«Προβλέπεται στην επέκταση της σύμβασης για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», η απόδοση από την εταιρία του ΦΠΑ, ο οποίος μέχρι σήμερα δεν καταβάλλεται; Έχει συμπεριληφθεί στην επέκταση της σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ με το «Ελ. Βενιζέλος», όρος, ώστε, πέραν πάσης αμφιβολίας, η εταιρεία να υποχρεούται να καταβάλλει τον ΦΠΑ στο κράτος, όπως συμβαίνει με όλα τα άλλα αεροδρόμια της Ευρώπης;» Αυτό είναι το ερώτημα που απευθύνει ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας (ΛΑΕ) Νίκος Χουντής προς την Κομισιόν, με αφορμή την 20ετή παράταση της σύμβασης που αποφασίσθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ» (ΔΑΑ).
Υπενθυμίζεται ότι, η ΔΑΑ, στις 11/11/2010 είχε προσφύγει κατά του ελληνικού κράτους, στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Λονδίνου (London Court of International Arbitration), με αφορμή τη διαμάχη που υπήρχε, αν η αρχική σύμβαση του «Ελ. Βενιζέλος» την απάλλασσε από την καταβολή ΦΠΑ προς το Ελληνικό Δημόσιο, ποσό το οποίο υπολογίζεται σε τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, για την περίοδο 2001-2010.
Το εν λόγω δικαστήριο, το οποίο όμως δε δεσμεύεται από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο περί ανταγωνισμού, είχε τότε αποφανθεί ότι, βάσει της σύμβασης που είχε υπογράψει η εταιρία με το ελληνικό Δημόσιο, ίσχυε «ειδικό καθεστώς» και ότι, το κράτος είχε αναλάβει την υποχρέωση επιστροφής του ΦΠΑ στην εταιρεία.
Ως εκ τούτου και ανεξάρτητα από τη γνώμη που κάποιος μπορεί να έχει σχετικά με την ανάγκη ή όχι, παράτασης της σύμβασης, προκειμένου να υπάρξει απόδοση του ΦΠΑ στο Ελληνικό Δημόσιο, όπως άλλωστε συμβαίνει και με όλα τα αεροδρόμια της ΕΕ, θα έπρεπε αυτή να αναθεωρηθεί ως προς το σημείο αυτό, τουλάχιστον από την έναρξη ισχύος της παράτασης.
Ο Νίκος Χουντής, στην ερώτησή του, επικαλείται δηλώσεις της ίδιας της Κομισιόν, σε παλαιότερες ερωτήσεις του για το ίδιο θέμα, σύμφωνα με τις οποίες, «Προφανώς, ένα κράτος μέλος δεν μπορεί να απαλλαγεί μέσω συμφωνίας ή διαιτησίας από την υποχρέωση τήρησης των εφαρμοστέων ενωσιακών κανόνων, είτε αυτοί καθορίζονται στη Συνθήκη είτε σε συγκεκριμένες οδηγίες, όπως η οδηγία ΦΠΑ», την ίδια στιγμή μάλιστα που η Κομισιόν, ρητά παραδέχεται ότι, «δεν έχει υπόψη της άλλο αερολιμένα της ΕΕ, ο οποίος δεν καταβάλλει ΦΠΑ για την παροχή υπηρεσιών, για τις οποίες η εταιρεία “Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ” απαλλάσσεται».
Εκτιμώντας συνεπώς ο ευρωβουλευτής της ΛΑΕ ότι, η παράταση της σύμβασης ήταν μία μοναδική ευκαιρία ώστε να τερματιστεί αυτή η παράλογη και πέραν κάθε νομιμότητας πρακτική της εταιρείας, ζητάει από την Κομισιόν να απαντήσει εάν «στην παράταση της σύμβασης περιλαμβάνεται αναθεώρηση ώστε, πέραν πάσης αμφιβολίας, να υποχρεούται η ΔΑΑ να καταβάλλει τον ΦΠΑ στο κράτος-μέλος» και την καλεί, στην περίπτωση που δεν έχει περιληφθεί τέτοιος όρος, να λάβει μέτρα «προκειμένου να καταβάλλεται, όπως και στα υπόλοιπα αεροδρόμια της ΕΕ, ο ΦΠΑ, περιφρουρώντας έτσι τα έσοδα του κράτους-μέλους και τους ίδιους πόρους της ΕΕ, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία».
ΑΠΕ-ΜΠΕ