 του ν.4174/2013 (πενταετής παραγραφή).

Τα παραπάνω ισχύουν για τις φορολογίες εισοδήματος και Κ.Β.Σ., καθόσον για τις φορολογίες Φ.Π.Α., κεφαλαίου και τελών χαρτοσήμου ισχύουν διαφορετικοί χρόνοι παραγραφής.

Ως εκκρεμείς υποθέσεις ελέγχου νοούνται οι προτεραιοποιημένες υποθέσεις, για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρων και προστίμων μέχρι τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»

2. Οι παράγραφοι 7 και 8 αναριθμούνται σε 8 και 9 αντίστοιχα.

3. Κατά τα λοιπά ισχύει η με αριθ. ΔΕΛ Β 1189202 ΕΞ 2016/28.12.2016 (Β' 4270) Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, όπως τροποποιήθηκε με τη με αριθ. ΔΕΛ Α1057280 ΕΞ 2017/12.4.2017 (Β' 1391) όμοια.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ο ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ