Ελλάδα

Κούριερ στο «κόκκινο»: Εκρηκτικές καθυστερήσεις, μπλόκα και δέματα που ταξιδεύουν… μέρες


Σε κάθε τέλος χρονιάς, το δίκτυο των ταχυμεταφορών φτάνει στα όριά του. Όμως φέτος, το ήδη επιβαρυμένο δίμηνο Νοεμβρίου–Δεκεμβρίου δοκιμάζεται ακόμη σκληρότερα: η εκτόξευση των online παραγγελιών, η περίοδος των προσφορών και τα αγροτικά μπλόκα συνθέτουν ένα πρωτοφανές σκηνικό καθυστερήσεων.

Έως και το 30% του ετήσιου όγκου σε δύο μήνες

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, στην Ελλάδα διακινούνται πάνω από 300 εκατ. δέματα ετησίως, με το e-commerce να αποτελεί τον βασικό μοχλό αύξησης. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι το 25%–30% του συνολικού όγκου συγκεντρώνεται στο τελευταίο δίμηνο του έτους, λόγω Black Friday και εορταστικών αγορών.

Με το που τελειώνει η «εβδομάδα» της Black Friday, η ζήτηση όχι μόνο δεν υποχωρεί, αλλά εκτοξεύεται. Οι γιορτές φέρνουν νέο κύμα παραγγελιών, με τους καταναλωτές να απαιτούν γρήγορη παράδοση — κάτι που όμως σπανίως επιτυγχάνεται.

Παραδόσεις που διπλασιάζουν τον χρόνο τους

Σε κανονικές συνθήκες, ο μέσος χρόνος παράδοσης είναι περίπου 2 ημέρες. Από τα μέσα Νοεμβρίου όμως, η εικόνα αλλάζει:

  • Προστίθενται 2 έως 3 επιπλέον ημέρες

  • Οι συνολικοί χρόνοι παράδοσης φθάνουν τις 4–5 ημέρες

Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, «δεν είναι ελληνικό φαινόμενο — σε όλη την Ευρώπη το τελευταίο τρίμηνο διακινείται αριθμός δεμάτων ρεκόρ».

Η κατάσταση εξομαλύνεται μετά τα μέσα Ιανουαρίου, όταν η ζήτηση πέφτει. Οι εταιρείες που έχουν επενδύσει σε δίκτυα έξυπνων θυρίδων και υπηρεσίες «τελευταίου μιλίου» αντέχουν καλύτερα τις πιέσεις.

Τα μπλόκα φέρνουν χάος στα δίκτυα μεταφοράς

Φέτος, όμως, οι καθυστερήσεις πολλαπλασιάζονται λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων:

  • Κλειστοί κεντρικοί δρόμοι

  • Αποκλεισμένες αρτηρίες

  • Προβλήματα σε μεταφορές από Βόρεια Ελλάδα

Ένα δρομολόγιο Θεσσαλονίκη–Αθήνα, που κανονικά γίνεται σε μία ημέρα, τώρα μπορεί να απαιτεί έως και δύο.

Ακόμη πιο έντονη είναι η πίεση στα τελωνεία σε Βουλγαρία και Τουρκία — κρίσιμους κόμβους για εισαγόμενα δέματα (κυρίως από ασιατικές πλατφόρμες). Η δυσλειτουργία τους προκαλεί ντόμινο καθυστερήσεων σε ολόκληρο το δίκτυο.

Ενδεικτικό:
Προ ημερών, στον Προμαχώνα σχηματίστηκαν ουρές φορτηγών έως 40 χλμ., με δέματα ήδη καθυστερημένα κατά πέντε ημέρες να χρειάζονται τουλάχιστον άλλες δέκα για να φτάσουν στους παραλήπτες.

Η Ελλάδα παραμένει πίσω στην Ευρώπη

Παρά τη δυναμική ανάπτυξη του κλάδου, οι χρόνοι παράδοσης στη χώρα μας παραμένουν υψηλότεροι από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

  • Μέση επίδοση Ελλάδας το 2024: 8,5 ημέρες

  • Μέσος όρος Ευρώπης: περίπου 7 ημέρες

Τα παράπονα των καταναλωτών παραμένουν σταθερά:
καθυστερήσεις, φθορές, απώλειες δεμάτων και προβλήματα στην επίδοση.

Παρότι οι εταιρείες του κλάδου αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν ταχύτατα την περίοδο της πανδημίας, η πραγματικότητα δείχνει ότι το σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί στο όριο — και όχι μόνο τις γιορτές.