Οικονομία

Χριστουγεννιάτικη αγορά 2025: Μικρή αύξηση τζίρου, αλλά χωρίς ουσιαστική ανάκαμψη


Με οριακά θετικό πρόσημο κλείνει η χριστουγεννιάτικη αγορά του 2025, δίνοντας μια μικρή «ανάσα» στον εμπορικό κόσμο.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προέδρου του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη, που μίλησε στην ΕΡΤ ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου την εορταστική περίοδο κατέγραψε αύξηση περίπου 5% σε σχέση με το 2024, επιβεβαιώνοντας ότι η κατανάλωση άντεξε παρά τις πιέσεις.

Η άνοδος αποδίδεται κυρίως στην ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, την αύξηση της απασχόλησης και την καταβολή του δώρου Χριστουγέννων, στοιχεία που ενίσχυσαν την ψυχολογία των καταναλωτών

Η βροχή την παραμονή των Χριστουγέννων λειτούργησε ως ανασταλτικός παράγοντας, χωρίς ωστόσο να προκαλέσει ακραίες επιπτώσεις.

Η ακτινογραφία της κατανάλωσης

Σύμφωνα με τα ενδεικτικά στοιχεία της αγοράς για το 2025:

Η αύξηση του τζίρου δεν ήταν ομοιόμορφη, ωστόσο αποτυπώθηκε στις περισσότερες βασικές κατηγορίες προϊόντων. Πρωταγωνιστές αναδείχθηκαν το εορταστικό τραπέζι και η ένδυση.

  • Τρόφιμα και Ποτά: Αποτέλεσαν τον κυρίαρχο κλάδο, με τις δαπάνες να φτάνουν τα 1,53 δισ. ευρώ, έναντι 1,46 δισ. το 2024. Η αύξηση αυτή αντανακλά την επιθυμία των νοικοκυριών να μην κάνουν εκπτώσεις στο γιορτινό τραπέζι.
  • Ένδυση: Ο κλάδος της μόδας κατέγραψε σημαντική ανάκαμψη με τζίρο 620 εκατ. ευρώ (από 600 εκατ. πέρυσι), καθώς τα ρούχα παρέμειναν η πρώτη επιλογή για προσωπικά δώρα.
  • Υπόδηση και Δερμάτινα: Η κατηγορία κινήθηκε στα 310 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο από τα 300 εκατ. του 2024.
  • Ηλεκτρικά και Ηλεκτρονικά Είδη: Παρά τον έντονο ανταγωνισμό της Black Friday που προηγήθηκε, ο κλάδος πέτυχε τζίρο 310 εκατ. ευρώ (έναντι 300 εκατ.), με τα gadgets και τις οικιακές μικροσυσκευές να βρίσκονται ψηλά στη λίστα των αγορών.
  • Παιχνίδια: Ο τομέας των παιδιών παρέμεινε σταθερός και αυξημένος, αγγίζοντας τα 270 εκατ. ευρώ από 260 εκατ. το προηγούμενο έτος.

Η εικόνα δείχνει ότι τα νοικοκυριά δεν θέλησαν να «κόψουν» από το γιορτινό τραπέζι, ενώ ένδυση και δώρα διατήρησαν τη δυναμική τους.

Δύο ταχύτητες και άνοδος του e-commerce

Όπως επισημαίνει ο Βασίλης Κορκίδης, η αγορά λειτούργησε σε δύο ταχύτητες:

  • μεγαλύτερη κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα

  • μικρότερη σε μικρότερες πόλεις και γειτονιές

Ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας ήταν το ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς:

  • 6 στους 10 καταναλωτές πραγματοποίησαν μέρος των αγορών τους online

  • οι πλατφόρμες και τα marketplaces συνέχισαν την ανοδική πορεία τους

Σημαντικό επίσης είναι ότι η αύξηση 5% δεν οφείλεται μόνο σε ανατιμήσεις, αλλά συνδυάστηκε με αύξηση του όγκου πωλήσεων, δείχνοντας πραγματική ενίσχυση της ζήτησης.

Το βλέμμα τώρα στην Πρωτοχρονιά

Οι έμποροι ελπίζουν ότι η αυξημένη κίνηση θα διατηρηθεί έως τα Θεοφάνεια. Παραδοσιακά:

  • ενισχύονται τα τρόφιμα και ποτά

  • αυξάνονται οι αγορές τελευταίας στιγμής

  • προθερμαίνεται η αγορά για τις χειμερινές εκπτώσεις του Ιανουαρίου

Η αισιοδοξία για το κλείσιμο του 2025 είναι συγκρατημένη αλλά υπαρκτή, με τις εορταστικές ημέρες να επιβεβαιώνουν ότι η κατανάλωση, έστω και με δυσκολίες, δείχνει να αντέχει. Πάντως πιο ασφαλή στοιχεία θα προκύψουν από την ΕΛΣΤΑΤ μέσα στον Ιανουάριο.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις