Πολιτική

Γεραπετρίτης για επιτελικό κράτος: Μειώνονται οι μετακλητοί- Λειτουργικός ο ρόλος του Πρωθυπουργού


Απάντηση στην κριτική που ασκείται, εκ μέρους της αντιπολίτευσης για υπερσυγκεντρωτισμό αρμοδιοτήτων στον πρωθυπουργό, έδωσε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, λίγο προτού ολοκληρωθεί η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής της Βουλής, επί του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος.

«Αυτό που σας λέγω, μετά λόγου γνώσεως, είναι ότι αυτό που βλέπετε εδώ στο νομοσχέδιο είναι παιδική χαρά σε σχέση με τη γερμανική Καγκελαρία, η οποία είναι κοινοβουλευτικό σύστημα. Είναι παιδική χαρά αυτός ο έλεγχος. Οι υπουργοί έχουν πλήρη συνταγματική αρμοδιότητα. Δηλαδή, αποφασιστική αρμοδιότητα επί όλων των ζητημάτων», είπε ο Γιώργος Γεραπετρίτης και σημείωσε με νόημα: «Η ύλη του υπουργού παραμένει απολύτως αυτοτελής και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Το Σύνταγμα αναφέρει ρητώς ότι ο πρωθυπουργός διασφαλίζει την ενότητα της κυβέρνησης και κατευθύνει την κυβερνητική λειτουργία. Αυτό και μόνο διασφαλίζουμε με το σχέδιο νόμου».

Ταυτοχρόνως ο υπουργός Επικρατείας επέμεινε ότι «είναι διατεθειμένος να ενσωματώσει στο νομοσχέδιο, ό,τι κρίνεται σκόπιμο, για να εξορθολογιστεί το σύστημα διακυβέρνησης. «Είμαι διατεθειμένος και θα το αποδείξουμε. Παρακαλώ λοιπόν για συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες θα καταγραφούν και θα αξιολογηθούν», είπε ειδικότερα ο Γιώργος Γεραπετρίτης, απευθυνόμενος στους βουλευτές-μέλη της επιτροπής της Βουλής και πρόσθεσε: «ήδη έχω κρατήσει την πρόταση που έχει να κάνει με το κώλυμα της 5ετίας για τους υπηρεσιακούς γραμματείς και την πρόταση που είναι σχετική με τη μοριοδότηση στην επιλογή των υπηρεσιακών γραμματέων».

Αναφορικά με το κώλυμα της 5ετίας, ο υπουργός Επικρατείας είπε ότι πράγματι προβλέπεται κώλυμα να μην έχει απασχοληθεί σε πολιτικά γραφεία την τελευταία 5ετία ο υπηρεσιακός γραμματέας, πρόσθεσε όμως: «Αυτό προφανώς τίθεται για λόγους αμεροληψίας. Για να μην θεωρηθεί ότι αποσκοπώ να θέσω εμπόδια σε εκείνους από την προηγούμενη κυβερνητική πλειοψηφία, που απασχόλησαν μετακλητούς, για τον λόγο αυτόν και μόνο, προβλέψαμε μεταβατική διάταξη να μην εφαρμοστεί στην πρώτη φορά. Δηλαδή τώρα συγκεκριμένα να μην μετρήσει αυτή η 5ετία της προηγούμενης διακυβέρνησης, θέλοντας να αποσείσω το ενδεχόμενο στίγμα ότι προσπαθώ να εγκλωβίσω εκείνους που υπηρέτησαν στα κυβερνητικά γραφεία. Παρά ταύτα, αν θεωρείτε ότι αυτό έχει ζήτημα δεν έχω απολύτως κανένα πρόβλημα αυτό να απαλειφθεί. Εφόσον υπάρχει ομοθυμία, έχω κάθε διάθεση να το απαλείψω».

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο ζήτημα της μοριοδότησης της συνέντευξης για τους υπηρεσιακούς γραμματείς, θέμα στο οποίο επίσης δήλωσε ανοιχτός σε βελτιώσεις. «Είναι προφανές ότι το 50% μοριοδότηση της συνέντευξης έχει στόχο να αξιολογήσει τα ηγετικά προσόντα εκείνου ο οποίος θα αναλάβει υπηρεσιακός γενικός γραμματέας. Εγώ έχω μεγάλη πίστη στα τυπικά προσόντα, αλλά η εμπειρία μου έχει δείξει ότι δεν μπορεί να αποτελούν πανάκεια. Θα πρέπει να αξιολογείς τα γνήσια προσόντα για να μπορεί να είναι ηγέτης εκείνος που θα αναλάβει υπηρεσιακός γενικός γραμματέας. Θέλω να σας πω ότι έχουμε προφανώς διαφορά στη φιλοσοφία. Εκεί που δίνω μεγάλη έμφαση είναι κυρίως στη διαπαιδαγώγηση της διοίκησης, στη διαπαιδαγώγηση της κυβέρνησης όσο και των ίδιων των πολιτών ότι πρέπει να πάμε σε μια νέα δομή που προϋποθέτει μεγαλύτερη ευθύνη και λογοδοσία», είπε ο κ. Γεραπετρίτης και επέμεινε: «Μεταφέρουμε μεγάλο κομμάτι της ύλης στην υπηρεσιακή διοίκηση για να την απεξαρτήσουμε από πολιτικές επιρροές, αλλά και η διοίκηση πρέπει να διαπαιδαγωγηθεί για να το αναλάβει».

Ο ρόλος του πρωθυπουργού

Ο υπουργός σχολίασε και την κριτική περί συγκεντρωτικού κράτους. «Άκουσα με προσοχή ότι αυτά δεν είναι για το δικό μας πολιτικό σύστημα. Με κάθε σεβασμό θα πω ότι αυτές οι διατάξεις που φέρνουμε είναι κατεξοχήν για το κοινοβουλευτικό σύστημα. Όπου υπάρχει κοινοβουλευτικό πολίτευμα, υπάρχει ένας βαρύς κεντρικός μηχανισμός παρακολούθησης του κυβερνητικού έργου που είναι εγκατεστημένος στο γραφείο του πρωθυπουργού. Θέλω να βρείτε ένα σύστημα στην Ευρώπη, κοινοβουλευτικό, αγγλικού τύπου-αυτό που έχουμε και εμείς- που να μην έχει μια τέτοια δομή. Εγώ τα γνωρίζω όλα τα προηγμένα συστήματα της ΕΕ. Και είναι λογικό να υπάρχει αυτή η ανάγκη για κεντρική δομή στο κοινοβουλευτικό σύστημα. Είναι αναγκαίο διότι στο κοινοβουλευτικό σύστημα υπάρχει ένας εξοτομικευμένος κοινοβουλευτικός έλεγχος. Δηλαδή, υπάρχει η ατομική ευθύνη του υπουργού και η ατομική αρμοδιότητα του υπουργού. Εκεί όπου υπάρχουν οι συνταγματικοί πυλώνες αυτονόμησης ή δυνάμει αυτονόμησης του κάθε υπουργού, πρέπει να υπάρχει κεντρικός μηχανισμός», είπε ο υπουργός και συνέχισε: «Σας το λέγω, μετά λόγου γνώσεως. Αυτό που βλέπετε εδώ είναι παιδική χαρά σε σχέση με τη γερμανική Καγκελαρία, που είναι κοινοβουλευτικό σύστημα. Είναι παιδική χαρά αυτός ο έλεγχος. Οι υπουργοί έχουν πλήρη συνταγματική αρμοδιότητα. Δηλαδή, αποφασιστική αρμοδιότητα επί όλων των ζητημάτων. Το μόνο που πράττει η κεντρική δομή παρακολούθησης, η οποία βρίσκεται στην Προεδρία της Κυβέρνησης είναι να παρακολουθεί εάν βρισκόμαστε εντός του χρονοδιαγράμματος για τη διεκπεραίωση των πράξεων που έχουν αναληφθεί και έχουν περάσει μέσα στο πληροφοριακό σύστημα, και σε περίπτωση που υπάρχει μια χρονική υστέρηση ή ένα έλλειμμα συντονισμού, κυρίως λόγω συναρμοδιοτήτων, παρεμβαίνει ο πρωθυπουργός για άρση. Η ύλη του υπουργού παραμένει απολύτως αυτοτελής και δεν θα μπορούσε να διαφορετικά. Το Σύνταγμα αναφέρει ρητώς ότι ο πρωθυπουργός διασφαλίζει την ενότητα της κυβέρνησης και κατευθύνει την κυβερνητική λειτουργία. Αυτό και μόνο διασφαλίζουμε».

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις