Ελλάδα

Κλιματισμός σε Μετρό και Ηλεκτρικό: Ξεκινά ο «αγώνας δρόμου» για την αναβάθμιση 16 παλιών συρμών


Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει η αναβάθμιση παλαιών συρμών του Μετρό και του Ηλεκτρικού με την εγκατάσταση κλιματισμού, ένα έργο που το Υπουργείο Μεταφορών και η ΣΤΑΣΥ χαρακτηρίζουν ως απόλυτη προτεραιότητα για τη βελτίωση των μετακινήσεων των επιβατών.

Τις προηγούμενες ημέρες οι Σταθερές Συγκοινωνίες δημοσίευσαν επίσημη πρόσκληση για προκαταρκτική διαβούλευση σχετικά με την εκπόνηση ολοκληρωμένης οικονομοτεχνικής μελέτης για την εγκατάσταση κλιματισμού σε 16 συρμούς των γραμμών 1, 2 και 3. Πρόκειται για τους συρμούς 1ης γενιάς, οι οποίοι διαθέτουν μόνο βασικό αερισμό και μικρά παράθυρα και δεν έχουν ποτέ εξοπλιστεί με σύστημα ψύξης.

Κύκλοι του Υπουργείου Μεταφορών τονίζουν ότι η διαδικασία «τρέχει με ταχύτητα» προκειμένου το έργο να προχωρήσει χωρίς τις χρονοτριβές που συχνά συνοδεύουν τα δημόσια έργα. «Το ρολόι μετράει αντίστροφα, όχι για ανακοινώσεις αλλά για μελέτες, εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις», σημειώνουν χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως η εκκίνηση των διαδικασιών από το φθινόπωρο δείχνει ότι υπάρχει πρόθεση «να μην χαθεί ξανά πολύτιμος χρόνος».

Γιατί το έργο είναι τεχνικά δύσκολο

Η ΣΤΑΣΥ επισημαίνει ότι η εγκατάσταση κλιματισμού στους παλαιότερους συρμούς δεν αφορά μια απλή τοποθέτηση μηχανημάτων, αλλά ένα εκτεταμένο τεχνικό εγχείρημα που περιλαμβάνει:

  • Μελέτες θερμικού φορτίου

  • Μετατροπές στις οροφές των βαγονιών

  • Εγκατάσταση νέων στατικών μετατροπέων για επάρκεια ηλεκτρικής ισχύος

  • Αντικατάσταση φωτισμού με LED

  • Ανακατασκευή τμημάτων του συρμού και ενισχύσεις

  • Νέα συστήματα αεραγωγών

  • Δοκιμές ασφάλειας και θερμικής απόδοσης

Σύμφωνα με τη μελέτη, κάθε βαγόνι θα διαθέτει μία μονάδα κλιματισμού ικανή να διατηρεί εσωτερική θερμοκρασία 26–29°C ακόμη και με εξωτερική θερμοκρασία 35°C, σύμφωνα με τις προδιαγραφές ευρωπαϊκών αστικών δικτύων.

Το έργο θα εκτελεστεί στο αμαξοστάσιο του Ελαιώνα, όπου θα δημιουργηθούν ειδικοί χώροι αποκλειστικής χρήσης για τον ανάδοχο.

Η Γραμμή 1 στο επίκεντρο του προβλήματος

Η Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο ζήτημα. Παρότι υπάρχουν 18 συρμοί με κλιματισμό, η πλειονότητα παρουσιάζει χαμηλή απόδοση ή βλάβες, ενώ 14 εξ αυτών βρίσκονται ήδη σε πρόγραμμα αναβάθμισης από την εταιρεία CAF – διαδικασία που, σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, έχει καθυστερήσει σημαντικά.

Στις Γραμμές 2 και 3, οι παλαιότεροι συρμοί δεν διαθέτουν καθόλου κλιματισμό, ενώ από τους 52 νεότερους συρμούς μόλις 30 παρέχουν αξιόπιστη ψύξη.

«Αυτό το έργο δεν είναι πολυτέλεια, αλλά επείγουσα ανάγκη για τους πολίτες», τονίζουν πηγές του Υπουργείου Μεταφορών, υπογραμμίζοντας ότι η αναβάθμιση των συρμών αποτελεί κρίσιμο βήμα για σύγχρονες και άνετες καθημερινές μετακινήσεις.

Με τις διαδικασίες πλέον να έχουν ξεκινήσει, το μεγάλο στοίχημα είναι να ολοκληρωθούν γρήγορα οι μελέτες και οι εγκρίσεις, ώστε οι πρώτες παρεμβάσεις να μπουν σε τροχιά υλοποίησης και το δίκτυο του Μετρό και του Ηλεκτρικού να αλλάξει σελίδα πριν από τα επόμενα θερμά καλοκαίρια.