Επιχειρήσεις

Jenga οι τηλεοπτικές άδειες


Ρυθμιστές της αγοράς η συρρίκνωση της διαφημιστικής πίτας και τα δάνεια των καναλιών

Πιο σύνθετο απ όσο αρχικά μοιάζει είναι το πρόβλημα της ρύθμισης της αγοράς των media, καθώς ο τελικός αριθμός των καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας θα οδηγήσει -αν είναι μικρότερος από τον τωρινό- σε έξωση κάποιων από τον χάρτη, άρα και κατάρρευση εταιριών. Με δεδομένο ότι το σύνολο των εταιριών-ιδιοκτητών τηλεοπικών σταθμών είναι χρεωμένες στις τράπεζες, έχοντας υποθηκεύσει το άϋλο περιουσιακό στοιχείο της άδειας -που ποτέ δεν απέκτησαν- τότε αντιλαμβάνεται κανείς ότι η τηλεοπτική αγορά είναι ένα jenga. 

Όπως συμβαίνει και στο δημοφιλές παιχνίδι, τραβόντας ένα κομμάτι μπορεί τελικά να καταρρεύσει όλο το οικοδόμημα, εμπλέκοντας, εν προκειμένω, τις τράπεζες σε νέες περιπέτειες.

Ωστόσο για την κυβέρνηση η υλοποίηση των δεσμεύσεών της αποτελεί μονόδρομο, έτσι το μόνο που μένει να αποκαλυφθεί είναι ο τελικός αριθμός των αδειών και ο τρόπος απόδοσης τους, καθώς και το τίμημα.

Το ξεκαθάρισμα στο χώρο των media παραμένει όμως ένα στοίχημα για την κυβέρνηση τόσο σε επικοινωνιακό όσο και πολιτικό επίπεδο.

Για την κυβέρνηση η οργάνωση του τοπίο στα media αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής για την εμπέδωση της κοινωνικής δικαιοσύνης, διαδικασία μέσω της οποίας στοχεύει να ξανακερδίσει μέρος της κοινωνίας.

Εν μέσω σφοδρών πιέσεων από την διαπραγμάτευση για την αξιολόγηση και το προσφυγικό ο νέος νόμος πλαίσιο αποτελεί ένα από τα στοιχεία διαφοροποίησης με άλλες κυβερνήσεις, όπως έχουν σημειώσει παράγοντες της κυβέρνησης αρκετές φορές. 

Σε αυτό το πλαίσιο διαφοροποίησης αναμένεται να ενταχθεί και η -αλλαγή ατζέντας έστω και βραχυπρόθεσμα- που φαίνεται πως θα επιχειρήσει το κυβερνητικό επιτελείο, τουλάχιστον ως την επιστροφή των Θεσμών στην Αθήνα προβάλλοντας το παράλληλο πρόγραμμα. Οι νέες διαβουλεύσεις για το νόμο πλαίσιο έρχεται να υπενθυμίσει πως η κυβέρνηση επιθυμεί ένα νέο τοπίο με διαφάνεια και το "σπάσιμο" του τριγώνου media-τράπεζες-πολιτική. Στο ίδιο μοτίβο περιλαμβάνονται τα έξτρα 2 δισ στις κοινωνικές δαπάνες (με έμφαση στην Υγεία), που προανήγγειλε από την Βουλή ο κ. Χουλιαράκης. Τέλος, με μεγαλύτερη ένταση αναμένονται οι προσπάθειες της πάταξης της φοροδιαφυγής και των δράσεων για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. 

Στον αντίποδα και με τα ίδια όπλα, τα πολυπόθητα media, δυνάμεις της αντιπολίτευσης και μιντιάρχες για δικούς τους σκοπούς στηλιτεύουν τα λάθη, τις παραλείψεις και άλλα "κακώς κείμενα" της κυβέρνησης. Σενάρια εκλογών, διαπραγμάτευση, ασφαλιστικό, προσφυγικό και άλλα πιο εσωτερικής κατανάλωσης ζητήματα βρέθηκαν υψηλά στην ατζέντα της ειδησεογραφίας. Όπως γίνεται αντιληπτό, το διακύβευμα για τις νέες τηλεοπτικές άδειες είναι ιδιαίτερα κρίσιμο. Δυο όμως είναι τα αντικειμενικά χαρακτηριστικά, όπως σημειώνουν κύκλοι στην αγορά που θα διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο:

- Η συρρίκνωση της διαφημιστικής αγοράς και η προσδοκώμενη"πίτα"

- Ο ρόλος και οι αποφάσεις των τραπεζών γύρω από τα υφιστάμενα δάνεια των καναλιών 

Νέος γύρος επαφών

Με τις διοικήσεις της DIGEΑ, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος και Ακροάματος (ΠΟΘΑ), της Ένωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης Οπτικοακουστικού Τομέα (ΕΤΕΚΤ-ΟΤ), του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) και του Σωματείου Ελλήνων Τραγουδιστών (ΣΕΤ) έχει συνάντηση σήμερα ο Ν. Παππάς.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου, ηδη, κατά τον πρώτο κύκλο επαφών την περασμένη εβδομάδα, έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με τις διοικήσεις του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος (ΣΕΔ), της Ένωσης Τεχνικών Ιδιωτικής Τηλεόρασης Αττικής (ΕΤΙΤΑ), της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ), της Ένωσης Ενημερωτικών Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας (ΕΕΤΕΠ) και της Ένωσης Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος (ΕΕΔΕΕ).

Υπενθυμίζεται πως ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδος είχε τονίσει στη συνάντηση:

 - Η διαφημιστική αγορά έχει, πλέον, περιοριστεί στα περίπου 180-200 εκατ. ευρώ ετησίως, από τα περίπου 600 εκατ. ευρώ προ κρίσης. Τα όποια μεγαλύτερα μεγέθη δημοσιοποιούνται είναι πλασματικά.

- Ο ΣΔΕ θεωρεί ότι η τηλεοπτική αγορά πρέπει να λειτουργεί με όρους αγοράς σε συνθήκες ανταγωνισμού.

Επίσης, η διοίκηση του ΣΔΕ χαιρέτισε την πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τη δημιουργία μητρώου και κώδικα δεοντολογίας των on line media, ενώ τόνισε την ανάγκη να προηγηθεί εκτεταμένος διάλογος πριν αποφασισθεί ο τρόπος με τον οποίο, τελικά, θα εφαρμοσθούν τα όσα προβλέπονται στο νόμο 4279/14 περί απευθείας τιμολόγησης.