Κοινωνική Ευθύνη

Η αλληλεγγύη ως lifestyle: Εταιρικό branding, κουλτούρα διασημοτήτων και ψηφιακά μέσα


Έχει αλλάξει η στόχευση τα τελευταία χρόνια, λέει η Λίλυ Χουλιαράκη, καθηγήτρια ΜΜΕ και Επικοινωνίας στο LSE

Την εξέλιξη του "Lifestyle solidarity" ανέλυσε η Λίλυ Χουλιαράκη, καθηγήτρια ΜΜΕ και Επικοινωνίας στο LSE, κατά την τρίτη διάλεξη, με θέμα «Η αλληλεγγύη ως  lifestyle: Εταιρικό branding, κουλτούρα διασημοτήτων και ψηφιακά μέσα» που έγινε την Πέμπτη 31 Μαΐου 2018 στο αμφιθέατρο του ΕΒΕΑ.

Ξεκινώντας, η κ. Χουλιαράκη έδωσε τον ορισμό της αλληλεγγύης ως βοήθεια σε κάποιον χωρίς να ζητάς ανταπόδοση και τόνισε ότι το φαινόμενο του Lifestyle solidarity δεν είναι κάτι νέο, καθώς ξεκίνησε από τις αρχές του 20ου αιώνα, ωστόσο από τον 21ο αιώνα έχει αλλάξει η έκφραση του.

Η καθηγήτρια ΜΜΕ και Επικοινωνίας του LSE έδωσε σειρά παραδειγμάτων, από συναυλίες, ταινίες, ντοκιμαντέρ, βραβευμένες ταινίες για εμπόλεμες ζώνες και προσφυγική κρίση, καθώς και πλατφόρμες ειδήσεων που στοχεύουν στο να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη προς ένα σκοπό.

Αναφέρθηκε εκτενώς στην «αλληλεγγύη του οίκτου» εξηγώντας πώς έχει αλλάξει η στόχευση τα τελευταία χρόνια. Παλαιότερα, όπως είπε, βλέπαμε εικόνες σκελετωμένων παιδιών, με στόχο ο παραλήπτης του μηνύματος να σοκαριστεί και να δράσει, ενώ τώρα βλέπουμε έναν διάσημο να «ουρλιάζει» για το δίκαιο του άλλου (σε αυτό το σημείο έδωσε το παράδειγμα της διαφήμισης του Χαβιέ Μπαρδέμ για τους Γιατρούς χωρίς Σύνορα).

Πλέον, το Lifestyle solidarity αφορά στη χρήση των ψηφιακών μέσων ή ακόμα στην πώληση ενός βραχιολιού που μας υπενθυμίζει ότι πρέπει να κάνουμε κάτι για τους άλλους.

Η κ. Χουλιάρακη υποστήριξε ότι η αλλαγή αυτή οφείλεται στο ότι έχει υποχωρήσει το ιδεολογικό αφήγημα και ταυτόχρονα το πεδίο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της βοήθειας έγινε αγοραίο με μεθόδους marketing. Όπως εξήγησε, μέσω των κοινωνικών μέσων, όλοι πλέον είμαστε χρήστες, αλλά και παραγωγοί μηνύματος.

Μεταξύ άλλων, η καθηγήτρια αναφέρθηκε και στη συναισθηματική εκπαίδευση, την παιδεία της ζωής, την ικανότητα να δούμε τον εαυτό μας μέσα στον ευρύτερο κόσμο και υποστήριξε ότι ο τρόπος που αντέδρασαν οι κοινωνίες στο προσφυγικό -με την άνοδο του λαϊκισμού σε ΗΠΑ και Ευρώπη- δείχνει ότι φαίνεται οι κοινωνίες να μην ενδιαφέρονται όπως παλαιότερα για τις αξίες και να αδιαφορούν για τα θύματα των πολέμων. Είδαμε, είπε, «στο Brexit και την εκλογή Τραμπ τα θύματα να παρουσιάζονται ως θύτες» και τόνισε ότι πρέπει να αναρωτηθούμε αν αυτές τις κοινωνίες θέλουμε.

Τη συζήτηση -που εντάσσεται στη σειρά διαλέξεων που διοργανώνει το Hellenic Observatory (Ελληνικό Παρατηρητήριο), με στόχο την προώθηση του διαλόγου πάνω σε μείζονος σημασία ζητήματα της πολιτικής και οικονομικής επικαιρότητας. Στην εκδήλωση σχολιασμό έκανε και ο Δημήτρης Σωτηρόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Στην παρέμβασή του, ο κ. Σωτηρόπουλος υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι οι διασημότητες μπορεί να είναι αποτελεσματικοί όταν στρατολογούνται για έναν καλό σκοπό, τόνισε ότι δε θέλει να κρίνει τα κίνητρά τους, αλλά όπως είπε «αν καταφέρουν να μειώσουν έστω και λίγο τον πόνο κάποιων ανθρώπων στον πλανήτη, τότε το Lifestyle solidarity είναι κάτι θετικό».
 

Διαβάστε επίσης