Πολιτική

Μεταφορικό ισοδύναμο: Πως λειτουργεί - Τι ισχύει για εμπορεύματα και καύσιμα


Δεν αλλάζει η τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου - Τα χρήματα θα επιστρέφονται στον λογαριασμό του δικαιούχου - Το μέτρο δεν αποτελεί αντιστάθμισμα στους αυξημένες συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά

Τη δυνατότητα να λάβουν σε μορφή επιδότησης στους λογαριασμούς τους ένα μέρος από το κόστος μεταφοράς τους, θα έχουν πλέον οι νησιώτες επιβάτες αλλά και τα εμπορεύματα επιχειρήσεων που βρίσκονται σε αυτά, με την πιλοτική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου από 01/07/2018 και σε πλήρη λειτουργία σε όλα τα νησιά από 01/01/2019.

Η φιλοσοφία του μέτρου, είναι το δικαίωμα του νησιώτη και του επιχειρηματία που βρίσκεται σε αυτά, να απολαμβάνει μεταφορικές υπηρεσίες με το ίδιο κόστος που απολαμβάνει ο κάτοικος της Αθήνας αλλά και άλλων περιοχών της υπόλοιπης ηπειρωτικής Ελλάδας.

Σκοπός, είναι το κόστος που αντιστοιχεί ανά επιβάτη και ανά εμπόρευμα με μέσα θαλάσσια μεταφοράς, να είναι ισοδύναμο για την ίδια απόσταση που κοστίζει η μετακίνηση με ΚΤΕΛ.

Όπως δηλώνει στο ΑΜΠΕ ο υφυπουργός Ναυτιλίας Ν. Σαντορινιός από την εφαρμογή του μέτρου δεν θα αλλάξει η τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, ενώ τα χρήματα, θα επιστρέφονται στον λογαριασμό του δικαιούχου, είτε αυτός είναι φυσικό πρόσωπο που μετακινείται, είτε είναι επιχείρηση που μετακινεί εμπορεύματα προς αυτά ή από αυτά. Υπάρχουν νησιά αυτή τη στιγμή που έχουν έντονη εξαγωγική δραστηριότητα.

Στις μεταφορές των νησιωτών θα πιστώνεται στον λογαριασμό του προσώπου το επιπλέον κόστος μεταφοράς που επιβαρύνθηκε για να μεταβεί στον προορισμό του. Κριτήριο για να πάρει κάποιος επιδότηση είναι να κάνει φορολογική δήλωση στο νησί που ανήκει. Το κάθε νησί θα έχει διαφορετικό ύψος επιδότησης.

Η εφαρμογή για τα εμπορεύματα είναι το κόστος της φορτωτικής για κάθε μεταφορά προϊόντος (κιλό, παλέτα, κυβικό) για την οποία έχουμε μία μοναδιαία τιμή κόστους ανά χιλιόμετρο για τη μεταφορά στην ξηρά. Επομένως, με αυτόν τον τρόπο θα υπολογίζεται το κόστος που θα έπρεπε να πληρώσει η επιχείρηση για τη μεταφορά στη θάλασσα. Το υπερβάλλον κόστος αυτού θα αποδίδεται κατά 50% στο τρίμηνο και με εκκαθάριση του κόστους στο τέλος του χρόνου.

Στην εφαρμογή για τα καύσιμα θα υπάρξει μία αντίστοιχη φιλοσοφία, ίδια. Η συζήτηση που γίνεται με τις εταιρείες παροχής καυσίμων είναι κατά πόσο η επιδότηση θα πηγαίνει στις εταιρείες ή στους βενζινοπώλες. Αυτή είναι μια συζήτηση που θα ξεκαθαρίσει τις επόμενες δέκα ημέρες και θα συμπεριληφθεί στην πρώτη εφαρμογή του προγράμματος. Το μεταφορικό ισοδύναμο αφορά τα καύσιμα για όλες τις κατηγορίες χρηστών είτε αυτοί είναι αλιείς είτε βιοτέχνες είτε ιδιώτες. Από εκεί και πέρα ειδικές πρόνοιες που τυχόν υπήρχαν και έχουν καταργηθεί δεν τις αντιμετωπίζει το μεταφορικό ισοδύναμο.

 Η πολιτική ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας έχει ζητήσει τη συνεργασία των νησιωτικών φορέων για την επιτυχή εφαρμογή του μέτρου, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι αρμόδια αρχή για την παρακολούθηση των τιμών των προϊόντων, θα είναι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου κ Προστασίας του Καταναλωτή.

Όσες επιχειρήσεις απολαμβάνουν τα οφέλη του μέτρου αλλά εξακολουθούν να διατηρούν υψηλές τιμές επικαλούμενες το κόστος μεταφοράς θα χάνουν την επιδότηση.

Ο υφυπουργός αναφέρει ότι σε καμία περίπτωση η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου δεν αποτελεί αντιστάθμισμα στους αυξημένες συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά.

Τονίζει ότι είναι μία νησιωτική πολιτική στοχευμένη στο κόστος της μεταφοράς που θα έπρεπε να είχε εφαρμοσθεί εδώ και 40 χρόνια.

«Τα ελληνική νησιά "έρχονται πιο κοντά στην εφαρμογή πολιτικών συνοχής" -το μέτρο θα έχει θετικά αποτελέσματα στους νησιώτες ως προς την προσβασιμότητα, την ποιότητα ζωής, την ανάπτυξη και την ελκυστικότητα» τονίζει.

Ο υφυπουργός καθιστά επίσης σαφές ότι σκοπός της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η εξασφάλιση της ισότητας των νησιωτών και της στοχευμένης αναδιανομής εθνικών πόρων.

Αναφέρει ότι το νομοσχέδιο εισήχθη στις 10 Μαΐου στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή της βουλής, για να ακολουθήσει τον δρόμο της ψήφισης από την ολομέλεια.

Τονίζει επίσης ότι το μέτρο θα δουλέψει πιλοτικά σε μία ευρεία βάση και αφορά τα νησιά του βόρειου και ανατολικού Αιγαίου, τέσσερα νησιά των Κυκλάδων και τρία των Ιονίων.

Στην πρώτη φάση του μέτρου που είναι μόνο το δεύτερο εξάμηνο του 2018 θα απαιτηθούν σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση, περίπου 60 εκατ. λόγω του ότι θα μπουν και τα καύσιμα, ενώ τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ για το 2019.

Επισημαίναι ακόμη ότι τα χρήματα αυτά προέρχονται από το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και επομένως, είναι χρήματα που επενδύει η χώρα στην ανάπτυξη των νησιών και στη βελτίωση των συνθηκών των νησιωτών από εθνικά χρήματα και όχι από ευρωπαϊκά.

 

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις