Επιχειρήσεις

Google, Facebook και Microsoft "πρωταθλήτριες" των δαπανών για lobbying στην Ε.Ε


Περισσότερα από 97 εκατ. ευρώ το χρόνο δαπανούν 612 εταιρίες, όμιλοι και ενώσεις για lobbying στις πολιτικές της Ε.Ε για την ψηφιακή οικονομία. Ο τομέας της τεχνολογίας ξοδεύει τώρα περισσότερα από τους κλάδους των φαρμάκων, των ορυκτών καυσίμων, των χημικών και τον χρηματοπιστωτικό τομέα, που κυριαρχούσαν άλλοτε στο lobbying, σύμφωνα με στοιχεία καταχωρίστηκαν από εταιρίες στο Μητρώο Διαφάνειας της Ε.Ε έως και τα μέσα Ιουνίου φέτος.

Η Google, το Facebook και η Microsoft είναι οι "πρωταθλήτριες" των δαπανών για άσκηση παρασκηνιακής πολιτικής επιρροής στην Ευρώπη, αντιμαχόμενες τους αυστηρούς νέους νόμους που ετοιμάζονται, με σκοπό να περιορίσουν τις εξουσίες των αμερικανικών κολοσσών της τεχνολογίας, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύεται σήμερα.

"Τέτοιες προσπάθειες θα έπρεπε να είναι ένα μήνυμα αφύπνισης προς τους διαμορφωτές πολιτικής στην Ε.Ε, ώστε να ενισχύσουν τα προσχέδια νόμων και τους κανόνες του lobbying", προειδοποιεί η έρευνα του Corporate Europe Observatory και του LobbyControl.

«Η αυξανόμενη δύναμη πυρός των μεγάλων εταιριών τεχνολογίας και της ψηφιακής τεχνολογίας ως σύνολο αντανακλά τον τεράστιο και αυξανόμενο ρόλο των τομέων (αυτών) στην κοινωνία», αναφέρεται στην έρευνα.

«Είναι αξιοσημείωτο και θα έπρεπε να είναι αιτία ανησυχίας το γεγονός ότι οι πλατφόρμες μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δύναμη πυρός ώστε να διασφαλίσουν ότι οι φωνές τους θα ακουστούν -πάνω από αντίθετες και επικριτικές φωνές- στη δημόσια συζήτηση για το πώς θα κατασκευαστούν νέοι κανόνες για τις ψηφιακές πλατφόρμες».

Τα σκήπτρα κρατάει η Google με 5,75 εκατ. ευρώ και ακολουθούν Facebook με 5,5 εκατ. ευρώ, Microsoft με 5,25 εκατ., η Apple με 3,5 εκατ., η Huawei Technologies Co Ltd με 3 εκατ. και η Amazon.com Inc στην έκτη θέση με 2,75 εκατ., σύμφωνα με την έρευνα.

Το lobbying των τεχνολογικών εταιριών εστιάζει σε δύο σημαντικά τμήματα της νομοθεσίας: Ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές αναφέρει τι επιτρέπεται και τι όχι στους τεχνολογικούς κολοσσούς και ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες απαιτεί από τις εταιρίες να κάνουν περισσότερα για τον έλεγχο του περιεχομένου στις πλατφόρμες τους.

Η έρευνα προειδοποιεί για την πρόσβαση του κλάδου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς λομπίστες ενεπλάκησαν στα τρία τέταρτα των 270 συναντήσεων που είχαν αξιωματούχοι της Κομισιόν για τα δύο σχέδια νόμου. Παραθέτει επίσης τον ρόλο των εμπορικών και επιχειρηματικών ενώσεων, των κέντρων σκέψης (think tank), ακόμη και πολιτικών κομμάτων στην προώθηση του αφηγήματος της τεχνολογικής βιομηχανίας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε τις επικρίσεις. «Η Επιτροπή είναι ανοικτή σε συναντήσεις με όποιον επιθυμεί να μιλήσει μαζί μας. Η Επιτροπή δεν ελέγχει και δεν θα ελέγξει ποιος ζητάει συναντήσεις ή πόσο συχνά. Επίσης δεν είναι θέμα της Επιτροπής να εξηγεί ή να σχολιάζει τις στρατηγικές lobbying εκπροσώπων διαφόρων εταιριών και συμφερόντων», δήλωσε ένας εκπρόσωπος σε email προς το πρακτορείο Reuters.

Διαβαστε επισης