Οικονομία

Χριστουγεννιάτικη αγορά 2025: Μικρή αύξηση τζίρου, αλλά χωρίς ουσιαστική ανάκαμψη


Με οριακά θετικό πρόσημο κλείνει η χριστουγεννιάτικη αγορά του 2025, δίνοντας μια μικρή «ανάσα» στον εμπορικό κόσμο.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προέδρου του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη, που μίλησε στην ΕΡΤ ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου την εορταστική περίοδο κατέγραψε αύξηση περίπου 5% σε σχέση με το 2024, επιβεβαιώνοντας ότι η κατανάλωση άντεξε παρά τις πιέσεις.

Η άνοδος αποδίδεται κυρίως στην ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, την αύξηση της απασχόλησης και την καταβολή του δώρου Χριστουγέννων, στοιχεία που ενίσχυσαν την ψυχολογία των καταναλωτών

Η βροχή την παραμονή των Χριστουγέννων λειτούργησε ως ανασταλτικός παράγοντας, χωρίς ωστόσο να προκαλέσει ακραίες επιπτώσεις.

Η ακτινογραφία της κατανάλωσης

Σύμφωνα με τα ενδεικτικά στοιχεία της αγοράς για το 2025:

Η αύξηση του τζίρου δεν ήταν ομοιόμορφη, ωστόσο αποτυπώθηκε στις περισσότερες βασικές κατηγορίες προϊόντων. Πρωταγωνιστές αναδείχθηκαν το εορταστικό τραπέζι και η ένδυση.

  • Τρόφιμα και Ποτά: Αποτέλεσαν τον κυρίαρχο κλάδο, με τις δαπάνες να φτάνουν τα 1,53 δισ. ευρώ, έναντι 1,46 δισ. το 2024. Η αύξηση αυτή αντανακλά την επιθυμία των νοικοκυριών να μην κάνουν εκπτώσεις στο γιορτινό τραπέζι.
  • Ένδυση: Ο κλάδος της μόδας κατέγραψε σημαντική ανάκαμψη με τζίρο 620 εκατ. ευρώ (από 600 εκατ. πέρυσι), καθώς τα ρούχα παρέμειναν η πρώτη επιλογή για προσωπικά δώρα.
  • Υπόδηση και Δερμάτινα: Η κατηγορία κινήθηκε στα 310 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο από τα 300 εκατ. του 2024.
  • Ηλεκτρικά και Ηλεκτρονικά Είδη: Παρά τον έντονο ανταγωνισμό της Black Friday που προηγήθηκε, ο κλάδος πέτυχε τζίρο 310 εκατ. ευρώ (έναντι 300 εκατ.), με τα gadgets και τις οικιακές μικροσυσκευές να βρίσκονται ψηλά στη λίστα των αγορών.
  • Παιχνίδια: Ο τομέας των παιδιών παρέμεινε σταθερός και αυξημένος, αγγίζοντας τα 270 εκατ. ευρώ από 260 εκατ. το προηγούμενο έτος.

Η εικόνα δείχνει ότι τα νοικοκυριά δεν θέλησαν να «κόψουν» από το γιορτινό τραπέζι, ενώ ένδυση και δώρα διατήρησαν τη δυναμική τους.

Δύο ταχύτητες και άνοδος του e-commerce

Όπως επισημαίνει ο Βασίλης Κορκίδης, η αγορά λειτούργησε σε δύο ταχύτητες:

  • μεγαλύτερη κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα

  • μικρότερη σε μικρότερες πόλεις και γειτονιές

Ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας ήταν το ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς:

  • 6 στους 10 καταναλωτές πραγματοποίησαν μέρος των αγορών τους online

  • οι πλατφόρμες και τα marketplaces συνέχισαν την ανοδική πορεία τους

Σημαντικό επίσης είναι ότι η αύξηση 5% δεν οφείλεται μόνο σε ανατιμήσεις, αλλά συνδυάστηκε με αύξηση του όγκου πωλήσεων, δείχνοντας πραγματική ενίσχυση της ζήτησης.

Το βλέμμα τώρα στην Πρωτοχρονιά

Οι έμποροι ελπίζουν ότι η αυξημένη κίνηση θα διατηρηθεί έως τα Θεοφάνεια. Παραδοσιακά:

  • ενισχύονται τα τρόφιμα και ποτά

  • αυξάνονται οι αγορές τελευταίας στιγμής

  • προθερμαίνεται η αγορά για τις χειμερινές εκπτώσεις του Ιανουαρίου

Η αισιοδοξία για το κλείσιμο του 2025 είναι συγκρατημένη αλλά υπαρκτή, με τις εορταστικές ημέρες να επιβεβαιώνουν ότι η κατανάλωση, έστω και με δυσκολίες, δείχνει να αντέχει. Πάντως πιο ασφαλή στοιχεία θα προκύψουν από την ΕΛΣΤΑΤ μέσα στον Ιανουάριο.