Επιχειρήσεις

Λίγοι θα οδηγούν ΙΧ αυτοκίνητο στο μέλλον


Η πολυδιαφημιζόμενη οικονομία του διαμοιρασμού και τα υποσχόμενα αυτοκινούμενα οχήματα ανατρέπουν τα δεδομένα μετακίνησης. Το ιδιωτικής χρήσεως αυτοκίνητο μπαίνει στην άκρη και το αντικαθιστά το κοινόχρηστο αυτοκίνητο.

της Ελενας Ερμείδου

Το νέο αυτοκίνητο που θα μπει στη κυκλοφορία πατώντας ένα κουμπί υπολογιστή θα είναι διασυνδεδμένο, θα παρέχει ότι πληροφορία θέλει ο οδηγός για την κατάσταση στους δρόμους, τους χώρους στάθμευσης, τα βενζινάδικα, τα εστιατόρια αλλά και θα συλλέγει κάθε πληροφορία που έχει να κάνει με τον οδηγό, και τις κινήσεις του. Ερχεται σε συνέχεια όλων των «smart» εκδόσεων που «παραμονεύουν» κάθε κίνηση του χρήστη τους. Πόσο «smart» θα είναι και για ποιους, δεν μπορεί ακόμα να δοθεί η απάντηση.

Σύμφωνα με τον κον Άγγελο Αμδίτη, Διευθυντή του Ερευνητικού και Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και τα όσα δήλωσε σε εκδήλωση της ΕΑΕΕ σήμερα οι μετακινήσεις, οι 9 από τις 10 γίνονται με ιδιωτικό αυτοκίνητο, στο μέλλον οι μετακινήσεις θα γίνονται με ένα αυτοκίνητο κοινόχρηστο. Αυτές οι μετακινήσεις ο ίδιος δηλώνει δεν θα έχουν το ίδιο κόστος με τις σημερινές, θα είναι φτηνότερες και πιο εύκολες.

Οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν και το τρόπο ασφάλισης του αυτοκινήτου. Ότι μέχρι σήμερα είναι δεδομένο, ανατρέπεται. Η ασφάλιση από τον ιδιώτη οδηγό πηγαίνει στην ασφάλιση υποδομών και δικτύων και από ιδιωτικά ασφαλιστήρια στα ομαδικά ασφαλιστήρια.  Με άλλα λόγια μετατοπίζονται οι ευθύνες.

Η αυτόνομη οδήγηση μειώνει κατά 90% τα ατυχήματα από ανθρώπινα λάθη, όμως αυξάνει τις πιθανότητες να προκύψουν σοβαρές ζημιές και ατυχήματα από λάθη κατασκευαστών λογισμικού, αυτοκινητοβιομηχανιών, λάθη προγραμματισμού των αλγόριθμων.

Το αυτοκινούμενο διασυνδεδμένο αυτοκίνητο θα είναι καθ’ όλα προγραμματισμένο βάσει αλγορίθμων και θα κινείται «έξυπνα». Τι θα γίνει όμως όταν το ρομπότ – οδηγός βρεθεί μπροστά σε ένα πεζό και αριστερά και δεξιά του, είναι τοίχος; Με ποια κριτήρια οι προγραμματιστές θα «ορίσουν» τις αποφάσεις του;

Επίσης πως θα κατανεμηθούν οι ευθύνες και σε ποιον αν μην «εξουσιοδοτημένοι» επισκέπτες, κοινώς χάκερς στους οποίους ανοίγεται ένα μεγάλο πεδίο δράσης, μπουν, το κατευθύνουν όπου θέλουν απειλήσουν, ζητώντας λύτρα ή το χρησιμοποιήσουν ως τρομοκρατικό όπλο για να χτυπήσουν στόχους;

Πώς θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες και τα δεδομένα που θα συσσωρεύουν για τον οδηγό και ότι σχετίζεται με αυτόν; Ποιος θα έχει το της πρόσβασης σε αυτά τα δεδομένα, τα δεδομένα αυτά θα πρέπει να είναι δημόσια ή ιδιωτικά; Τα ερωτήματα αυτά έθεσε στην εκδήλωση της ΕΑΕΕ ο Nicolas Jeanmart, Head of Personal Insurance, General insurance and Microeconomics του Insurance Europe ο οποίος προσέθεσε ότι σήμερα περί τα 25 gigabytes παράγονται ανά ώρα για ένα συνδεδεμένο αυτοκίνητο, ενώ στο μέλλον τα δεδομένα αυτά αναμένεται να αυξηθούν.

Το τοπίο της αγοράς αλλάζει άρδην, μέχρι και αυτοκίνητα χωρίς τιμόνι αναμένεται να μπουν στην κυκλοφορία. Στο αυτοκίνητο τεχνολογίας με ένδειξη 5 δεν χρειάζεται καμία παρέμβαση οδηγού.

Για όλα αυτά, η ΕΕ έχει ξεκινήσει διάλογο για το θέμα αυτό και για το νομικό πλαίσιο που θα διέπει την πλαίσιο κίνησης των αυτοκινούμενων οχημάτων.

Να σημειωθεί ότι η  Google μπαίνει στην αγορά ενώ, μέχρι σήμερα η  Uber ορίζει το παιχνίδι  Η Tesla αναπτύσσει μοντέλα αυτόνομων οχημάτων ενώ, αναμένει να πάρει έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές έως το 2019. Η GM θα βγάλει στην αγορά αυτόνομα οχήματα έως το 2020. Η Volvo ετοιμάζει πλήρως αυτόνομα οχήματα προς πώληση έως το 2020 και η Ford επιπέδου 4 προς πώληση το 2020. Αυτόνομο όχημα διαθέσιμο έως το 2021 ετοιμάζει και η VW και ευρέως διαδεδομένο μέχρι το 2025. Η BMW ετοιμάζεται να λανσάρει αυτόνομο όχημα εντός του 2021, ενώ η Toyota τo 2020.