Οικονομία

Λαμπριανίδης: Με τον αναπτυξιακό νόμο έχουμε 1.577 επενδυτικά σχέδια και 12.800 θέσεις εργασίας


Για τον νέο αναπτυξιακό νόμο και τις προοπτικές που διανοίγονται για τις περιφέρειες της χώρας ενημέρωσε τα μέλη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής, ο γενικός γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, Θεολόγος Λαμπριανίδης.

«Στα δύο χρόνια λειτουργίας του νέου αναπτυξιακού νόμου έχουμε 1.577 επενδυτικά σχέδια που θα δημιουργήσουν περίπου 12.800 νέες θέσεις εργασίας μέσα από ένα προϋπολογισμό ύψους 4,7 δισ. ευρώ», είπε ο κ Λαμπριανίδης, προσθέτοντας ότι στόχος είναι κυρίως να επιχορηγηθούν οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με «ζεστό χρήμα».

Ο κ. Λαμπριανίδης, χαρακτήρισε τεράστιο το ζήτημα των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, ενώ επισήμανε ότι, ως προς τον αριθμό των επενδυτικών σχεδίων, το μεγαλύτερο μερίδιο καταλαμβάνουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που είναι της τάξεως του 35%, ενώ το 31% αφορούν τον αγροτοδιατροφικό κλάδο.

«Είναι προφανές ότι η Αθήνα είναι ο σημαντικότερος πόλος έλξης και αυτό δημιουργεί προβλήματα. Αν δούμε μόνο το θέμα του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, το 48% παράγεται στην Αθήνα, ενώ ακλουθεί η Κεντρική Μακεδονία με μόλις 13,5%, η Θεσσαλία με 5,1% και μετά το χάος», ανέφερε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Είναι διάτρητο το οικονομικό, παραγωγικό σύστημα των περιφερειών μας. Είναι κάθε άλλο παρά αυτό που ονειρεύεται ένας πολίτης. Δεν είναι ένα ολοκληρωμένο παραγωγικό και αναπτυξιακό σύστημα. Υπάρχει μεγάλη ανισότητα. Η χώρα σε όλες τις περιφέρειες, εκτός της Αθήνας, υποφέρει. Το εξειδικευμένο προσωπικό που είναι μοχλός ανάπτυξης φεύγει προς το εξωτερικό. Αυτό είναι ένα βασικό μειονέκτημα που εμποδίζει την ανάπτυξη των περιφερειών».

Όπως είπε, ο νέος αναπτυξιακός νόμος επέδρασε θετικά για τα μικρά και πολύ μικρά επενδυτικά σχέδια, τα οποία είναι περίπου στο 35% και πρόσθεσε ότι υπάρχει σαφέστατη στροφή μακριά από τον τουρισμό.

Αναγνώρισε, πάντως, ότι «μπορεί να γίνανε πολλές προσπάθειες στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου, όπως η ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών», ωστόσο, υπάρχει, όπως είπε, ένα μεγάλο επενδυτικό κενό της τάξεως των 80 δισ. ευρώ, που μπορεί να καλυφθεί από τον ιδιωτικό τομέα.

«Ο αναπτυξιακός νόμος δεν μπορεί από μόνος του να αλλάξει τα δεδομένα της οικονομίας. Ενισχύει ένα κομμάτι της επενδυτικής προσπάθειας της χώρας, ωστόσο, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που το κράτος δείχνει λάθος κατεύθυνση και αυτό το πληρώνει. Άρα, με τα κίνητρα που δίνει μπορεί να δείξει την κατεύθυνση στους επενδυτές προς τα πού πρέπει να πάνε», τόνισε και συμπλήρωσε: «Υπάρχουν περιοχές που έχουν χάσει δραματικά τον πληθυσμό τους. Σε πολλά χωριά είναι μόνο γιαγιάδες και κότες. Δεν έγινε τίποτα για να συγκρατήσουμε τον κόσμο και να παραμείνει εκεί. Πρέπει να το δούμε αυτό. Η έλλειψη του δυναμικού προσωπικού μπορεί να είναι αποτέλεσμα της οικονομικής κατάστασης της περιοχής, αλλά στη συνέχεια γίνεται και αίτιο για την κατάσταση. Πρέπει η Πολιτεία να βρει τρόπο να σπάσει τον φαύλο κύκλο για να μπει σε αναπτυξιακή τροχιά η χώρα».

Ακόμα, ο κ. Λαμπριανίδης υπογράμμισε ότι «πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη τη φυγή του εξειδικευμένου προσωπικού προς την Αθήνα και να κάνουμε ολοκληρωμένα παραγωγικά συστήματα στις περιφέρειες για να το αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα».

«Πρέπει κάτι να κάνουμε. Να σκεφθούμε πιο σοβαρά το πρόβλημα με το μεταφορικό κόστος στα νησιά και να δούμε πώς μπορούμε να ενισχύσουμε τις περιοχές που είναι λιγότερο ανεπτυγμένες με άλλους τρόπους. Γιατί μια επιχείρηση σε απομακρυσμένη περιοχή έχει πολύ επιβαρυμένο λειτουργικό κόστος σε σχέση με άλλες περιοχές», είπε.

Ο κ. Λαμπριανίδης έδωσε έμφαση και στο θέμα της ενημέρωσης και πληροφόρησης των νέων επενδυτών, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ο μικρός επιχειρηματίας δεν γνωρίζει τα χρηματοδοτικά εργαλεία που υπάρχουν στη διάθεσή του για αυτό που σκοπεύει να κάνει. Κάναμε ένα κατάλογο με όλα, τις πληροφορίες και τα χρηματοδοτικά εργαλεία, ωστόσο, δεν είμαστε ικανοποιημένοι γι' αυτό και εντείνουμε την προσπάθεια μας ώστε, ανάλογα με το προφίλ του, να έχει όλες τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και δεν το έχουμε ακόμα σε ικανοποιητικό βαθμό».

Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις βουλευτών, ο κ. Λαμπριανίδης υπογράμμισε ότι το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης δρομολογεί επενδυτικά σχέδια για τη Βόρεια Ελλάδα. «Ναι, υπάρχει σχεδιασμός για τη Θεσσαλονίκη, τα αποτελέσματα του οποίου δεν μπορεί να τα δούμε από τη μια στιγμή στην άλλη. Ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννης Δραγασάκης, πολύ καιρό πριν, όταν άλλοι μιλούσαν για τη Θεσσαλονίκη, την πρωτεύουσα των Βαλκανίων, για τη διείσδυσή της και τέτοιες τραγελαφικές ορολογίες, ο ίδιος μιλούσε για τη συν-ανάπτυξη και ότι ο μόνος δρόμος προς τα εμπρός, για να βοηθήσουμε αυτές τις περιοχές, είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις που κάνουν προγράμματα ανάπτυξης. Αυτό που έχει ουσιαστική σημασία είναι η με ίσους όρους ανάπτυξη. Να δούμε όλα τα σχέδια που υπάρχουν, να τα ενισχύσουμε και να εξετάσουμε και τις άλλες οικονομικές και άλλες δράσεις που θα έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για το σύνολο των κρατών και όχι μεμονωμένων κρατών», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Είπε ακόμα ότι ο αναπτυξιακός νόμος δίνει, μεταξύ άλλων, έμφαση στη στοχευμένη χρηματοδότηση, στη φοροαπαλλαγή των επιχειρήσεων, στη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων, στην αύξηση των κινήτρων για παραμεθόριες περιοχές, ορεινές και νησιωτικές, που έχουν ιδιαίτερα προβλήματα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καθώς και στη δημιουργία ενός διαφανούς και αμερόληπτου συστήματος χρηματοδότησης, απαλλαγμένο από γραφειοκρατικές διαδικασίες.

«Κάναμε αλλαγές, αλλά παραδεχόμαστε, και δεν είναι κακό αυτό ούτε ντρέπομαι να το πω, ότι υπάρχει ένας βαθμός αστοχίας. Το αναγνωρίζουμε, βλέπουμε πως τρέχει ο αναπτυξιακός νόμος και τον διορθώνουμε στην εξέλιξή του», ανέφερε.

Μίλησε ακόμα για «βάρη του παρελθόντος» και για ένα θεσμικό πλαίσιο που δεν ήταν ολοκληρωμένο και τόνισε ότι, αυτή τη στιγμή, υπάρχουν σε εξέλιξη τόσο εισαγγελικές παραγγελίες για ελέγχους όσο και έλεγχοι από τα ελεγκτικά όργανα της Ελλάδος και της ΕΕ.

«Το 2015 βρήκαμε πολλά επενδυτικά σχέδια, σχεδόν 6.000 με προϋπολογισμό 5 δισ. ευρώ, που ήταν συμβασιοποιημένες οφειλές του Δημοσίου. Έπρεπε κάτι να κάνουμε για να βοηθήσουμε να προχωρήσουν. Οι καθυστερήσεις οφείλονται στο ότι πολλά επενδυτικά σχέδια αποδείχθηκε ότι ήταν ανώριμα. Πολύ λίγα έχουμε για πληρωμή. Δώσαμε τη δυνατότητα αδειοδότησης, ώστε ακόμα και στο επίπεδο του 25% να μπορεί να κάνει αίτηση για να δοθεί στον επενδυτή το αντίστοιχο ποσό που ζήτησε. Ο αναπτυξιακός νόμος του 2011, στα τέσσερα χρόνια λειτουργίας του, έδωσε τη δυνατότητα να ενταχθούν 1.276 επενδύσεις ύψους 6 δισ. ευρώ και 6.177 νέες θέσεις εργασίας», επισήμανε και πρόσθεσε: «Θέλουμε να στρέψουμε την οικονομία προς άλλες κατευθύνσεις. Και προς την εκβιομηχάνιση και στην παραγωγή προϊόντων υψηλότερης προστιθέμενης αξίας. Δεύτερη κατεύθυνση μας είναι να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον με έλεγχο της επένδυσης και το ύψος της. Κάναμε μια ιεράρχηση των προβλημάτων των νομών της χώρας, με στόχο να αναπτυχθούν οι επιχειρήσεις στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές».

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, σχολιάζοντας το θεσμό της «χρυσής βίζας», ο γενικός γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης ανέφερε ότι, ίσως, δημιούργησε πρόβλημα γιατί οι ξένοι φαίνεται να αγοράζουν με τις 250.000 ευρώ περισσότερα ακίνητα, ενώ στόχος του υπουργείου είναι να μεταφερθεί το ενδιαφέρον τους και στις επιχειρήσεις. Γι αυτό, όπως είπε, δίνεται η δυνατότητα να γίνονται και άυλες επενδύσεις του Δημοσίου σε κλειστές καταθέσεις ή άυλα επενδυτικά σχήματα.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις