Πολιτική

Φαρμακοβιομηχανία και ασθενοκεντρικότητα


Ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο που αφήνει πίσω του τους παλαιούς τρόπους και βάζει στο επίκεντρο τον ασθενή και ενεργοποιώντας καινοτόμες δράσεις ικανοποιεί τις ανάγκες όλων των εταίρων της υγείας, θα συζητηθεί στο 10ο Συνέδριο φαρμακευτικού Μάρκετινγκ (Ε.Ε.Φα.Μ.) που θα γίνει στις 10, 11, και 12 Φεβρουαρίου 2016, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με κεντρικό θεματικό άξονα: «Αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, με τον ασθενή στο επίκεντρο». 

«Οι φαρμακευτικές εταιρίες παραδοσιακά είχαν σαν στόχο την παροχή υπηρεσιών και εργαλείων για να βοηθήσουν τους Επαγγελματίες Υγείας (και κυρίως τους ιατρούς) να κατανοήσουν τις ιδιότητες των προϊόντων τους, την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια τους», επισημαίνει ο Σύμβουλος των Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων και 

Επίτιμος Πρόεδρος της ΕΕΦΑΜ κ. Γιώργος Καλαφατάκης.

Όπως λέει, σήμερα αυτό αλλάζει, η φαρμακευτική βιομηχανία προσπαθεί να διαδραματίσει ένα ευρύτερο ρόλο με την παροχή υπηρεσιών και εργαλείων, «πέρα των προσφερομένων φαρμάκων» με σκοπό την υποστήριξη των ασθενών σε όλη τη διάρκεια της θεραπείας τους συνεργαζόμενη και μαζί τους και με τους Επαγγελματίες Υγείας (ΕΥ) αλλά και τα λοιπά στελέχη του ΕΣΥ, με στόχο να επιτευχθούν καλύτερα θεραπευτικά αποτελέσματα.

Στην προσπάθεια αυτή, οι φαρμακευτικές εταιρείες και άλλοι οργανισμοί, έχουν δημιουργήσει  ιστοσελίδες που υποστηρίζουν ασθενείς, νοσηλευτές και ΕΥ. Οι ιστοσελίδες παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις παθήσεις και τις διαθέσιμες θεραπείες με απλό τρόπο ώστε να γίνονται κατανοητές και από αυτούς που δεν έχουν ιατρικές γνώσεις, αναφέροντας όμως όλες τις αναγκαίες λεπτομέρειες που είναι απαραίτητες για να βοηθήσουν τους ασθενείς να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη να συζητήσουν δημιουργικά για την πάθηση τους με τους γιατρούς τους.

Οι φαρμακευτικές εταιρείες κάνουν πλέον κάθε προσπάθεια να στηρίξουν συναισθηματικά και ψυχολογικά τους ασθενείς με χρόνια σοβαρά νοσήματα όπως είναι για παράδειγμα οι ογκολογικοί ασθενείς. Οι έρευνες δείχνουν ότι συχνά δεν παρέχεται από τα Συστήματα Υγείας καμιά συναισθηματική ή ψυχολογική υποστήριξη σε αυτούς τους ασθενείς, με αποτέλεσμα να αποξενώνονται να πέφτουν στην κατάθλιψη και στην πλήρη απόγνωση. Επίσης προσπαθούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην παροχή υπηρεσιών που οδηγούν σε καλύτερα θεραπευτικά αποτελέσματα. Προσφέρουν εργαλεία ή εφαρμογές που υποστηρίζουν την σωστή τήρηση της θεραπείας και συμβάλουν στην καλύτερη συμμόρφωση του ασθενούς ώστε να έχει καλύτερα αποτελέσματα όσον αφορά την αντιμετώπιση την νόσου, αλλά και την αποτελεσματικότητα του κόστος της θεραπείας. Αυτά τα αποτελέσματα αποδεικνύονται με real world evidence και γίνονται απολύτως κατανοητά από όλους τα πλεονεκτήματα που προκύπτει, όταν όλοι μαζί Φαρμακοβιομηχανία, ΕΥ, Ασθενείς και Υπηρεσίες Υγείας συνεργάζονται για τις θεραπευτικές προσεγγίσεις.

Ενώ, οι νέες τεχνολογίες βοηθούν όλους στην ασθενοκεντρικότητα. Μικροσυσκευές που μπορεί να φέρει ο ασθενής, συμβάλουν στη συνεχή μέτρηση και παρακολούθηση των κλινικών δεδομένων και τις αντιδράσεις του ασθενή. Υπάρχουν δε και τεχνολογίες, οι οποίες δημιουργούν μεγάλα οφέλη σε όλους τους παράγοντες της υγείας, όπως είναι για παράδειγμα η χρήση της τηλεϊατρικής. Η διαχείριση και αντιμετώπιση των χρόνιων καταστάσεων μπορεί να γίνει μέσω των τεχνολογιών αυτών από το σπίτι. Αυτό έχει προφανή οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους.

Όπως αναφέρει ο κ. Καλαφατάκης ο ασθενής μπορεί να έχει πιο συχνή επαφή με τις υγειονομικές υπηρεσίες από το σπίτι του, μέσω τηλε-συνεδρίων χωρίς ταλαιπωρία και λιγότερο άγχος. Η υγειονομική υπηρεσία είναι σε θέση να παρακολουθεί πιο συχνά τους ασθενείς σε λιγότερο χρόνο και μειωμένο κόστος. Η τηλε-παρακολούθηση μπορεί να μειώσει τις εισαγωγές στα νοσοκομεία, να διασφαλίσει ότι οι θεραπείες γίνονται σύμφωνα με τις προβλέψεις, και ότι ξεπερνιούνται τυχόν μικροπροβλήματα πριν γίνουν σοβαρά που θα απαιτούσαν εισαγωγή στο νοσοκομείο ή επείγουσα ιατρική φροντίδα.

Η σωστή τηλε-παρακολούθηση μπορεί να προσφέρει μεγάλη άνεση την περίοδο της ανάνηψης ενός ασθενούς όπως επίσης στην παρακολούθηση ασθενών με χρόνιες παθήσεις και μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα.

Τα οφέλη; Ο ασθενής αισθάνεται ότι η κατάστασή του είναι υπό έλεγχο, ο γιατρός μπορεί να έχει συνεχώς τα στοιχεία που του δίνουν μια συνολική εικόνα της προόδου του ασθενούς - όχι μόνο τι συμβαίνει την ημέρα που τον βλέπει και το σύστημα υγείας μπορεί να μειώσει τον αριθμό των εισαγωγών στα νοσοκομεία και τις παροχές υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.

Όλα αυτά δείχνουν ότι η ασθενοκεντρικότητα σαν προσανατολισμός και σαν στρατηγική των εμπλεκόμενων φορέων, σε συνδυασμό με τις νέες τεχνολογίες μπορούν να έχουν οφέλη για όλους. 

Η μεγάλη πρόκληση για να επιτευχθούν είναι η Φαρμακοβιομηχανία, το Σύστημα Υγείας οι ΕΥ και οι άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς να δούνε από έξω προς τα μέσα το όλο θέμα, να σταματήσουν να βλέπουν τον ασθενή μόνο από τη δική του σκοπιά ο καθένας και με τις εσωτερικές τους προκαταλήψεις. Πρέπει να κατανοήσουν όλοι τα προβλήματα και τις ανάγκες που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς, καθώς και ο κάθε εμπλεκόμενος τις ανάγκες του άλλου και πάνω σε αυτά και με στόχο τα καλύτερα αποτελέσματα να παίρνονται οι αποφάσεις. 

Το ρητό, «για να κατανοήσεις κάποιον πρέπει να μπεις στη θέση του» συνοψίζει το τι είναι αναγκαίο για να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε πραγματικά όλοι στην ασθενοκεντρικότητα και να παράγουμε τα αποτελέσματα που είπαμε παραπάνω.

Παρέχοντας μόνο περισσότερες πληροφορίες, περισσότερα εργαλεία, εφαρμογές και υπηρεσίες, δεν θα λύσουμε τα προβλήματα. Η επίλυση των προβλημάτων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, είναι συνυφασμένη με πολλές πτυχές, απαιτεί χρόνο, και είναι περίπλοκη διαδικασία. 

Οι λύσεις πρέπει να στηρίζονται στην έρευνα που αποκαλύπτει τις ανάγκες του ασθενούς, τις ανάγκες των Επαγγελματιών Υγείας, τις ανάγκες  του Συστήματος Υγείας και τις ανάγκες της Φαρμακοβιομηχανίας και μέσω αυτής της επίγνωσης θα προκύψουν γνώσεις και ιδέες που θα οδηγήσουν στις σωστές και ωφέλιμες λύσεις για όλους.

Ως εκ τούτου, ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο διαμορφώνεται για τη Φαρμακοβιομηχανία που αφήνει σιγά - σιγά τους παλαιούς τρόπους και βάζει στο επίκεντρο τον ασθενή ενεργοποιώντας νέες καινοτόμες δράσεις που ικανοποιούν όσο πιο καλά γίνεται τις ανάγκες και τις προσδοκίες όλων των εταίρων της υγείας. Όλες αυτές οι προκλήσεις, οι στρατηγικές, τα εργαλεία και οι εφαρμογές θα συζητηθούν στο 10ο Συνέδριο φαρμακευτικού Μάρκετινγκ (Ε.Ε.Φα.Μ.) που θα γίνει στις 10, 11, και 12 Φεβρουαρίου 2016, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με κεντρικό θεματικό άξονα: 

«Αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, με τον ασθενή στο επίκεντρο». 

Τα θέματα θα προσεγγισθούν από μια δυναμική ατζέντα και κορυφαίους ομιλητές που έχουν προσκληθεί να μιλήσουν στο Συνέδριο.