Χρηστικά

Μίνι ασφαλιστικό: Τι προβλέπει για εργασία συνταξιούχων και επίδομα προσωπικής διαφοράς


Στη Βουλή κατατέθηκε το μίνι ασφαλιστικό προκειμένου να συζητηθεί στην αρμόδια Eπιτροπή και να τεθεί σε ψηφοφορία στις 18 Δεκεμβρίου.

Οι ρυθμίσεις έχουν στόχο την αναμόρφωση του πλαισίου της επαγγελματικής ασφάλισης για να προωθηθεί η αποταμίευση και να ενισχυθεί το εισόδημα των συνταξιούχων, τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας και την αντιμετώπιση ζητημάτων κοινωνικοασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού ενδιαφέροντος και  τη βελτίωση της λειτουργίας της ΔΥΠΑ 

Βασικός πυλώνας αποτελεί η διάταξη που σχετίζεται με την απασχόληση των συνταξιούχων. Αντί της περικοπής της σύνταξης, θεσπίζεται μη ανταποδοτικός πόρος υπέρ ΕΦΚΑ ύψους 10% των αποδοχών από μισθωτή εργασία ή αντίστοιχος πόρος για εισοδήματα από αυτοαπασχόληση, με αποτέλεσμα τη διευκόλυνση της συμμετοχής των συνταξιούχων στην αγορά εργασίας και την αύξηση του τρέχοντος αλλά και του μελλοντικού τους εισοδήματος.

Επίδομα προσωπικής διαφοράς

Με το άρθρο 123 του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου προβλέπεται η χορήγηση έκτακτης εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης κυμαίνεται από εκατό (100) έως διακόσια (200) ευρώ ανάλογα με το συνολικό καθαρό προ φόρου ποσό που καταβλήθηκε για κύριες συντάξεις γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου μηνός Οκτωβρίου 2023 και καταβάλλεται μέχρι την 31η.12.2023.

Η ενίσχυση αυτή είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη, στα χέρια του δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα, δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα και δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή του e-Ε.Φ.Κ.Α. (άρθρο 123).

Αναμόρφωση των ΤΕΑ:

Επιχειρείται μια συνολική μεταρρύθμιση στο κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την επαγγελματική ασφάλιση. Στόχος είναι  η προώθηση του θεσμού, ώστε να ενισχυθεί το εισόδημα των μελλοντικών συνταξιούχων με συμπληρωματική παροχή και ταυτόχρονα να καλλιεργηθεί η κουλτούρα συνταξιοδοτικής αποταμίευσης στους ασφαλισμένους, προς όφελος των ιδίων και, συνολικά, της εθνικής οικονομίας.

Ειδικότερα, οι νέες ρυθμίσεις έχουν ως επιμέρους στόχους:

•    την απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης των ΤΕΑ

•    την καθιέρωση ενός πρότυπου καταστατικού

•    τη διευκόλυνση ίδρυσης ΤΕΑ από περισσότερους εργοδότες (πολυεργοδοτικά ΤΕΑ), χωρίς να απαιτείται κλαδική/επαγγελματική συνάφεια μεταξύ τους, ώστε να δίνεται η δυνατότητα και σε μικρότερες επιχειρήσεις να εντάσσουν τους εργαζομένους τους στην επαγγελματική ασφάλιση,

•    τη θέσπιση κανόνων χρηστής διακυβέρνησης, για την επίτευξη καλύτερων αποδόσεων και την αύξηση της εμπιστοσύνης των ασφαλισμένων προς τα ΤΕΑ,

•    την ενίσχυση της διαφάνειας της δράσης των ΤΕΑ και την καλύτερη ενημέρωση των ασφαλισμένων,

•    την αναβάθμιση της εποπτείας των ΤΕΑ, η οποία από 1/1/2025 ανατίθεται στην Τράπεζα της Ελλάδος, για να διασφαλιστεί η οργανωτική και επιχειρηματική επάρκεια των ΤΕΑ, να αυξηθεί η εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων στο θεσμό και να συγκεντρωθεί η εποπτεία σε μία ενιαία αρχή κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα

•    την ομοιόμορφη φορολογική αντιμετώπιση των προϊόντων της προαιρετικής συλλογικής συνταξιοδοτικής αποταμίευσης (ΤΕΑ και ομαδικά ασφαλιστήρια).

Επίσης, με το νομοσχέδιο επιδιώκεται η αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου και η ενίσχυση των απαιτήσεων οργάνωσης και λειτουργίας των τεσσάρων ταμείων υποχρεωτικής επαγγελματικής ασφάλισης και των εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων της παρ. 20 του άρθρου 6 του ν. 3029/2002, κατά το πρότυπο των ΤΕΑ. 

Οι φορείς αυτοί παρέχουν συμπληρωματικές συνταξιοδοτικές παροχές, χωρίς όμως να εμπίπτουν σε αντίστοιχα αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο όπως των ΤΕΑ, ενώ λειτουργούν με βάση αποσπασματικές και συχνά παρωχημένες διατάξεις, οι οποίες εμποδίζουν τον εκσυγχρονισμό τους. Πιο συγκεκριμένα, με το προτεινόμενο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τα ταμεία αυτά θα εφαρμόζουν τις διατάξεις για την χρηστή διακυβέρνηση, τις επενδύσεις, την εποπτεία και άλλες συναφείς ρυθμίσεις που ισχύουν για τα ΤΕΑ.  Επιπλέον, ορίζεται ρητά ότι τα εκ μετατροπής Αλληλοβοηθητικά Ταμεία θα λειτουργούν σε προαιρετική βάση, αφού δεν νοείται υποχρεωτική ασφάλιση στη βάση ιδιωτικής πρωτοβουλίας. 

Άλλες σημαντικές διατάξεις

Απασχόληση ανάπηρων συνταξιούχων:

Δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα εργασίας σε συνταξιούχους αναπηρίας χωρίς να διακοπεί η σύνταξη αναπηρίας και χωρίς επιβολή πόρου 10%.

Σύνταξη με οφειλές:

Δίνεται λύση στο αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν μη μισθωτοί ασφαλισμένοι που παραμένουν εγκλωβισμένοι λόγω πραγματικής αδυναμίας αποπληρωμής των οφειλών τους στον ΕΦΚΑ, όταν αυτές δεν υπερβαίνουν τις 30.000 ευρώ.

Επιτάχυνση απόδοσης επικουρικών συντάξεων:

Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της αναμονής για χορήγηση επικουρικών συντάξεων σε ασφαλισμένους – κυρίως του Δημοσίου – με τη συμπλήρωση 15 ετών επικουρικής ασφάλισης όπως ίσχυε στο π. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Επίδομα μητρότητας:

Θεσπίζεται για πρώτη φορά ειδική παροχή μητρότητας για τις ελεύθερες επαγγελματίες και τις αγρότισσες, που θα λαμβάνουν για 9 μήνες τον κατώτατο μισθό (780 ευρώ σήμερα). Επιπλέον, το επίδομα επεκτείνεται και σε μισθωτές μητέρες του π. ΤΑΥΤΕΚΩ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, ΕΔΟΕΑΠ.

Σύνταξη σε ορφανά τέκνα:

Ενοποιούνται οι κανόνες και προϋποθέσεις χορήγησης σύνταξης θανάτου στα τέκνα, διορθώνοντας αδικίες λόγω διαφορετικής αντιμετώπισης αναλόγως της ημερομηνίας θανάτου του γονέα.

Χρήση Προπληρωμένη κάρτας:

Τα επιδόματα ΔΥΠΑ και ΟΠΕΚΑ, πλην ολίγων εξαιρέσεων, θα καταβάλλονται σταδιακά μέσω προπληρωμένης κάρτας. Οι δικαιούχοι θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τουλάχιστον το 50% ηλεκτρονικά ενώ για το υπόλοιπο παρέχεται η δυνατότητα ανάληψης μετρητών.
Με τις διατάξεις της ΔΥΠΑ εισάγεται το σύστημα διορισμού και προσλήψεων των μόνιμων εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτικών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και παράλληλα διαμορφώνεται ένα μητρώο για την επιλογή των προσωρινών αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών που καλύπτουν τις ανάγκες της Δ.ΥΠ.Α. σε έκτακτο προσωπικό. 

Επιπλέον, εισάγονται ειδικότερες διατάξεις με τις οποίες επιδιώκεται η  διευθέτηση ορισμένων ζητημάτων αρμοδιότητας της Δ.ΥΠ.Α. και η επίτευξη της όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερης λειτουργίας των υπηρεσιών της.

Ενδεικτικές διατάξεις:
•    Δυνατότητα για εργασία σε ανέργους έως και 12 ημέρες το μήνα χωρίς να διακόπτεται το επίδομα ανεργίας

•    Η μοριοδότηση του κριτηρίου της ανεργίας σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για διορισμό στο Δημόσιο, ανήκει στις διευκολύνσεις που παρέχονται μόνο σε ανέργους και αναζητούντες εργασίας που πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια του επιδόματος θέρμανσης προκειμένου να ωφελούνται από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις όσοι πραγματικά έχουν ανάγκη.

•    Εξαιρείται από το δηλούμενο εισόδημα, που υπολογίζεται για την ένταξη στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, το ειδικό βοήθημα πουχορηγείται σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας τους.

•    Σύστημα Διορισμού και Προσλήψεων Εκπαιδευτικών ΔΥΠΑ (επιλογή, προσόντα, προκήρυξη κλπ)

•    Λοιπές Διατάξεις ΔΥΠΑ (ρυθμίσεις για επαγγελματικές σχολές μαθητείας, ρυθμίσεις για επιδόματα και προγράμματα κοινωνικής πολιτικής κ.α.)

Άλλες ρυθμίσεις:
•    Δυνατότητα λήψης μειωμένης σύνταξης (100 ένσημα τα τελευταία 5 χρόνια) για άτομα που δεν συμπλήρωσαν 100 ένσημα το 2020 (χρονιά Covid) 
•    Εφαρμογή ποσοστού αύξησης συντάξεων και στην προσυνταξιοδοτική παροχή σε τραπεζοϋπαλλήλους.