Άμυνα & Διπλωματία

«Μαύρο» σενάριο για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας: Το παιχνίδι με τις κορβέτες


Για τορπίλη στο σχέδιο διάσωσης από την κυβέρνηση ανησυχούν οι εργαζόμενοι με αποκλεισμό από τα εξοπλιστικά προγράμματα του Ναυτικού

Κλίμα έντονου προβληματισμού και ανησυχίας δημιουργούν στις τάξεις των εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας και στην Onex, που έχει αναλάβει το σχέδιο εξυγίανσης της δεύτερης μεγαλύτερης ναυπηγικής μονάδας της χώρας, το παιχνίδι της κυβέρνησης με το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού και η απροθυμία του υπουργού Άμυνας, Ν. Παναγιωτόπουλου να προσυπογράψει το σχέδιο εξυγίανσης για να κατατεθεί στο δικαστήριο, καθώς αρχίζει να σκιαγραφείται το «μαύρο» σενάριο για την τύχη των Ναυπηγείων Ελευσίνας, το οποίο οδηγεί σε «λουκέτο», ειδική διαχείριση και εκποίηση περιουσιακών στοιχείων.

Το νέο παζλ για τα ναυπηγεία, όπως διαμορφώνεται με βάση τις τελευταίες, παράλληλες εξελίξεις σε αρκετά πεδία δεν έχει σχηματισθεί, όμως αρχίζει να γίνεται σαφές σε όλους τους ενδιαφερόμενους για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ότι η κυβέρνηση, παρά τη ρητορική του υπουργού Ανάπτυξης, Άδ. Γεωργιάδη υπέρ της διάσωσης με σύμπραξη της Onex με την ιταλική Fincantieri και την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC, επιδιώκει να... βάψει με γαλλικά χρώματα όλο το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, δηλαδή την προμήθεια φρεγατών και κορβετών, αφήνοντας ελάχιστα, αν όχι ανύπαρκτα, περιθώρια ανάληψης κατασκευαστικού έργου από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Αυτό σημαίνει ότι τα... νούμερα του σχεδίου διάσωσης που έχει καταρτίσει η Onex θα ήταν πολύ δύσκολο να βγουν, με δεδομένο ότι τα ναυπηγεία, ακόμη και αν διαγραφεί ένα μεγάλο μέρος του υπέρογκου χρέους τους, θα κληθούν να το εξυπηρετήσουν χωρίς εξασφαλισμένα έσοδα από το αμυντικό τους σκέλος, κάτι που πιθανότατα σημαίνει και ότι δεν υπάρχει περιθώριο υλοποίησης της συνεργασίας με την Fincantieri, η οποία παραμένει μέχρι σήμερα στο επίπεδο της αρχικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Ακόμη χειρότερα, όπως φοβούνται οι εργαζόμενοι, δεδομένου ότι δεν υπάρχει ως τώρα η παραμικρή κίνηση προσέγγισης από την πλευρά των Γάλλων της Naval Group για συζητηθεί πιθανή συνεργασία στη συμπαραγωγή των πέντε νέων κορβετών, είναι πλέον όλο και πιθανότερο να δοθεί κάποιο κατασκευαστικό αντικείμενο μόνο στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που ελέγχονται πλέον από τον ναυτιλιακό όμιλο Προκοπίου. Σε αυτή την περίπτωση, το «μαύρο» σενάριο θα είχε μια απολύτως αρνητική για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας κατάληξη: μετά τη θέση τους σε ειδική διαχείριση, που προϋποθέτει και την απόλυση όλων των εργαζομένων, να περάσουν έναντι ευτελούς τιμήματος τα περιουσιακά τους στοιχεία στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και να επιχειρηθεί μια ενοποίηση των δύο μονάδων με πολύ μεγάλες απώλειες απασχόλησης.

Έχοντας θορυβηθεί από την απροθυμία του υπουργού Άμυνας να υπογράψει το σχέδιο εξυγίανσης, παρότι αυτό παρουσιαζόταν αρχικά ως μια τυπική διαδικασία που θα έληγε πολύ γρήγορα, αλλά και από τις συνεχείς «διαρροές» από το Πεντάγωνο ότι θα προτιμηθούν οι γαλλικές κορβέτες και όχι οι προταθείσες από την Fincantieri, οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας απηύθυναν επιστολή στον Ν. Παναγιωτόπου, με κοινοποίηση στο Μαξίμου και στο υπουργείο Ανάπτυξης, για να ζητήσουν εξηγήσεις για την κωλυσιεργία του υπουργείου και να απευθύνουν ένα ερώτημα που ίσως συμπυκνώνει το πολιτικό νόημα της υπόθεσης και παραπέμπει σε βαριές πιθανές ευθύνες της κυβέρνησης, αν οι επιλογές για τα εξοπλιστικά προγράμματα οδηγήσουν σε αδιέξοδο την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία: «Οι Γάλλοι εργάτες των Ναυπηγείων χάρη σε εσάς έχουν δουλειά, εμείς οι Έλληνες εργάτες των Ναυπηγείων θα έχουμε δουλειά»;

Οι εργαζόμενοι θέτουν καίρια ερωτήματα στον υπ. Άμυνας:

  • Ποιοι και για ποιο λόγο δεν προχωρούν την διαδικασία εξυγίανσης που εμείς έχουμε ήδη εγκρίνει και αναμένουμε εδώ και χρόνια;
  • Ποτέ θα εγκριθεί και θα προχωρήσει το σχέδιο εξυγίανσης;
  • ⁃ Γνωρίζετε αν κάποιοι έχουν πάρει απόφαση να κλείσουν το ναυπηγείο μας παρόλο που υπάρχει η πλέον αξιόπιστη λύση με συμμετοχή και υποστήριξη κορυφαίων οργανισμών παγκοσμίως; Έχετε πάρει εσείς τέτοια απόφαση; Θέλετε να κλείσουμε;
  • Ισχύει η δημόσια δέσμευσή σας για κατασκευή των 3 από τις 4 κορβέτες σε ελληνικά ναυπηγεία; Έχετε πρόβλημα εσείς ή οι επιτελείς σας να γίνει αυτό στα ναυπηγεία Ελευσίνας;

Μάλιστα, αφήνουν σαφείς υπαινιγμούς για αδιαφανείς διαδικασίες και επερχόμενες αποκαλύψεις που θα φέρουν σε δυσχερή θέση την κυβέρνηση, τονίζοντας:«Παραμερίστε τους διαπλεκόμενους που ρήμαξαν το ναυπηγείο μας  και οι οποίοι σήμερα εμφανίζονται ως υπέρμαχοι της "λύσης Σκαραμαγκά και διάλυσης της Ελευσίνας". Εμείς ξέρουμε και ποιοι είναι αυτοί, και τι ρόλο παίζουν και γιατί το κάνουν. Θα έρθει και  η ώρα που θα τα μάθουν όλοι. Είναι δίπλα σας και σας υπονομεύουν και διαλύουν την Ελλάδα και το μέλλον της. Παραμερίστε τους και γράψτε ιστορία στον κλάδο ως ο Υπουργός που αναγέννησε τα ελληνικά ναυπηγεία και όχι τα γαλλικά ναυπηγεία».

Αξίζει τέλος να σημειωθεί, ότι αυτές οι εξελίξεις λαμβάνουν χώρα σε μια περίοδο ουσιαστικής απουσίας αμερικανικής παρέμβασης στα θέματα των ναυπηγείων και των εξοπλιστικών προγραμμάτων, καθώς στην πρεσβεία αναμένεται αλλαγή φρουράς, με την έλευση του Τζ. Τσούνη στη θέση του Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος ως τώρα ήταν ισχυρός υπέρμαχος της διάσωσης των ναυπηγείων από την Onex. Επιπλέον, η αμερικανική διοίκηση δεν έχει στις πρώτες της προτεραιότητες τα εξοπλιστικά στην Ελλάδα και τη συμμετοχή αμερικανικών εταιρειών στα ναυπηγεία, καθώς το κυριότερο θέμα σήμερα είναι οι δύσκολες σχέσεις με τη Ρωσία και η ελληνική πλευρά έχει καλύψει πλήρως τις απαιτήσεις της Ουάσιγκτον στα θέματα αμυντικής συνεργασίας, με την πρόσφατη σχετική συμφωνία. Έτσι, δεν αναμένεται να υπάρξει ισχυρή αντίδραση από τους Αμερικανούς σε περίπτωση επιλογής των γαλλικών κορβετών και αδιεξόδου στη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας από Onex και DFC.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις