Πολιτική

Πέφτουν οι τζίροι στην αγορά catering - Θετικές ενδείξεις στις αεροπορικές υπηρεσίες


Η οικονομική ύφεση επέφερε αρνητικές επιπτώσεις στη ζήτηση υπηρεσιών στην εγχώρια αγορά  catering, καθώς οι εταιρείες περιόρισαν τα κονδύλια που διαθέτουν για εκδηλώσεις συνεστιάσεων, προώθησης, διαφήμισης κ.λπ. Παράλληλα, το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών έχει μειωθεί σημαντικά, οδηγώντας σε συγκράτηση των δαπανών για δεξιώσεις γάμων και βαφτίσεων, σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη της IBHS Α.Ε και τον Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectorial Studies Senior Analyst.

Αναλυτικά, ο αριθμός των γάμων επηρεάζει σημαντικά τον κύκλο εργασιών του τομέα της τροφοδοσίας δεξιώσεων. Διαχρονικά, οι γάμοι καταγράφουν αυξομειώσεις καθώς τα δίσεκτα έτη μειώνονται σε χαμηλότερα επίπεδα, ενώ τα τελευταία χρόνια επιδεικνύουν στασιμότητα, στους 50.000-55.000 το χρόνο. Πάντως, η οικονομική δυσχέρεια οδηγεί αρκετά ζευγάρια στη λύση του πολιτικού γάμου: τα τελευταία 3 χρόνια ο αριθμός των πολιτικών γάμων υπερβαίνει τον αντίστοιχο των θρησκευτικών, απαρτίζοντας το 2014 το 51% του συνόλου. 

Επίσης, κάμψη καταγράφει και η ζήτηση για catering βαφτίσεων, καθώς ο αριθμός των γεννήσεων καταγράφει διαρκή πτώση από 118.300 το 2008 σε 92.150 το 2014, σημειώνοντας σωρευτική κάμψη 22%.
Σύμφωνα με την Ένωση Ιδιοκτητών Κτημάτων & Ιδιοκτητών Κέτερινγκ, ο αριθμός των εκδηλώσεων από την εκδήλωση της ύφεσης έως και τις αρχές του 2014 εμφάνιζε κάμψη 35%-40%, ενώ ο συνολικός κύκλος εργασιών ήταν χαμηλότερος κατά 50%.

Αναφορικά με το αεροπορικό catering, την τελευταία διετία οι εξωτερικές συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί, καθώς η βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού και οι ακυρώσεις που έγιναν σε γειτονικές χώρες λόγω πολιτικής και κοινωνικήςοδήγησαν σε σημαντική άνοδο της τουριστικής κίνησης. Επομένως, πολλές αεροπορικές εταιρείες προσέφεραν περισσότερες πτήσεις προς τη χώρα μας, ενισχύοντας τα έσοδα των επιχειρήσεων με παρουσία στο in-flight catering, αλλά και στην εκμετάλλευση κυλικείων στα αεροδρόμια. Αναλυτικά, το 2014 ο συνολικός αριθμός πτήσεων αυξήθηκε κατά 10,6%, ενώ η ανοδική πορεία συνεχίστηκε και το 2015, αν και με επιβραδυνόμενο ρυθμό ανόδου 7% στα 444.249 αεροσκάφη. 

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Στη μελέτη της IBHS αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 40 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:

- Ο Κύκλος Εργασιών του δείγματος το 2014 αυξήθηκε κατά 7%, στα €188,64 εκ.
- Tα λειτουργικά κέρδη διαμορφώθηκαν στα €22 εκ. (+35% από το 2013), ενώ τα ΚΠΦ άγγιξαν τα €12 εκ., έναντι €3,3 εκ. την προηγούμενη χρήση.
- Tα περιθώρια ΚΠΤΦΑ και ΚΠΦ διαμορφώθηκαν σε 9% και 3,6% αντίστοιχα.
- H κεφαλαιακή μόχλευση διατηρήθηκε υψηλή, αν και βελτιώθηκε σε 1,5 προς 1 .
- Οι Απαιτήσεις εισπράχθηκαν στους 3 μήνες.