TECHin

Η «παγίδα» των εορτών και το κακόβουλο χρηματοοικονομικό λογισμικό


Το τελευταίο τρίμηνο του 2016, ο αριθμός των χρηστών που αναγκάστηκαν να αντιμετωπίσουν κάποιο κακόβουλο online λογισμικό, ικανό να αποσπάσει χρήματα ή πολύτιμες οικονομικές προσωπικές πληροφορίες, άγγιξε τις 319.000, αριθμός αυξημένος κατά 22,49% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Η αύξηση του συνολικού αριθμού επιθέσεων εντοπίστηκε τις περιόδους των Black Friday, Cyber Monday και φυσικά κατά την περίοδο των Χριστουγέννων.

Η εορταστική περίοδος αποτελεί ένα πολύ ελκυστικό χρονικό διάστημα, όχι μόνο για το λιανεμπόριο λόγω της αυξημένης ζήτησης προϊόντων και για τους καταναλωτές που αναζητούν μεγάλες προσφορές, αλλά και για τους εγκληματίες της ψηφιακής εποχής, οι οποίοι δε διστάζουν να αρπάξουν κάθε νέα ευκαιρία ώστε να εκμεταλλευτούν παράνομα τα οικονομικά στοιχεία των ανθρώπων, σε μια περίοδο του έτους που περισσότεροι χρήστες από ότι συνήθως αποφασίζουν να ξοδέψουν τα χρήματά τους online.

Στο τέλος του 2016, οι ερευνητές της Kaspersky Lab πραγματοποίησαν μια σημαντική αναδρομή στο τοπίο των ψηφιακών απειλών κατά την εορταστική περίοδο (Οκτώβριος, Νοέμβριος και Δεκέμβριος) για τα τρία τελευταία χρόνια. Το κύριο συμπέρασμα της ανάλυσης τους ήταν ότι οι εγκληματίες προσπαθούν να συνδέσουν τις κακόβουλες πράξεις τους με συγκεκριμένες εορταστικές ημέρες. 

Σύμφωνα με την ανάλυση των ειδικών της Kaspersky Lab, η εορταστική περίοδος του 2016 δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Οι τεχνολογίες προστασίας της Kaspersky Lab ανίχνευσαν επιθέσεις σε 22,49% περισσότερους χρήστες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο το 2015. Αυτό σημαίνει ότι μετά από μια ελαφριά πτώση που είχε σημειωθεί το 2014, οι ψηφιακοί εγκληματίες επενδύουν εκ νέου στην ανάπτυξη και διασπορά κακόβουλου λογισμικού, ικανού να κλέψει οικονομικά δεδομένα, όπως στοιχεία πιστωτικών καρτών ή/και απόρρητα στοιχεία σύνδεσης των χρηστών κατά τις online τραπεζικές τους συναλλαγές.

Όπως έδειξε η δυναμική των επιθέσεων τον Νοέμβριο του 2016, η πιο ελκυστική ημέρα των φθινοπωρινών/χειμερινών διακοπών για τους ψηφιακούς εγκληματίες ήταν η Cyber Monday (η πρώτη Δευτέρα μετά την Black Friday). Ειδικά τον Νοέμβριο του 2016, οι τεχνολογίες προστασίας της Kaspersky Lab εντόπισαν μία σαφή και απότομη αύξηση του αριθμού των χρηστών που δέχτηκαν επίθεση και συγκεκριμένα στις 28 Νοεμβρίου (Cyber Monday) ο αριθμός των χρηστών που δέχτηκαν επίθεση ήταν διπλάσιος σε σύγκριση με την ακριβώς προηγούμενη ημέρα.

Αναφορικά με τη Black Friday και την περίοδο των Χριστούγεννων το μοτίβο είναι αρκετά διαφορετικό, με τις περισσότερες επιθέσεις να συμβαίνουν μία ή δύο ημέρες πριν από τις ακριβείς ημερομηνίες των εορταστικών ημερών. Αυτές οι διαφορές στην κακόβουλη συμπεριφορά μπορούν να εξηγηθούν από τη διαφορετική φύση των εορτών. Σε αντίθεση με τη Black Friday και τα Χριστούγεννα, η Cyber Monday σχετίζεται απόλυτα με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, έτσι οι εγκληματίες θεωρούν ότι έχει περισσότερο νόημα να εστιάζουν τις κακόβουλες εκστρατείες τους στη συγκεκριμένη ημερομηνία.

Για να επιτύχουν τους στόχους τους, οι εγκληματίες χρησιμοποιούν μία από τις 30 «οικογένειες» τραπεζικών trojans που παρακολουθούνται συνεχώς από την Kaspersky Lab. Οι πέντε πιο διαδεδομένες από αυτές είναι οι: Zbot, Nymaim, Shiotob, Gozi και Neurevt. Τα troja

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις