Τουρισμός

Square Lime: Θετική η εικόνα των προκρατήσεων στα boutique ξενοδοχεία


Ένα πολλά υποσχόμενο 2024 προδιαγράφεται για τον boutique ξενοδοχειακό κλάδο σύμφωνα με στοιχεία που κατέγραψαν οι αναλυτές της Square Lime. H εξειδικευμένη εταιρεία hotel management που εστιάζει αποκλειστικά στη διαχείριση boutique ξενοδοχείων και βιλών, συγκεντρώνει υψηλής ποιότητας ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα για τον boutique Κλάδο επί σειρά ετών, καθώς διαθέτει ευρύτατο χαρτοφυλάκιο ξενοδοχειακών επιχειρήσεων σε πολλές νησιωτικές και ηπειρωτικές περιοχές.

Συγκεκριμένα με βάση τα μέχρι σήμερα στοιχεία για το 2024, στη “μεγάλη εικόνα” για το σύνολο της χώρας οι κρατήσεις κινούνται ανοδικά. Σε συνέχεια ενός εξαιρετικού σε πληρότητες 2023, στο οποίο τα καταγραφόμενα καταλύματα σημείωσαν +14% αύξηση σε σχέση με τη χρονιά-ρεκόρ του 2019, η πορεία των κρατήσεων σε boutique ξενοδοχεία και βίλες κυμαίνονται επί του παρόντος στο +8% σε YTD (Year to Date) βάσει πληρoτήτων (οι κρατήσεις που έχουν σημειωθεί μέχρι σήμερα για όλο το 2024, σε σχέση με τις αντίστοιχες κρατήσεις που είχαν σημειωθεί στο ίδιο διάστημα πέρυσι για όλο το 2023).

Η εικόνα αυτή ενδέχεται να εξελιχθεί ακόμα πιο θετικά, καθώς αναμένεται μια μεγαλύτερη ροή σε last minute κρατήσεις σε σχέση με την περσινή χρονιά. Είναι 

γεγονός ότι τον Φεβρουάριο παρατηρείται μια διστακτικότητα στη ροή των κρατήσεων και από την αμερικανική αλλά και από την ευρωπαϊκή αγορά. Εδώ θα πρέπει να συνυπολογιστεί ο αρνητικός αντίκτυπος που συνεχίζουν να έχουν στην ψυχολογία των ταξιδιωτών οι δύο πόλεμοι στην ευρύτερη περιοχή μας, η συγκυρία της διεξαγωγής των Ολυμπιακών αγώνων στο Παρίσι, η διοργάνωση του Euro 2024 αλλά και η «δυνατή» είσοδος στο ανταγωνιστικό τοπίο άλλων χωρών, όπως η Αλβανία και το Μαυροβούνιο, οι οποίες κερδίζουν μερίδιο αγοράς.

Μελετώντας πιο αναλυτικά τα στοιχεία ανά περιοχή, για την Αθήνα καταγράφεται ένα πολύ καλό πρώτο δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου για το έτος, που κινείται στο +14% σε σχέση με πέρυσι. Για το σύνολο του 2024 (YTD), η πρωτεύουσα βρίσκεται στο +10%, ωστόσο αυτός ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί από μια μεγαλύτερη ροή σε last minute κρατήσεις αλλά και λόγω του positioning τής Αθήνας ως ενός 12μηνου αυτοτελούς προορισμού είτε για short breaks είτε για city hopping  (π.χ. Αθήνα-Κωνσταντινούπολη).

Στις Κυκλάδες, η απόδοση των κρατήσεων μέχρι τώρα σημειώνει διαφορετικές «ταχύτητες» μεταξύ των νησιών, με καλύτερες αυτές της Νάξου και της Ίου που κινούνται στο επίπεδο του +10% YTD σε σχέση με πέρυσι. Ταυτόχρονα όμως, ο ρυθμός των κρατήσεων για Μύκονο και Σαντορίνη είναι ελαφρώς χαμηλότερος σε σχέση με τον περσινό, στα επίπεδα του -7% YTD. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τις επαφές της εταιρείας με luxury agents κυρίως από Αμερική, προμηνύεται έντονη ζήτηση για αυτά τα δύο νησιά, παρότι δεν έχει ακόμα “μεταφραστεί” και στις αντίστοιχες κρατήσεις. Η ευρωπαϊκή αγορά δείχνει φέτος ένα ακόμα μικρότερο lead time όσον αφορά το πόσους μήνες νωρίτερα πραγματοποιεί τις κρατήσεις της, και αυτή την περίοδο εστιάζει σε κρατήσεις για μέχρι και τον Μάιο κυρίως.

Η Πελοπόννησος και η περιοχή της Μάνης πιο συγκεκριμένα, δείχνουν μια πτώση της τάξης του -9% YTD για το 2024, η οποία εξηγείται εν μέρει και από τη μείωση των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών που διαθέτουν πτήσεις προς Καλαμάτα και η οποία εντοπίζεται ιδιαιτέρως στη Γερμανική αγορά.

Στο γενικό τους συμπέρασμα, οι αναλυτές της Square Lime κάνουν λόγο για μια χρονιά με θετικές προοπτικές αλλά και επισημαίνουν κάποια κομβικά σημεία που θα κληθεί να απαντήσει η στρατηγική των boutique επιχειρήσεων. Ως προτεραιότητες καταγράφονται η έμφαση στην καθημερινή παρακολούθηση των τιμών ανά αγορά και η ετοιμότητα ανταπόκρισης σε low and peak flows που θα προκύπτουν στη ζήτηση, ενώ ζωτική σημασία αποκτά το άνοιγμα σε περισσότερες αγορές και η αποφυγή ενός μοντέλου εξάρτησης που προκύπτει από την εστίαση σε μία μόνο χώρα.

Υπενθυμίζεται ότι η Square Lime εφαρμόζει ένα μοναδικό μοντέλο premium hotel management που πέρα από την εστίαση αποκλειστικά στον boutique κλάδο, ξεχωρίζει και για την ολιστική διαχείριση, με τις υπηρεσίες της να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το yielding management, τις online και offline πωλήσεις, την εκπροσώπηση σε luxury B2B travel εκθέσεις στο εξωτερικό (όπως οι ILTM Cannes, LE Miami, Εmotions Sevilla) και την τεχνογνωσία στη διαχείριση των κρατήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Διαχειρίζεται μία ευρεία συλλογή από περισσότερες από 40 boutique μονάδες υψηλού επιπέδου σε όλη την Ελλάδα, ενώ οι περιοχές δραστηριοποίησής της περιλαμβάνουν την Αττική, τη Μάνη, την Ήπειρο, τις Κυκλάδες και την Κρήτη.