Πολιτική

Επί τάπητος η περιβαλλοντική διαχείριση του προσφυγικού και οι εξορύξεις σε διεθνή ύδατα


Ποια η ατζέντα της 19ης Συνόδου των συμβαλλομένων μερών της σύμβασης της Βαρκελώνης του ΟΗΕ, η οποία φιλοξενείται στην Αθήνα.

Οι εξορύξεις στα διεθνή ύδατα, η αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης από σκουπίδια, η βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση, είναι ορισμένα από τα θέματα που θα συζητηθούν στο πλαίσιο της 19ης Συνόδου των συμβαλλομένων μερών της σύμβασης της Βαρκελώνης του ΟΗΕ, η οποία φιλοξενείται στην Αθήνα από σήμερα και για τις επόμενες ημέρες (9-12 Φεβρουαρίου).

Της Νάντιας Βασιλειάδου

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό ΠΕΝ Γιάννη Τσιρώνη, ιδιαίτερη έμφαση πρόκειται να δοθεί από ελληνικής πλευράς στην περιβαλλοντική διαχείριση της προσφυγικής κρίσης, καθώς επίσης και σε θέματα που αφορούν τον τουρισμό και την αλιεία.

Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό από τον Γ. Τσιρώνη κατά της διάρκεια συνέντευξης τύπου, από την ελληνική πλευρά αναμένεται να τεθούν τα περιβαλλοντικά ζητήματα που δημιουργούνται από τις μεγάλες προσφυγικές ροές και να γνωστοποιηθεί η πρωτοβουλία κατοίκων της Λέσβου για τη δημιουργία Κέντρου Μεταποίησης από τα υλικά των σωσίβιων και των βαρκών που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, στη Λέσβο ο όγκος από τα σωσίβια που έχουν περισυλλεγεί μέχρι τώρα φθάνει τα 3.000 κυβικά μέτρα ενώ η ημερήσια παραγωγή αποβλήτων ανέρχεται σε 15 τόνους.

Στόχος είναι να δημιουργηθούν, όπως τόνισε, τοπικές μονάδες διαχείρισης, προκειμένου τα απορρίμματα όπως βάρκες, σωσίβια, σπασμένα πλαστικά κτλπ, να μην καταλήγουν σε ΧΑΔΑ, αλλά να επαναχρησιμοποιούνται, να ανακυκλώνονται και να μεταποιούνται.

Η πρωτοβουλία των πολιτών, η οποία στηρίζεται και από τη δημοτική αρχή, αφορά στη δημιουργία ενός εργοστασίου διαχείρισης, ενώ στα σχέδια βρίσκεται και η δημιουργία ενός brand με προϊόντα που προέρχονται από τέτοιου είδους απορρίμματα. Για το συγκεκριμένο εγχείρημα τα κονδύλια θα αναζητηθούν από την ΕΕ, από εθνικούς πόρους, αλλά και από ιδιωτικά κεφάλαια, ενώ αναμένεται να δημιουργηθεί και σημαντικός αριθμός θέσεων εργασίας στις τοπικές κοινωνίες.

"Θέλουμε να ξαναγίνει η Μεσόγειος από ένας χώρος υγρού ενταφιασμού ψυχών, μία γέφυρα ανάμεσα σε τρεις ηπείρους, ανταλλαγής ανθρώπων, ιδεών, οικονομικών πόρων", τόνισε ο κ. Τσιρώνης αναφερόμενος στη Σύμβαση της Βαρκελώνης η οποία στοχεύει στη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.

Οι πιέσεις που δέχεται η Μεσόγειος

Μέσω της Μεσογείου διακινείται το 30% κατ’ όγκο του δια θαλάσσης παγκόσμιου εμπορίου, από και προς τα περισσότερα από 450 λιμάνια της, καθώς και το ένα τέταρτο του δια θαλάσσης μεταφερόμενου πετρελαίου παγκοσμίως.

Στις ακτές της το 1975 κατοικούσαν 95 εκατομμύρια. Σήμερα, κατοικούν πάνω από 155 εκατομμύρια, αριθμός που διπλασιάζεται κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.

Η κάλυψη των δομημένων περιοχών σε αρκετές παράκτιες περιοχές της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας στην παράκτια λωρίδα του πρώτου χιλιομέτρου υπερβαίνει το 50% (στη Ισπανία το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 80%). Ο μισός αλιευτικός στόλος της ΕΕ δραστηριοποιείται στη Μεσόγειο.

Οι πιέσεις αυτές οξύνονται λόγω του χαμηλού ρυθμού ανανέωσης των υδάτων αλλά και της μη ορθής διαχείρισης των απορριμμάτων, σε αρκετές χώρες του Νότου (και όχι μόνο), δεδομένου ότι ένα από τα σημαντικά προβλήματα είναι αυτό των θαλάσσιων απορριμμάτων, το 80% των οποίων προέρχεται από χερσαίες πηγές. Πρόσφατες, μάλιστα, μελέτες αναφέρουν ότι περισσότερα από 650 είδη θαλάσσιων οργανισμών επηρεάζονται δυσμενώς, σημειώνοντας αύξηση 40% σε σχέση με 15 χρόνια πριν.

Τα έξοδα της διοργάνωσης κάλυψαν η Ευρωπαϊκή  Επιτροπή και το Ίδρυμα Νιάρχου.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις