Πολιτική

Μεταφορές: Θετικά στοιχεία για Ελλάδα, «αγκάθι» λιμάνια και σιδηροδρομική υποδομή


Τις επιδόσεις των κρατών - μελών σε 30 κατηγορίες που καλύπτουν όλες τις πτυχές των μεταφορών παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την Ελλάδα να σημειώνει θετικότερες επιδόσεις σε διάφορους τομείς σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, προβλήματα ακόμα εντοπίζονται στα ελληνικά λιμάνια και ειδικότερα στη σιδηροδρομική υποδομή καθώς η έγκαιρη παράδοση των αποστολών βρίσκεται κάτω του μ.ο. Πολύ προσπάθεια ακόμα απαιτείται και σε ζητήματα καινοτομίας και ενεργειακής ένωσης ενώ αρνητικό στοιχείο επίσης είναι το γεγονός πως το ποσοστό των γυναικών που εργάζονται στον τομέα των μεταφορών στην χώρα είναι απ'τα χαμηλότερα της Ε.Ε. Συγκεκριμένα: 

Εσωτερική Αγορά

Στην Ελλάδα, η αγορά σιδηροδρομικών μεταφορών είναι μονοπώλιο, τόσο για τις μεταφορές εμπορευμάτων όσο και επιβατών. Ο αριθμός των εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων για εικαζόμενες παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ στον τομέα των μεταφορών ήταν σχετικά χαμηλός στα τέλη του Ιουλίου 2016. Η Ελλάδα έχει μεταφέρει το 98% των οδηγιών της ΕΕ σχετικά με τις μεταφορές στο εθνικό της δίκαιο. 

Επενδύσεις & Υποδομές

Η Ελλάδα παρουσιάζει καλές επιδόσεις όσον αφορά την ολοκλήρωση του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ, καθώς έχει ολοκληρωθεί το 76% του κεντρικού οδικού δικτύου και το 80% του συμβατικού σιδηροδρομικού δικτύου. Το δίκτυο τραίνων υψηλής ταχύτητας παραμένει στο 55% της ολοκλήρωσής του. Όσον αφορά την ποιότητα των μεταφορικών υποδομών, τα αεροδρόμια και το οδικό δίκτυο κατατάσσονται κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ. Αντίθετα, τα ελληνικά λιμάνια και ειδικότερα η σιδηροδρομική υποδομή έχουν σχετικά χαμηλή βαθμολογία. Η έγκαιρη παράδοση των αποστολών βρίσκεται κάτω του μέσου όρου. 

Ενεργειακή Ένωση και Καινοτομία

Οι οδηγοί στην Ελλάδα σπαταλούν πολύ χρόνο εξ αιτίας της συμφόρησης στους δρόμους, γεγονός που τοποθετεί την Ελλάδα δεύτερη από το τέλος σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη της ΕΕ. Ο αριθμός των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων είναι πολύ μικρός. Τόσο το μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στα καύσιμα για μεταφορές όσο και το ποσοστό των καινούργιων αυτοκινήτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα είναι επίσης χαμηλά, αλλά παρουσιάζουν αύξηση σε σύγκριση με την τελευταία περίοδο αναφοράς.

Άνθρωποι

Οι επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα της οδικής ασφάλειας έχουν βελτιωθεί εντυπωσιακά από το 2010. Ωστόσο, ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι σχετικά υψηλότερος από τον μέσο όρο της ΕΕ: 74 θύματα ανά εκατομμύριο κατοίκων. Το ποσοστό των γυναικών που εργάζονται στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην ΕΕ (16% σε σύγκριση με μέσο όρο 22%). Ο βαθμός ικανοποίησης των καταναλωτών όσον αφορά τις μεταφορές είναι κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ για όλα τα μέσα μεταφοράς, παρουσιάζοντας γενικότερα θετική τάση. 

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο στόχος του Πίνακα αποτελεσμάτων είναι να βοηθήσει τα κράτη μέλη στον προσδιορισμό πεδίων όπου απαιτούνται κατά προτεραιότητα επενδύσεις και δράση. Δείχνει τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕ εμβαθύνει περαιτέρω την εσωτερική αγορά μεταφορών και προωθεί τη μετάβαση προς κινητικότητα με χαμηλές εκπομπές, δύο προτεραιότητες της Επιτροπής Γιούνκερ.

Η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Violeta Bulc δήλωσε: «Στόχος μου είναι να διαθέτουμε ένα υψηλής ποιότητας, πλήρως ενοποιημένο και αποδοτικό σύστημα μεταφορών χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ο πίνακας αποτελεσμάτων χρησιμεύει ως ένδειξη πορείας προς την κατεύθυνση αυτή, δείχνοντας τον δρόμο και την απόσταση που πρέπει να καλυφθεί. Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για εμάς, τα κράτη μέλη και τους ενδιαφερόμενους φορείς, για να προσδιορίσουμε πού κάνουμε το σωστό και πού χρειάζονται περαιτέρω επενδύσεις και δράσεις. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι οι προσπάθειες αυτής ης Επιτροπής για το γεφύρωμα του επενδυτικού κενού στον τομέα των μεταφορών έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς».

Οι Κάτω Χώρες βρίσκονται στην κορυφή του Πίνακα αποτελεσμάτων για τρίτη χρονιά με υψηλή βαθμολογία σε 15 κατηγορίες και ακολουθούν η Σουηδία, η Γερμανία και η Αυστρία. Οι χώρες αυτές έχουν διαφορετικά πλεονεκτήματα, όλες όμως διαθέτουν σταθερό πλαίσιο για τις επενδύσεις, καλή βαθμολογία στην ασφάλεια των μεταφορών και έχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα στην εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ.

Οι κύριες διαπιστώσεις:

1. Κινητικότητα με χαμηλές εκπομπές

Έχει σημειωθεί πρόοδος σε όλη την ΕΕ προς μια πιο βιώσιμη και φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα (παραδείγματος χάρη όσον αφορά το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τις μεταφορές και τον αριθμό των νέων οχημάτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα). Ωστόσο, τα επίπεδα εξακολουθούν να είναι χαμηλά και το γεγονός ότι ορισμένα κράτη μέλη προπορεύονται δείχνει με σαφήνεια ότι υπάρχει δυνατότητα να επιταχυνθεί η μετάβαση σε κινητικότητα με χαμηλές εκπομπές. Προς τον σκοπό αυτό, η Επιτροπή ενέκρινε ευρωπαϊκή στρατηγική για κινητικότητα με χαμηλές εκπομπές τον Ιούλιο του 2016.

2. Υποδομές

Στις υποδομές μεταφορών χρειάζεται χρόνος μέχρι να φανούν τα αποτελέσματα των επενδύσεων. Ωστόσο, ορισμένα θετικά αποτελέσματα των επενδύσεων είναι ήδη αντιληπτά στην ποιότητα των υποδομών μεταφορών. Αυτό θα καταστεί πιο εμφανές τα επόμενα χρόνια με πρόσθετες επενδύσεις, ιδίως μέσω της διευκόλυνσης Συνδέοντας την Ευρώπη και το Eπενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη της Επιτροπής.

3. Κοινό

Η ικανοποίηση των καταναλωτών με όλους τους τρόπους μεταφοράς (αστικών, σιδηροδρομικών, αεροπορικών) έχει αυξηθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι οι ανάγκες του κοινού είναι κατανοητές και ότι λαμβάνονται σωστές αποφάσεις επενδύσεων.

Ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα παραμένει στάσιμος. Μολονότι οι δρόμοι της Ευρώπης είναι μακράν οι ασφαλέστεροι στον κόσμο, τα κράτη μέλη πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την επίτευξη του στόχου να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2020.

Ο αριθμός των γυναικών που απασχολούνται στον τομέα των μεταφορών αυξάνεται, αλλά το συνολικό ποσοστό γυναικών παραμένει χαμηλό. Χρειάζεται δράση για να αυξηθεί η παρουσία των γυναικών στις μεταφορές σε όλα τα επίπεδα και η Επιτροπή εξετάζει την ανάληψη κατάλληλων πρωτοβουλιών.

Ο πίνακας αποτελεσμάτων συγκεντρώνει δεδομένα από διάφορες δημόσιες πηγές (όπως η Eurostat, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος και το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ). Μπορεί κανείς να τον συμβουλευθεί είτε ανά χώρα είτε ανά θέμα (εσωτερική αγορά, επενδύσεις και υποδομές, ενεργειακή ένωση και καινοτομία, ανθρώπινο δυναμικό).

Στους πίνακες αποτελεσμάτων που προέκυψαν, επισημαίνονται με πράσινο χρώμα οι 5 χώρες που βρίσκονται στην κορυφή και με κόκκινο οι 5 χώρες με τη χαμηλότερη κατάταξη. Ο παρακάτω πίνακας δείχνει πόσο συχνά εμφανίζεται κάθε χώρα στην κορυφή και πόσο συχνά στο τέλος της κατάταξης. Η συνολική βαθμολογία υπολογίζεται με αφαίρεση των αρνητικών βαθμών από τους θετικούς:

 

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις