Ελλάδα

Κεφαλογιάννης: Αυστηροποιείται το πλαίσιο στην ισοδυναμία διπλωμάτων οδήγησης Β και Α1


Το πιο αυστηρό πλαίσιο σε ευρωπαϊκό επίπεδο θεσπίζει η Ελλάδα, ως προς την ισοδυναμία του διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου (Β) με αυτό της οδήγησης δικύκλου έως 125 κ.ε. (Α1).

Αυτό τόνισε από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα, εφαρμόζοντας σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, θεσπίζει την παρακολούθηση τριών μαθημάτων, ελάχιστη ηλικία τα 27 έτη και κατοχή διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτων επί έξι έτη. Σε παρέμβασή του, μετά την ακρόαση φορέων που εκλήθησαν από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή να εκφέρουν γνώμη επί του νομοσχεδίου για τα Σχέδια Αστική Κινητικότητας και τη Μικροκινητικότητα, ο κ. Κεφαλογιάννης σχολίασε τις αντιρρήσεις από πλευράς ενώσεων εκπαιδευτών οδήγησης που εδράστηκαν στον υψηλό αριθμό ατυχημάτων με δίκυκλα στη χώρα μας, και στο μεγάλο βαθμό χρήσης δικύκλων λόγω μεσογειακού κλίματος.

Όπως είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, σε χώρες με παρόμοιο κλίμα όπως της Ελλάδας, και με αυξημένο αριθμό δικύκλων ισχύουν τα εξής:

-Στην Ιταλία παρέχεται ισοδυναμία χωρίς μαθήματα, χωρίς εξετάσεις, χωρίς ελάχιστο όριο ηλικίας και χωρίς ελάχιστη εμπειρία.

-Στην Ισπανία, επίσης χωρίς μαθήματα, χωρίς εξετάσεις, χωρίς όρια ηλικίας, αρκεί να υπάρχει κατοχή διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου για 3 έτη.

-Στην Πορτογαλία παρέχεται ισοδυναμία, χωρίς μαθήματα και εξετάσεις, ενώ αρκεί δίπλωμα Β για 2 χρόνια και ηλικία τα 25 έτη.

-Στη Γαλλία, απαιτείται μάθημα 6 ωρών, δύο έτη κατοχή διπλώματος Β, και κανένα όριο ηλικίας.

Ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε επίσης το παράδειγμα της Γερμανίας όπου απαιτούνται μαθήματα 13 ωρών, χωρίς εξετάσεις, με ηλικία οδηγού τα 25 έτη και διάρκεια κατοχής διπλώματος Β τα 5 έτη, καθώς επίσης τα παραδείγματα της Τσεχίας και της Λετονίας, όπου ένας κάτοχος διπλώματος Β αποκτά δίπλωμα Α1 "χωρίς καμία προϋπόθεση".

Για το θέμα της οδικής ασφάλειας, ο κ. Κεφαλογιάννης είπε ότι τα μόνα αντικειμενικά δεδομένα προκύπτουν από τη στατιστική μελέτη της Ισπανικής Ομοσπονδίας Ασφαλιστικών Εταιρειών, που έδειξε ότι όσοι κατέχουν και τα δύο διπλώματα, εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους έχουν μόνο το Α1. Επίσης, από την πανευρωπαϊκή μελέτη ατυχημάτων με δίκυκλο, σύμφωνα με την οποία "όσοι έχουν εξοικείωση και με δίκυκλο και με αυτοκίνητο, φαίνεται ότι προκαλούν λιγότερα ατυχήματα". Από τη δεύτερη έρευνα, πρόσθεσε ο υφυπουργός, προκύπτει ότι μόλις το 3,7% των τροχαίων με δίκυκλο προκλήθηκε από έλλειψη εξοικείωσης του αναβάτη με το δίκυκλο (με το υπόλοιπο 96,3%, να αφορά σε άλλους λόγους), καθώς και ότι "από τους οδηγούς αυτοκινήτου που προκάλεσαν τροχαίο με δίκυκλο, το 86% οδηγούσαν μόνο αυτοκίνητο ενώ 14% και αυτοκίνητο και δίκυκλο".

Επί του συνόλου του νομοσχεδίου πάντως, υπήρξε θετική αντιμετώπιση από τους φορείς, πλην των διατάξεων για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, για τις οποίες καταγράφηκε θετική στάση από πλευράς ενώσεων εμπόρων και εισαγωγέων, και αντιρρήσεις από πλευράς ενώσεων εκπαιδευτών οδηγών.

Ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Φάνης Σπανός, εκπροσωπώντας την Ένωση Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) καλωσόρισε το νομοσχέδιο, λέγοντας ότι "επί της αρχής βρίσκεται σε πολύ σωστή κατεύθυνση, λύνει προβλήματα και αποκαθιστά παθογένειες ετών".

Εκ μέρους της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρίες (ΕΣΑΜΕΑ), η κα Μαρίλη Χριστοφή εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη συμπερίληψη σειράς παρατηρήσεων της Συνομοσπονδίας στο νομοσχέδιο ενώ πρότεινε - μεταξύ άλλων - να γίνεται άμεσα (και όχι μετά από τρίωρο) η απομάκρυνση οχημάτων που σταθμεύουν παράνομα σε χώρους για ΑμεΑ, καθώς και να δημιουργηθούν σε όλη την Ελλάδα κέντρα αξιολόγησης οδηγών με κινητική αναπηρία, καθώς σήμερα υπάρχει μόνο ο "Ηνίοχος" στην Αθήνα.

Ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Ν. Γρέντζελος ζήτησε να υπάρχει έστω υποτυπώδης εξέταση ή μεγαλύτερος αριθμός μαθημάτων για όσους κατόχους διπλώματος Β θέλουν να αποκτήσουν και δίπλωμα Α1.

Ο Π. Παπαντωνίου. πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων σημείωσε ότι πολλά από τα σχόλια του Συλλόγου έγιναν δεκτά, κατά τη διαβούλευση του νομοσχεδίου, το οποίο, όπως είπε, θέτει ένα πλαίσιο για οχήματα (όπως τα ηλεκτρικά πατίνια), που κυκλοφορούν στη χώρα μας από το 2019 χωρίς κανόνες. Για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, σημείωσε ότι αποτελούν ευκαιρία επίλυσης χρόνιων προβλημάτων στις πόλεις, όπως είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση, το πρόβλημα της στάθμευσης κά. Πρότεινε επίσης την ενίσχυση των δήμων με ειδικό προσωπικό και πόρους, προκειμένου να υλοποιήσουν τα νέα ΣΒΑΚ. Τάχθηκε κατά της χρήσης κινητών τηλεφώνων - εν κινήσει - από αναβάτες ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων (ΕΠΗΟ) καθώς και την πιστοποίηση της ικανότητας των (μικρής κυρίως ηλικίας) αναβατών τους, από το σχολείο ή άλλο φορέα.

Ο Σ. Χατζίκος, πρόεδρος του ΔΣ του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών (ΣΕΜ) εξέφρασε τη χαρά του για το νομοσχέδιο, που όπως είπε, βάζει σε τάξη τα πράγματα.

Για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, είπε ότι οι προϋποθέσεις που τίθενται είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη, ότι δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χώρα που προβλέπει εξετάσεις και ότι οι οδηγοί αυτοκινήτων που οδηγούν και δίκυκλα εμπλέκονται σε λιγότερα ατυχήματα. Επίσης αναφέρθηκε στη δυσαρέσκεια τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα και δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν δίκυκλα με το δίπλωμα του αυτοκινήτου, όταν έχουν αυτή τη δυνατότητα στις χώρες τους. Τέλος, είπε ότι πρέπει να είναι υποχρεωτική η χρήση κράνους για τους αναβάτες των ΕΠΗΟ.

Από την πλευρά του, ο Δ. Ηλιάδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΟΕΟ) στάθηκε ιδιαίτερα στην ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα διαθέτει κλίμα που επιτρέπει τη χρήση μοτοσυκλετών καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας και του χρόνου, και ότι στη χώρα μας η επαφή των πολιτών με την κυκλοφορία γίνεται όταν προσέρχονται στους εκπαιδευτές για το δίπλωμα οδήγησης. Ο κ. Ηλιάδης είπε ότι στη χώρα μας υπάρχει μεγάλος αριθμός ατυχημάτων με μοτοσυκλέτες και ότι δεν έχουμε συμπεριφορές όπως σε άλλες χώρες, με τους αναβάτες να φορούν πλήρη στολή και να στέκονται ευλαβικά πίσω από το φανάρι. Εδώ πολλοί φοράνε το κράνος στο ..χέρι. Τέτοιες συμπεριφορές δεν υπάρχουν σε άλλες χώρες της Ευρώπης, είπε ο κ. Ηλιάδης. Ο πρόεδρος της ΠΟΕΟ είπε ότι πρέπει να μπουν αυστηρότερες προϋποθέσεις για την ισοδυναμία των διπλωμάτων, όπως, να υπάρξει επαρκής εκπαίδευση για τεχνική οδήγησης και αποφυγή ατυχήματος, να προηγείται κατοχή άδειας οδήγησης Β για 8 χρόνια, να μπει ηλιακό όριο τα 30 έτη και μια διαδικασία πρακτικής εκπαίδευσης, που θα βοηθήσει να αποτραπεί η αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων.

"Εάν θεωρείτε υπερβολή την πρακτική εξέταση, τα μαθήματα να είναι κατ' ελάχιστον 9 ώρες" ζήτησε ο κ. Ηλιάδης.

Ο Γ. Χριστοδούλου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Ελλάδας (ΟΕΥΟΕ) ζήτησε να αρθεί η διάταξη για την ισοδυναμία των διπλωμάτων Β και Α1, να ξαναέρθει σε διαβούλευση, "και όλοι μαζί, χωρίς μικροεπιχειρηματικές λογικές, να βρούμε τη χρυσή τομή, που θα συμβάλει στην οδική ασφάλεια" είπε ο κ. Χριστοδούλου.

Θετικά αντιμετώπισε τις διατάξεις που "επικαιροποιούν τη λειτουργία" των λεωφορείων αστικού τύπου χωρίς οδηγό, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρεία e-Τρίκαλα ΑΕ, Οδυσσέας Ράπτης. Είμαστε πρωτοπόροι στην κυκλοφορία λεωφορείων χωρίς οδηγό, ενώ αποτελέσαμε πρότυπο για άλλες χώρες στην τεχνική της εξ αποστάσεως επίβλεψης της κίνησης τέτοιων λεωφορείων, από επαγγελματία οδηγό, είπε ο κ. Ράπτης. Σημείωσε επίσης ότι το ερχόμενο καλοκαίρι, θα επιχειρήσουμε να λειτουργήσουμε τον μεγαλύτερο πιλότο στην ΕΕ, "και ότι η εξέλιξη αυτή θα φέρει πάλι την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή καινοτομίας".

Ο 'Αρης Γκοργκόλης, πρόεδρος του ΔΣ του Πανελληνίου Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Επισκευαστών Δικύκλων (ΠΑΣΕΕΔ) είπε ότι "επιτέλους" θεσπίζεται και στην Ελλάδα, η ισοδυναμία διπλωμάτων Β και Α1, ζητώντας να ισχύσει χωρίς προϋποθέσεις ηλικίας και χρόνου κατοχής διπλώματος Β.

Η κα Β. Δανέλλη-Μυλωνά, από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας "Πάνος Μυλωνάς" αναφέρθηκε στην ανάγκη για εναλλακτικές μεθόδους μετακίνησης, ενώ εξέφρασε τη συμφωνία της με τους στόχους που θέτει το νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια, τη μικροκινητικότητα, την ηλεκτροκίνηση, τη χρήση ΜΜΜ και για την υποστήριξη των ΑμεΑ. Εξέφρασε επίσης την πεποίθηση ότι η θέσπιση κανόνων για τα ΕΠΗΟ θα ενισχύσει την οδική ασφάλεια. Παράλληλα, πρότεινε να μην επιτρέπεται η παράλληλη κίνηση των ΕΠΗΟ, να είναι υποχρεωτική η χρήση κράνους και ανακλαστικών στα ΕΠΗΟ και τα ποδήλατα, καθώς και να μην επιτρέπεται η χρήση κινητών συσκευών από αναβάτες ΕΠΗΟ και από ποδηλάτες.

Ο 'Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος του ΔΣ του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΣΟ) τόνισε ότι στα ΣΒΑΚ δεν εμπλέκονται οι πολίτες, οι οποίοι "παραμένουν θεατές και δέκτες προτάσεων άλλων". Ο κ. Ζωγράφος, που κατέθεσε σειρά προτάσεων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, όπως η θέσπιση δικτύου οδών με πολύ χαμηλά όρια ταχυτήτων (10-20 χλμ/ώρα), και η εκπαίδευση όλων των οδηγών στα ποδήλατα και άλλα οχήματα μικροκινητικότητας, αναρωτήθηκε εάν οι συγγραφείς του νομοσχεδίου έχουν οδηγήσει μοτοσυκλέτες και εάν γνωρίζουν ότι το 20-30% των υποψηφίων οδηγών δεν γνωρίζει ισορροπία.. Τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα για την εκπαίδευση των οδηγών μοτοσυκλέτας περιλαμβάνουν 23 θεματικές ενότητες, και εμείς, αντί να εμπλουτίσουμε την εκπαίδευσή τους για να μπουν με ασφάλεια στην κίνηση, την καταργούμε, είπε ο κ. Ζωγράφος.

Τέλος, ο Μ. Παπαδόπουλος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνδικάτων Εργατοϋπαλλήλων Μεταφοράς (ΙΠΟΣΕΜ) είπε ότι περίπου οι μισοί οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων δεν διαθέτουν Πιστοποίηση Επαγγελματικής Ικανότητας ενώ ζήτησε από την πολιτεία να εντείνει τους ελέγχους στα ταχόμετρα "για να μην μπορούν οι ιδιοκτήτες να παραβιάζουν τα ωράρια. Εκεί γίνονται τα μεγάλα ατυχήματα" είπε ο κ. Παπαδόπουλος.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις