AUTOin

Μονόδρομος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες η επίτευξη της ουδετερότητας άνθρακα


Τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά ευθύνονται με μεγάλο βαθμό για τις αυξημένες εκπομπές ρύπων. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ποσοστό 45% τα αυτοκίνητα και σε ποσοστό 29% τα φορτηγά, είναι υπεύθυνα για τις αυξημένες εκπομπές CO2 (διοξειδίου άνθρακα) στην Ευρώπη, ενώ η ΕΕ δηλώνει ότι θέλει να μειώσει αυτό το ποσοστό κατά 90% έως το 2050.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα πρέπει να ενισχυθεί η στρατηγική των βιώσιμων μεταφορών, η οποία θέλει σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά να έχουν μηδενικές εκπομπές.

Με την αυτοκινητοβιομηχανία να βρίσκεται σε κρίση λόγω της πανδημίας, η παραγωγή στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 23% (ACEA) σε ένα έτος και αυτό στέκεται εμπόδιο στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί, καθώς μειώνεται σημαντικά η κερδοφορία τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αναπτύξουν πολυδάπανες έρευνες και ανάπτυξη τεχνολογιών που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Την ίδια στιγμή ωστόσο οι Βρυξέλλες έχουν ανακοινώσει ότι στοχεύουν στην επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα έως το 2050.

Το σημερινό πρότυπο εκπομπών αυτοκινήτων της ΕΕ (Euro 6) σημαίνει ότι οι κινητήρες είναι πιο εξελιγμένοι και λιγότερο ρυπογόνοι σε σχέση με το παρελθόν, αλλά αρκετά πιο ακριβοί γιατί φέρουν υψηλή τεχνολογία.

Το μεγάλο πρόβλημα για τις κατασκευάστριες εταιρείες, είναι όταν εφαρμοστούν τα πρότυπα εκπομπών Euro 7 και τα οποία θα έχουν ισχύ από το 2025, θα πρέπει να πιάσουν στόχους ανέφικτους για τα σημερινά δεδομένα.

Εδώ τη λύση θα δώσει η ηλεκτροκίνηση. Σε λίγα χρόνια οι μπαταρίες θα έχουν μεγαλύτερη χωρητικότητα και ισχύ, ενώ οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αρχίσουν σταδιακά να μειώνονται.

Σύμφωνα με το Φορέα Διαχείρισης των Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ, τα περισσότερα προϊόντα που χρησιμοποιούμε σήμερα παγκοσμίως μεταφέρονται με φορτηγά και τρένα που κινούνται με κινητήρες ντίζελ. Πριν από αρκετά χρόνια το ντίζελ θεωρούνταν ρυπογόνο. Όμως οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δούλεψαν σκληρά για να ανατρέψουν αυτή την νοοτροπία και να καταλήξουν στο «καθαρό ντίζελ».

Σύμφωνα με την Bell Performance, οι οδηγοί που κάνουν πολλά χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο (για παράδειγμα τα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων), προτιμούν συχνά τους κινητήρες ντίζελ από εκείνους που λειτουργούν με βενζίνη, επειδή το ντίζελ είναι έως και 30% πιο αποδοτικό. Τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα είναι πιο ανθεκτικά, ενώ απαιτούν και λιγότερη συντήρηση από τα βενζινοκίνητα.

Ωστόσο τώρα όλα δείχνουν ότι η ηλεκτροκίνηση είναι μονόδρομος για την αυτοκινητοβιομηχανία η οποία θέλει να μειώσει αισθητά τους ρύπους. Παράλληλα, με την ηλεκτροκίνηση μειώνεται η ηχορύπανση, ενώ βελτιώνεται και η ποιότητα του αέρα.

Όμως δεν είναι λίγες οι φωνές που επισημαίνουν ότι το υδρογόνο αποτελεί σίγουρα μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λύση για να λυθούν τα προβλήματα στην αυτοκίνηση. Οι κινητήρες με καύσιμο H2 είναι ηλεκτρικοί κινητήρες. Συνεπώς λειτουργούν και αυτοί με μηδενικές εκπομπές, έχουν μεγάλη ροπή και χαμηλότερη συντήρηση.

Το πιο σημαντικό είναι ότι το υδρογόνο λύνει το πρόβλημα της αυτονομίας και ο ανεφοδιασμός γίνεται μέσα σε 5 λεπτά.

Αναμένεται να έχει πρωτίστως εφαρμογή στα φορτηγά που έχουν αυξημένες ανάγκες αυτονομίας και σήμερα δεν μπορούν οι μπαταρίες να δώσουν τη λύση. Άλλωστε οι κυψέλες υδρογόνου θα καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο από αυτόν που καταλαμβάνουν οι μπαταρίες, εξοικονομώντας χωρητικότητα που μπορεί να αξιοποιηθεί με άλλο τρόπο.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τη θέση της Bosch η οποία αναφέρει ότι το μέλλον της αυτοκίνησης στα φορτηγά περνά από τις κυψέλες καυσίμου υδρογόνου. Η αλήθεια είναι πως, δεδομένου του βάρους της μπαταρίας, των μεγάλων χρόνων φόρτισης και της περιορισμένης αυτονομίας, οι ηλεκτρικοί κινητήρες δεν αποτελούν την πρώτη επιλογή για τα βαρέα οχήματα.

Γι' αυτό οι κατασκευάστριες εταιρίες βαρέων οχημάτων στρέφονται σε ένα σύστημα κίνησης κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Με το συγκεκριμένο σύστημα κινητήρα κυψελών καυσίμου, το οποίο αναμένεται να εξελιχθεί σύντομα, έχουν προγραμματιστεί να βγουν στην παραγωγή την επόμενη διετία φορτηγά 40 τόνων τα οποία θα μπορούν να διανύσουν πάνω από 1.000 χιλιόμετρα με ένα γέμισμα, ενώ το νέο αυτό σύστημα μετάδοσης κίνησης αναμένεται να καθιερωθεί σταδιακά και στα επιβατικά οχήματα.

Διαβάστε επίσης