Πολιτική

Κατρούγκαλος: Το αναπτυξιακό σχέδιο δείχνει πώς θέλουμε να γίνει η Ελλάδα τις επόμενες δεκαετίες


"Για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία έχουμε ένα αναπτυξιακό σχέδιο αναλυτικό, με συγκεκριμένες ημερομηνίες, που δείχνει πώς θέλουμε να είναι η Ελλάδα τις επόμενες δεκαετίες, όχι απλώς τον επόμενο χρόνο", δήλωσε ο αρμόδιος για τις ευρωπαϊκές υποθέσεις αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού - Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων "Πρακτορείο 104,9 FM" για το αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης.

Με αφορμή και τη συζήτηση προ Ημερησίας Διατάξεως, που διεξάγεται αυτή την ώρα στη Βουλή, σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων, σχετικά με την ενημέρωση της εθνικής αντιπροσωπείας για τις διαπραγματεύσεις που διεξάγει η κυβέρνηση με τους δανειστές, ο κ. Κατρούγκαλος υπογράμμισε πως "το μεγάλο στοίχημα είναι το αναπτυξιακό πρόγραμμα από εδώ και μετά, δεν είναι να γυρίσουμε πίσω στο 2010" και "επειδή αυτό θα ήταν πολύ γενικόλογο, αν είχε πάνω μόνο τις καθοριστικές κατευθυντήριες γραμμές, έχει και έναν προγραμματισμό για τον συγκεκριμένο βηματισμό την επόμενη πενταετία- εξαετία".

Σε ό,τι αφορά την προνομοθετημένη μείωση των συντάξεων από 1ης Ιανουαρίου 2019, ο αν. υπουργός έκανε λόγο για εκβιασμό από την πλευρά του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

"Έχω χρησιμοποιήσει αυτή τη σκληρή λέξη για τον απλό λόγο ότι με όλους τους δανειστές μας και με το ΔΝΤ είχαμε συμφωνήσει με τον ασφαλιστικό νόμο -αυτόν που λέγεται νόμος Κατρούγκαλου- ότι η προσωπική διαφορά θα διατηρείτο, δεν επρόκειτο να καταργηθεί, γιατί δημοσιονομικά είχαμε υπολογίσει την παραμονή της. Έξι μήνες μετά, όταν είχε κλείσει η πρώτη αξιολόγηση με τον ασφαλιστικό νόμο, στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης το ΔΝΤ ζήτησε την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, με το επιχείρημα ότι ο ΕΦΚΑ θα ήταν προβληματικός και ότι δεν θα πιάναμε το πλεόνασμα. Τώρα προφανώς έχει αποδειχθεί ότι και στα δύο είχε άδικο. Και ο ΕΦΚΑ έχει ταμειακό πλεόνασμα και έχουμε όχι απλώς πιάσει τον στόχο του πλεονάσματος, το έχουμε υπερκεράσει", εξήγησε, προσθέτοντας ότι "μέχρι τον Αύγουστο πρέπει να είμαστε στοχοπροσηλωμένοι στην καθαρή έξοδο, αλλά από εκεί και έπειτα, επειδή έχουν εκλείψει πλήρως οι λόγοι που επικαλείτο το ίδιο το ΔΝΤ, (σ.σ. οι μειώσεις στις συντάξεις) είναι ένα θέμα που πρέπει να το δούμε".

Ερωτηθείς σχετικά με την πορεία των διαπραγματεύσεων με την ΠΓΔΜ, ο αν. υπουργός επισήμανε πως παραμένει συγκρατημένα αισιόδοξος για την προοπτική συμφωνίας, καθώς "και οι δύο πλευρές -και οι δύο πρωθυπουργοί και υπουργοί Εξωτερικών- θέλουν να υπάρξει λύση και θα είναι αμοιβαία επωφελές και για τις δύο χώρες να υπάρχει λύση". Σε ό,τι αφορά τα ονόματα που βρίσκονται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης σημείωσε πως "είναι λογικό να παραμείνουμε στις προτάσεις Νίμιτς, γιατί αυτές έχουν κυρίως δουλευτεί".

Για τη διαφοροποίηση των ΑΝΕΛ και την εκπεφρασμένη πρόθεσή τους να μη δεχθούν συμφωνία στο ονοματολογικό της ΠΓΔΜ, η οποία θα περιέχει όρο "Μακεδονία" ή παράγωγά του ο κ. Κατρούγκαλος εκτίμησε: "Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες έχουν επί του ονόματος ένα θέμα αρχής, όπως το έχουν διατυπώσει, το οποίο εμείς σεβόμαστε, γιατί εξαρχής ξέραμε ότι υπάρχουν σημαντικές ιδεολογικές διαφορές μεταξύ μας. Ακριβώς όμως επειδή είναι υπεύθυνος, αξιόπιστος, μπεσαλής σύμμαχος δεν πιστεύω ότι αυτή η διαφοροποίηση πρόκειται να ρίξει οποιαδήποτε σκιά σε αυτή καθεαυτή την κυβερνητική συνεργασία. Και έχω και την προσωπική ελπίδα ότι η συμφωνία, όταν θα έλθει, θα είναι τόσο καλή, που και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες μπορεί να το ξανασκεφτούν και θεωρώ ούτως ή άλλως -ανεξάρτητα της στάσης των ΑΝΕΛ- ότι θα έχει μεγαλύτερη πλειοψηφία στη Βουλή από την κυβερνητική μας πλειοψηφία".

Με αφορμή, εξάλλου, τη διαβίβαση από τον υπουργό Δικαιοσύνης στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου της δικογραφίας για την υπόθεση Novartis, ο κ. Κατρούγκαλος σημείωσε: "Το ότι υπάρχει σκάνδαλο είναι αυτονόητο, το ότι πλευρές αυτού που επεδίωκε η Novartis -ειδική τιμολογιακή πολιτική, γιατί οι τιμές των φαρμάκων δεν μετρούσαν μόνο για την Ελλάδα, ήταν σημείο αναφοράς για πολύ μεγαλύτερες αγορές, όπως της Ινδίας και της Ρωσίας- μοιραία χρειάζονταν εμπλοκή πολιτικών προσώπων. Δεν ξέρουμε και δεν μπορούμε να αποδώσουμε -θα ήταν αντίθετο στο τεκμήριο αθωότητας- συγκεκριμένες ευθύνες. Πρέπει να διερευνηθούν και πρέπει να αποδοθούν, γιατί πέρα από το σκάνδαλο αυτό καθεαυτό υπάρχει και η αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος".

Παρατήρησε, δε, ότι η διαπίστωση της αναρμοδιότητας της Βουλής να διερευνήσει την υπόθεση "είναι ένα θεσμικό αίσχος, που ανάγεται όχι σε ευθύνη της Βουλής, αλλά στο θεσμικό αίσχος της διάταξης του άρθρου 86 του Συντάγματος, που έχει διατυπωθεί με τέτοιον τρόπο, ώστε να προστατεύει το πολιτικό προσωπικό της χώρας από τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών" και "είναι το πρώτο που πρέπει να φύγει στην επικείμενη αναθεώρηση και ξέρουμε ότι είναι υποχρέωσή μας να φέρουμε αυτή την υπόθεση στο τέλος, όχι μόνο σε ό,τι αφορά την ατομική διερεύνηση ευθυνών, αλλά και σε αυτή την θεσμική τερατωδία που υπάρχει τώρα".

Αναφερόμενος, τέλος, στην επίθεση που δέχθηκε το περασμένο Σάββατο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο κ. Κατρούγκαλος επισήμανε: "Με ανησύχησαν κυρίως δύο πράγματα. Ότι δεν βρέθηκαν άνθρωποι να υπερασπιστούν τον δήμαρχο εκεί --δεν υπαινίσσομαι ότι όλοι όσοι ήταν εκεί ήταν σαν αυτούς που επιτέθηκαν, αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα που θα πρέπει να το σκεφτούμε. Το δεύτερο είναι πόσο κοντά σε καθεστωτικά κέντρα εξουσίας μπορεί να είναι άνθρωποι σαν αυτούς [...] Ανησυχώ ιδιαίτερα για την επιρροή που μπορεί να έχει στην ΝΔ η ακροδεξιά της πτέρυγα. Δεν θέλω να ταυτίσω όλους αυτούς τους ανθρώπους με τα γεγονότα, αλλά είναι συγκοινωνούντα δοχεία η ακροδεξιά αντίληψη, που υπάρχει σε ορισμένα τμήματα της κοινωνίας και σε συμπεριφορές παρόμοιες".