Ελλάδα

Κτηματολόγιο: Πλήρης ολοκλήρωση μέσα στο 2026


Την πλήρη ολοκλήρωση του Κτηματολογίου μέσα στο 2026 προανήγγειλε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στην εκδήλωση «Κτηματολόγιο - Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή».

Ο Κωστής Χατζηδάκης υπενθύμισε συγχρόνως ότι στους 18 μήνες που είχε την αρμοδιότητα για το Κτηματολόγιο, στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

  •    Αυξήθηκε η κτηματογράφηση από το 28% το καλοκαίρι του 2019 στο 65% το Δεκέμβριο του 2020, για το μεγαλύτερο μέρος (93%) της χώρας.
  •    Τα αναρτημένα δικαιώματα υπερτριπλασιάστηκαν από 2,1 σε 7,4 εκατομμύρια.
  •    Την 1η Οκτωβρίου 2020 ολοκληρώθηκε η ανάρτηση του Κτηματολογίου στο Δήμο Αθηναίων μετά από 12 χρόνια.

Παράλληλα έγιναν παρεμβάσεις για εκσυγχρονισμό των διαδικασιών. Συγκεκριμένα: τέθηκε σε τροχιά ο μετασχηματισμός των 392 παλαιών υποθηκοφυλακείων στα σύγχρονα 79 Κτηματολογικά Γραφεία. Μπήκαν οι βάσεις για το Ψηφιακό Κτηματολόγιο, καθώς από το καλοκαίρι του 2020 η ανάρτηση στοιχείων, οι αιτήσεις διόρθωσης, αλλά και οι αιτήσεις για έκδοση πιστοποιητικών υποβάλλονταν ηλεκτρονικά. Και ξεκίνησε το μεγάλο έργο ψηφιοποίησης 600 εκατομμυρίων σελίδων από τα αρχεία των υποθηκοφυλακείων, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Οι παρεμβάσεις που προωθήσαμε συνολικά τα τελευταία 7 χρόνια οδήγησαν σήμερα στο να διαθέτει το 99% της επικράτειας αναρτημένα κτηματολογικά στοιχεία. Ενώ μέσα στο 2026 θα έχουμε την πλήρη ολοκλήρωση του Κτηματολογίου», υπογράμμισε ο Κωστής Χατζηδάκης και κατέληξε: «Το Κτηματολόγιο είναι μια εθνική εκκρεμότητα που κλείνει, και ταυτόχρονα ένα νέο θεμέλιο που μπαίνει προς όφελος της ιδιοκτησίας, της ανάπτυξης, της ορθής λειτουργίας του κράτους».

Κυρ. Μητσοτάκης για Κτηματολόγιο: Μία εκκρεμμότητα 200 ετών έχει επιλυθεί

«Κατ' αρχάς επιτρέψτε μου να ξεκινήσω εκφράζοντας τη μεγάλη μου χαρά για τη σημερινή εκδήλωση. Ένα έργο το οποίο έμοιαζε πράγματι ακατόρθωτο επιτέλους ολοκληρώνεται», ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που συμμετείχε σε συζήτηση με τον δημοσιογράφο Απόστολο Μαγγηριάδη στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Κτηματολόγιο: Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια».

Έδωσε στοιχεία για την κατάσταση που παρέλαβε η κυβέρνηση σχετικά με το Κτηματολόγιο και αντιπαρέβαλε τα σημερινά επιτεύγματα.

«Φθάσαμε σήμερα στο σημείο να μπορούμε να πούμε ότι μία εκκρεμμότητα 200 ετών για το ελληνικό κράτος, για την ελληνική διοίκηση, για την έννοια και την προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας έχει επιτέλους επιλυθεί», τόνισε.

Υπογράμμισε πως πρόκειται για μια μεγάλη κατάκτηση και ίσως την πιο εμβληματική μεταρρύθμιση ενδεικτική της διαρκούς προσπάθειας της κυβέρνησης να ξεπεράσουμε παθογένειες που μπορεί να έρχονται ακόμη και από τους προηγούμενους αιώνες.

Δημήτρης Παπαστεργίου: «Το Κτηματολόγιο αλλάζει σελίδα με Τεχνητή Νοημοσύνη και 612 εκατ. ψηφιοποιημένες σελίδες»

Στην εντυπωσιακή πρόοδο και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ελληνικού Κτηματολογίου αναφέρθηκε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου. Ο υπουργός παρουσίασε τα επιτεύγματα του φορέα, εστιάζοντας στην ασφάλεια δικαίου και την ταχύτητα που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες.

Ο κ. Παπαστεργίου ξεκίνησε με μια προσωπική αναδρομή, τονίζοντας τη μεγάλη διάρκεια του έργου: «Ήμουν φοιτητής στο Πολυτεχνείο όταν ξεκίνησε και μάλιστα η περιοχή μου, τα Τρίκαλα, ήταν από τις πρώτες περιοχές που είχαν ξεκινήσει τότε να κτηματογραφούνται. Τριάντα χρόνια πέρασαν, αλλά αυτή η κυβέρνηση είναι εδώ για να τελειώνει δουλειές και να παραδίδει έργα χρήσιμα και απαραίτητα». Υπογράμμισε την ταχύτητα με την οποία καλύφθηκε το χαμένο έδαφος τα τελευταία χρόνια: «Κάθε ακίνητο στη χώρα σήμερα έχει τον κτηματολογικό του αριθμό, έχει ΚΑΕΚ. 'Αρα ασφάλεια δικαίου. Ξέρουμε πλέον ποιος έχει, πού το έχει. Δεν ήταν τόσο εύκολο ούτε αυτονόητο, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2019 η κτηματογράφηση ήταν μόλις στο 38% και τώρα έχει φτάσει το 99%».

Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσαν τα στοιχεία για την ψηφιοποίηση των αρχείων: «Επειδή έχουμε χάσει πλέον τον αριθμό και τα μεγέθη μάς ξεφεύγουν, ψηφιοποιήσαμε 612 εκατομμύρια σελίδες από τα αρχεία των υποθηκοφυλακείων. Αν βάλουμε τη μία σελίδα δίπλα στην άλλη, κάνουν τέσσερις φορές τον γύρο του κόσμου. Αυτό δείχνει το μέγεθος της δουλειάς που έγινε».

Χρήστος Δερμεντζόπουλος: «Το Κτηματολόγιο στην οθόνη του πολίτη - Μια μεταρρύθμιση που αλλάζει την Ελλάδα»

Με έμφαση στο σύνθημα της κυβέρνησης «Το είπαμε, το κάναμε», ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Χρήστος Δερμεντζόπουλος, παρουσίασε την πρόοδο του Ελληνικού Κτηματολογίου, χαρακτηρίζοντάς το ως την πλέον σύνθετη και αναγκαία διοικητική μεταρρύθμιση των τελευταίων δεκαετιών.

Ο κ. Δερμεντζόπουλος υπογράμμισε τη σημασία της ολοκλήρωσης του έργου, το οποίο χαρακτήρισε ως «δέσμευση που κρίνεται στην πράξη». «Πιστεύω πως το Κτηματολόγιο εμπίπτει στην κατηγορία αυτή: Μια εκκρεμότητα δεκαετιών που κράτησε πίσω την οικονομία, δημιούργησε αβεβαιότητα στους πολίτες, έδωσε χώρο σε αυθαιρεσία ακόμα και φαινόμενα διαφθοράς, και μια καθόλου τιμητική πραγματικότητα, μιας και τον 21ο αιώνα η χώρα μας ήταν το μοναδικό ευρωπαϊκό κράτος χωρίς ολοκληρωμένο κτηματολόγιο. Και αυτό λοιπόν έπρεπε να τελειώσει», τόνισε χαρακτηριστικά, ενώ στη συνέχεια παρέθεσε στοιχεία που καταδεικνύουν την ταχύτητα των αλλαγών: «Το 2019 παραλάβαμε ένα έργο που για 20 και πλέον χρόνια μετά την εκκίνησή του είχε φτάσει μόλις στο 38%. Λιγότερο από τη μισή χώρα λοιπόν είχε κτηματογραφηθεί. Σήμερα η εικόνα είναι ριζικά διαφορετική.

Η ανάρτηση σε επίπεδο κτηματογράφησης έχει φτάσει στο 99% της επικράτειας». Όπως εξήγησε, η επίτευξη αυτή δίνει επιτέλους «ταυτότητα» στο σύνολο των γεωτεμαχίων της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των νησιών μας.
   

Θανάσης Λίπας: Τέλος στην πολυετή εκκρεμότητα

Ξεκινώντας την ομιλία του, ο πρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου, Θανάσης Λίπας υπογράμμισε τη σημασία του έργου για τη δημόσια διοίκηση και την εθνική οικονομία. «Η σημερινή ημέρα αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό ορόσημο για τη χώρα μας. Δεν σηματοδοτεί μόνο την πρόοδο ενός μεγάλου δημόσιου έργου, αλλά αποδεικνύει ότι η Ελλάδα μπορεί να ολοκληρώνει μεταρρυθμίσεις που για δεκαετίες θεωρούνταν δύσκολες έως και αδύνατες», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο, το Κτηματολόγιο αφήνει πίσω του τον χαρακτήρα μιας χρόνιας διοικητικής εκκρεμότητας και εξελίσσεται σε μια πλήρως ψηφιακή υποδομή που διασφαλίζει την ιδιοκτησία και ενισχύει τη διαφάνεια.

Ένα από τα σημαντικότερα σημεία της τοποθέτησής του ήταν η αναφορά στα επίσημα στοιχεία κάλυψης της ελληνικής επικράτειας. «Σήμερα το 99% της χώρας μας διαθέτει αναρτημένα κτηματολογικά στοιχεία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το 99% των ιδιοκτησιών της Ελλάδας διαθέτουν Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου, το γνωστό σε όλους μας ΚΑΕΚ», δήλωσε ο κ. Λίπας, τονίζοντας ότι η προσπάθεια αυτή καλύπτει το χαμένο έδαφος ετών. Ο κ. Λίπας στάθηκε ιδιαίτερα στον οργανωτικό μετασχηματισμό του φορέα, σημειώνοντας την κατάργηση των παλαιών υποθηκοφυλακείων και τη δημιουργία ενός σύγχρονου δικτύου κτηματολογικών γραφείων.

«Πίσω από τους αριθμούς κρύβεται κάτι ακόμα πιο σημαντικό: η μετάβαση από ένα μοντέλο διοίκησης που βασιζόταν στο χαρτί, στην πολυπλοκότητα και σε χρονοβόρες διαδικασίες, σε ένα κράτος πιο αποτελεσματικό, πιο αξιόπιστο και πιο φιλικό προς τον πολίτη. Αυτό είναι το πραγματικό αποτύπωμα του Ελληνικού Κτηματολογίου», τόνισε, συμπληρώνοντας ότι πλέον δημιουργείται μια κρίσιμη εθνική υποδομή που θα υπηρετεί τη χώρα για δεκαετίες.

Κλείνοντας, ο πρόεδρος εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς την κυβέρνηση, την ηγεσία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και προσωπικά στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την πολιτική βούληση. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στους ανθρώπους του Κτηματολογίου, σημειώνοντας ότι εργάζονται καθημερινά με επαγγελματισμό και αφοσίωση. Η ομιλία ολοκληρώθηκε με ένα μήνυμα για το μέλλον: «Η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου δεν αφορά μόνο το παρόν. Αφορά τις επόμενες γενιές. Αφορά μια Ελλάδα πιο οργανωμένη, πιο σύγχρονη και πιο αξιόπιστη. Μια Ελλάδα που αποκτά επιτέλους τις υποδομές και τα εργαλεία που χρειάζεται για να σχεδιάζει το μέλλον της με αυτοπεποίθηση».

Διαβαστε επισης