Οικονομία

€4,5 δισ. τα δυνητικά οφέλη από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα


Την ανάγκη αλλά και τους τρόπους με τους οποίους οι ελληνικές επιχειρήσεις θα ανέβουν στο τρένο του ψηφιακού μετασχηματισμού και του ηλεκτρονικού εμπορίου παρουσίασαν οι ομιλητές της συζήτησης με τίτλο «Το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης» που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Όπως σημείωσε ο συντονιστής της συζήτησης Θωμάς Κελεπούρης, Partner της McKinsey & Company στην Ελλάδα, η χώρα μας έχει πραγματοποιήσει τεράστια πρόοδο τα τελευταία χρόνια σε τομείς όπως οι υποδομές, οι ψηφιακές συναλλαγές, το ηλεκτρονικό εμπόριο κυρίως από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. «Κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση» ανέφερε προσθέτοντας ότι “η μεγαλύτερη πρόκληση για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα είναι οι εταιρείες να βλέπουν το οικονομικό κίνητρο για μία τέτοια προσπάθεια”. 

«Είναι ευχάριστο να βλέπει κανείς την πρόοδο της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια» παρατήρησε ο Patrick Warnking, Αντιπρόεδρος για την Κεντρική Ανατολική Ευρώπη της Google τονίζοντας ότι «τώρα υπάρχει μία ευκαιρία για μεγάλα άλματα στον τομέα της τεχνολογίας. Θα ήταν καλή ιδέα για την Ελλάδα να αναζητήσει συγκεκριμένους τομείς και να αντιγράψει καλές πρακτικές από άλλες χώρες ,όπως η Ρουμανία και η Πολωνία που αύξησαν σημαντικά τις ηλεκτρονικές πληρωμές». Ο  Patrick Warnking ανέφερε ότι για να επιτευχθεί η ανάπτυξη μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) απαιτούνται έρευνα, ταλέντο, εποπτεία και υποδομές και εξήγησε πώς οι εφαρμογές ΤΝ μπορούν να βοηθήσουν επιχειρήσεις διαφορετικών κλάδων, όπως ο τουρισμός,  για την καλύτερη τιμολόγηση των επιχειρήσεων, την καλύτερη επικοινωνία και προσωποποιημένη επαφή με τους παλιούς πελάτες καθώς την προσέλκυση νέων πελατών.

Όπως ανέφερε ο  Patrick Warnking, το κλειδί για την ανάπτυξη της διάδοσης της ΤΝ είναι το upskilling, καθώς δεν χρειάζεται κάποιος να σπουδάσει πληροφορική αφού τα περισσότερα εργαλεία ΤΝ είναι εύκολα στην χρήση και χρειάζονται απλά λίγη εξάσκηση.«Η χώρα που θα καταφέρει να πετύχει ταχύτερα αυτό το upskilling στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι αυτή που θα κερδίσει προβάδισμα στην ανταγωνιστικότητα» τόνισε.

Στο σοβαρό έλλειμμα παραγωγικότητας που παρουσιάζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και κυρίως οι μικρές επιχειρήσεις αναφέρθηκε ο Γιώργος Τσόπελας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ελλάδας και Κύπρου της McKinsey & Company.

Όπως αποκάλυψε οι ελληνικές εταιρείες είναι κατά 2,6 φορές λιγότερο παραγωγικές από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Στις μικρότερες επιχειρήσεις, που αποτελούν το 95% της ελληνικής οικονομίας, το κενό φτάνει στις 3,8 φορές. «Αν δεν αρχίσουμε σοβαρά την ψηφιοποίηση, δε θα μπορέσουμε να γεφυρώσουμε αυτό το χάσμα» προειδοποίησε. «Και παρά τη μεγάλη πρόοδο, αν δείτε τους διαφορετικούς δείκτες όπου καταγράφεται η θέση της Ελλάδας θα απογοητευτείτε. Είμαστε ακόμα πολύ πίσω.» 

Η έρευνα της McKinsey για τα πλεονεκτήματα της ανάπτυξης του ψηφιακού μάρκετινγκ και του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα προχώρησε σε μία άσκηση «από κάτω προς τα πάνω», εξετάζοντας το λιανικό εμπόριο και τη φιλοξενία. Η έρευνα έδειξε ότι αν οι ελληνικές επιχειρήσεις, όλων των μεγεθών, προχωρήσουν κατά ένα βήμα μπροστά θα προσθέσουν 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ ή 2,5% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας σε έναν ορίζοντα 5ετίας. Συγκεκριμένα μόνο για τον τομέα της φιλοξενίας το κέρδος ανέρχεται στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ. 

Στο μικροεπίπεδο της επιχείρησης η έρευνα διαπίστωσε ότι η μετάβαση από το πρώιμο στο ενδιάμεσο στάδιο ωριμότητας στο digital marketing και το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μία μικρή επένδυση που αποφέρει μεγάλα οφέλη. Για παράδειγμα, σε ένα μικρό ξενοδοχείο μία επένδυση ύψους 1.500-2.000 ευρώ αποφέρει ετήσια κέρδη 2.500-3.300 ευρώ από εξοικονόμηση κόστους και αύξηση των εσόδων. 

«Αν η Ελλάδα δεν λύσει τα προβλήματα της παραγωγικότητας δε θα μπορέσει να αναπτύσσεται με ρυθμούς 3%-4% αλλά με πολύ πιο αργούς» τόνισε ο κ. Τσόπελας, συμπληρώνοντας ότι για την ψηφιοποίηση απαιτούνται τέσσερις προϋποθέσεις: πρώτον, η προσέλκυση ταλέντων και reskilling, δεύτερον, να μάθουν οι επιχειρήσεις τα πλεονεκτήματα που φέρνει η ψηφιακή μετάβαση, τρίτον, να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των πελατών για την ασφάλεια των συναλλαγών και τέταρτον, η εισαγωγή κινήτρων όπως οι φοροαπαλλαγές και η προώθηση των ηλεκτρονικών προμηθειών.