Tην πεποίθηση ότι οι δανειστές με "δόλωμα" τη ψήφιση νέων και εκκρεμών προαπαιτουμένων, "αλιεύουν" λύση στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου, διατύπωσε σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης.
Όπως αναφέρει, "με στόχο να κλείσει τις εκκρεμότητες για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, η κυβέρνηση κατέθεσε με διαδικασίες κατεπείγοντος, στο νομοσχέδιο «Κύρωση της τροποποιημένης συμφωνίας για την ίδρυση της Γενικής Επιτροπής Αλιείας για τη Μεσόγειο», πέντε τροπολογίες, από τις οποίες δύο αναφέρονται στα εργασιακά και στο ασφαλιστικό. Οι υπόλοιπες τρείς αφορούν στο τέλος χρήσης συστημάτων ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, αλλαγές στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος για το αφορολόγητο και τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. Όσο για τα αντίμετρα των παραπάνω μέτρων, ούτε λόγος να γίνεται, αφού απλά δεν υπάρχουν.
Ο λογαριασμός που καλούνται να πληρώσουν οι συνταξιούχοι είναι πάνω από 750 εκατομμύρια ευρώ από τη διατήρηση των συντάξεών τους στα παρόντα επίπεδα έως το 2022. Επίσης οι δανειστές δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για διαφορετική ερμηνεία στο θέμα του παγώματος της επεκτασιμότητας των συλλογικών εργασιακών συμβάσεων, έως τη λήξη του μνημονίου.
Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους εκτιμά ότι με τον τρόπο αυτό θα εξοικονομηθούν 250 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα προστεθούν στα συνολικά 504 εκατομμύρια ευρώ που εξοικονομούνται από το 2019 έως το 2021, ανεβάζοντας το λογαριασμό στα 754 εκατομμύρια ευρώ. Αυτή είναι μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις στις συντάξεις, αν ληφθεί υπόψη ότι με την κατάργηση του ΕΚΑΣ οι συνταξιούχοι έχασαν περίπου 900 εκ. ευρώ. Η διάταξη ορίζει ότι αυξήσεις στις κύριες συντάξεις θα μπορούν να δοθούν από την 1/1/2023 κατόπιν κοινής απόφασης των υπουργών οικονομικών και εργασίας και με βάση τον συντελεστή που διαμορφώνεται κατά το ένα ήμισυ από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά το άλλο ήμισυ από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνεται η ανεπαρκής αιτιολόγηση μιας επιπλέον παρέμβασης στο ύψος των συντάξεων, ενώ η δεύτερη μετάθεση του παγώματος καταδεικνύει την αστοχία των προηγούμενων παρεμβάσεων, αφού η έναρξη της διάταξης σε χρονικό σημείο πέραν της 5ετίας καθιστά αδύνατη τη διατύπωση ασφαλούς εκτίμησης ως προς τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και την οικονομική δυνατότητα των συνταξιούχων.
Η τροπολογία που αφορά στα εργασιακά περιλαμβάνει τη ρητή πρόβλεψη ότι ως το τέλος του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, οι επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας θα υπερισχύουν σε περίπτωση υπογραφής κλαδικών συλλογικών συμβάσεων. Ταυτόχρονα επαναλαμβάνει την αναστολή της δυνατότητας επέκτασης ΣΣΕ σε ολόκληρο τον κλάδο μέχρι το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής.
Πρόκειται για διάταξη νομοτεχνικού χαρακτήρα, αλλά και αρνητικού πολιτικού προσήμου, καθώς μπορεί να μην αλλάζει κάτι επί της ουσίας στις προηγούμενες διατάξεις του νόμου που ψηφίστηκε τον Μάϊο, ωστόσο οι ευρωπαϊκοί εταίροι και το ΔΝΤ επιβάλλουν την ύπαρξη ρητής αναφοράς που τις διατηρούν παγωμένες έως το τέλος του προγράμματος, επιθυμόντας να μην αφήσουν κανένα περιθώριο ασάφειας και διαφορετικής ερμηνείας του νόμου.
Τα προαπαιτούμενα της 2ης αξιολόγησης με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ψηφίστηκαν τελικά όλα, όπως ακριβώς μας τα υπέδειξαν, ακόμα και με τροπολογίες, ενώ το ΔΝΤ θα παραμένει στο ελληνικό πρόγραμμα χωρίς χρηματοδότηση, ώστε να δοθεί η δόση, που θα εισπράξουν "χέρι με χέρι" οι δανειστές. Το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης ενδέχεται να επεκταθεί από την ΕΚΤ και μετά τον Σεπτέμβριο, αφήνοντας ένα παράθυρο ένταξης της Χώρας μας. Η ρύθμιση του χρέους μπορεί να διατυπωθεί σε κάποιο κοινά αποδεκτό γενικό κείμενο, αλλά ουσιαστικά θα συζητηθεί μετά τις Γερμανικές εκλογές. Οι συμφωνίες εξακολουθούν να είναι συμβιβασμοί και όσο για τους Έλληνες, συνεχίζουμε να είμαστε οι "φυλακισμένοι" θεατές στο ίδιο έργο.
Τουλάχιστον ας πέσουν οι τίτλοι τέλους στη κακόγουστη και κακοπαιγμένη παράσταση των μέτρων-αντιμέτρων της 2ης αξιολόγησης, στις 15 Ιουνίου με τη καταβολή της δόσης, μήπως και πάμε επιτέλους παρακάτω!", καταλήγει η ανακοίνωση