Ελλάδα

Μπαίνει στις «ράγες» η γραμμή μετρό στα Σεπόλια


Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το έργο της υπογειοποίησης της γραμμής στα Σεπόλια με την σύμβαση κατασκευής να αναμένεται να υπογραφεί μέσα στον Ιούλιο.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ, η σχετική σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία INTRAKAT - ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ αναμένεται να υπογραφεί πριν το τέλος του Ιουλίου και ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 122 εκατ. ευρώ, ενώ η προσφορά του αναδόχου, μετά την έκπτωση, διαμορφώθηκε στα 66,58 εκατ. ευρώ.

Ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης του έργου είναι 52 μήνες. Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, το οποίο θα αυξήσει σημαντικά τη χωρητικότητα του δικτύου, εάν και για τουλάχιστον δύο χρόνια, εξαιτίας των εργασιών, το υφιστάμενο δίκτυο θα μονοδρομηθεί. Στην περιοχή θα επέλθουν οικιστικές παρεμβάσεις, με τις σημερινές γραμμές και τις επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις να μετατραπούν σε χώρους πρασίνου και αναψυχής, ενώ με την υπογειοποίηση θα ελαχιστοποιηθεί και η ηχητική ρύπανση από τα διερχόμενα τρένα.

Το έργο «Κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Έξοδος Σ.Σ. Αθηνών (Σ.Σ.Α.) - Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση στην περιοχή Σεπολίων» περιλαμβάνει μερική υπογειοποίηση της γραμμής του τρένου. Η σιδηροδρομική σήραγγα Σεπολίων θα έχει μήκος 1.910 μέτρα. Το υπόλοιπο τμήμα θα κατασκευαστεί σε όρυγμα, γιατί η γραμμή συναντά τον κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ και κυρίως τη γραμμή του μετρό, που δεν επιτρέπουν την πλήρη υπογειοποίηση.

Συγκεκριμένα, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ,  θα κατασκευαστεί τετραπλή γραμμή, η οποία, σε συνδυασμό με το έτοιμο τμήμα από τις Τρεις Γέφυρες έως τις Αχαρνές, θα επιτρέψει την πύκνωση των δρομολογίων του προαστιακού, που θα εξυπηρετεί μεγάλες περιοχές του δυτικού λεκανοπεδίου.

Το αντικείμενο του έργου

Το αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου μήκους 2,36 χλμ, εκ των οποίων τα 1,91 χλμ. υποβαθμισμένου / υπογειοποιημένου, ο οποίος ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσσαλονίκη (ΧΘ 10+821) και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (ΧΘ 13+181) στη περιοχή Σεπολίων του Δήμου Αθηναίων όπου συναντά τον πρόσφατα κατασκευασμένο και σε λειτουργία νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.

Ο νέος Σιδηροδρομικός Διάδρομος θα είναι διπλής διατομής. Ο ανατολικός ημιδιάδρομος θα εξυπηρετεί την κίνηση των προαστιακών συρμών, ενώ ο δυτικός την κίνηση των υπεραστικών συρμών. Η Νέα Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή κατασκευάζεται επί της υφιστάμενης ζώνης κυκλοφορίας σταδιακά - πρώτα ο Δυτικός διάδρομος και κατόπιν ο Ανατολικός.

Συνοπτικά στο αντικείμενο του δημοπρατούμενου έργου συμπεριλαμβάνονται:

 

  •     Το τεχνικό υπογειοποίησης - τεχνικό Cover & Cut (top-down) αποτελούμενο από 47 επιμέρους τεχνικά που κατασκευάζονται σε δύο (2) φάσεις (Δυτικός - Ανατολικός Διάδρομος).
  •     Tα προσωρινά υδραυλικά έργα.
  •    Τα μόνιμα υδραυλικά έργα (αποχέτευσης-αποστράγγισης σήραγγας, υπερχειλιστές παντοροϊκού δικτύου & δίκτυα ομβρίων και ακαθάρτων).
  •    Οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις του υπόγειου τεχνικού και των αντλιοστασίων ακαθάρτων για την αποχέτευση -αποστράγγιση ομβρίων της σήραγγας.
  •     Τα κτίρια εξυπηρέτησης (Η/Μ εγκαταστάσεις).
  •     Η κατασκευή δύο νέων άνω διαβάσεων πεζών.
  •    Η κατασκευή της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής.
  •    Η αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου.
  •     Τα έργα πρασίνου και η αποκατάσταση τοπίου.

Στοιχεία του Έργου

  1. Κατασκευή 47 Τεχνικών με μήκος 42 μέτρα έκαστο
  2. Μήκος κάλυψης 1.492,50 μ.
  3. Επιφάνεια κάλυψης 31.044 μ2
  4. Μήκος διαφραγματικών τοίχων  (3 Χ 1.922,50 μ.)   5,7  χλμ.
  5. Επιφάνεια διαφραγματικών τοίχων 84.000 μ2
  6. Μέγιστο βάθος εκσκαφής τοίχων      19,00 μ.
  7. Συνολικό πλάτος τεχνικού κάλυψης  20,80 μ.

Λόγω της εγγύτητας, του χώρου εργασιών και των ιδιοκτησιών (πολυκατοικιών, καταστημάτων κ.λ.π.) έχει προβλεφθεί σε κάθε φάση κατασκευής η ελαχιστοποίηση της ενόχλησης των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων της περιοχής και η λήψη όλων των απαραίτητων προφυλάξεων για την αποφυγή οποιασδήποτε μορφής ζημιών προς τους κατοίκους και τις παρακείμενες ιδιοκτησίες τους.

Όπως επισημαίνει η ΕΡΓΟΣΕ ο σχεδιασμός αυτός αφορά στην εκτέλεση των εργασιών, η οποία λόγω της γραμμικότητας του έργου και της στενότητας του διαθέσιμου χώρου, θα πρέπει να εκτελείται εν σειρά και σε πολλαπλά μέτωπα, προκειμένου να επιτυγχάνονται ικανοποιητικοί ρυθμοί εκτέλεσης.